Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Broeden laten stoppen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Broeden laten stoppen
happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-12 - 18:54:16

Hallo,

Het ei was onbevrucht zoals de foto's uitwijzen. hoorde wij hier op het forum.

Maar onze pop blijft aldoor op het nest zitten ookal ligt er geen ei meer.
We hadden gehoopt dat het nu voorbij was omdat ze al met al wel 2 maanden op het nest heeft gezeten met het vorige ei (deze was kapot gegaan naar een week) erbij gerekend.

Is het niet zo als ze nou weer aldoor op het nest blijft dat dit slecht voor haar is.

Ze komt namelijk hooguit een minuut of 5 per dag van het nest af.

Groet,

Willem


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-09-12 - 20:31:24

Ik ben even kwijt om welke vogel het ook al weer ging.

Als het geen nestslapers zijn, zou ik de nestgelegenheid weg halen.

Groetjes

Peter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-12 - 20:59:35

Omdat er mogelijk (en hopelijk) nog een 2e ronde aan zit te komen, moet je de nestkast niet weghalen.

Je kunt het gat van de nestkast voor zo'n 50% dichtmaken door er een dun plankje voor te timmeren.
Dit heeft 2 redenen:
1- de pop kan niet meer in het nest en kan even uitrusten, eten enz.
2- beide vogels zullen nu door knagen proberen het gat weer open te krijgen. Dit vergroot de broeddrift en daardoor -doordat ze beide een paar dagen "buiten" zijn- verklein je de kans op onbevruchte eieren omdat ze tussen het knagen door nu ook meer tijd hebben voor elkaarwink ;)

Dit is een truc waarmee ik in het verleden succes heb gehad bij de kweek van Bonte Boeren.
Of dit bij ook ara's werkt.......?


happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-12 - 21:13:27

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Klinkt heel erg logies, Maar we hebben een probleem om dit te kunnen uitvoeren.

De Ara's hebben hun nest in een hoekje op de grond gemaakt, er valt dus niets voor te zetten.







Het natuur broedblok wat ze hebben willen ze niets van weten.

Wel zijn we bezig on de geur uit een wijnvat te krijgen om die dan te gaan ophangen voor ze.

Groet,

Willem


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-12 - 21:24:33

Tja, zelf maak ik na de 1e ronde een nestkast of -plaats, helemaal schoon en leeg. Dan gaat er een berg nieuw materiaal in, waarna de vogels een weekje bezig zijn om alles weer naar hun zin te maken.
Maar ja, ik heb natuurlijk geen ara's.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-09-12 - 23:38:21

Hoe hangt de nestkast??? Naar waar wijst de opening???Is dit dezelfde kant als dat de ouderdieren op het nest zitten???
Het kan zijn dat de kant van de nestopening niet naar hun zin is, probeer de nestkast een boven de plaats te hangen waar ze beneden hun nest gemaakt hebben, misschien heb je dan meeer geluk, je moet wel het nestmateriaal wegnemen op de grond,met een beetje geluk gaan ze op zoek naar een nieuwe nestgelegenheid.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-09-12 - 23:41:18

Je kan ook de nestkast op de plaats van het vorige gemaakte nest zetten (nadat je het nest verwijderd hebt natuurlijk)als ze graag op die plaats broeden willen ze misschien wel daar in een nestkast


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-09-13 - 08:25:52

van deze leek hoef jegeen tips te verwachten maar .. wat een geweldige foto's heb je van d'r gemaakt ! heel lief ,..al denk ik niet dat ze wat liefs in gedachte had voor je wink ;)


happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-13 - 08:51:46

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

[quote="Swaas"]Je kan ook de nestkast op de plaats van het vorige gemaakte nest zetten (nadat je het nest verwijderd hebt natuurlijk)als ze graag op die plaats broeden willen ze misschien wel daar in een nestkast
Die natuurbroedblok zoals nog net te zien is op foto twee heeft al op verschillende plaatsen gestaan. Maar ze willen er gewoon helemaal niets van weten.
Het is ook niet dat ik het erg vind, als zij liever op de gond in het binnenhok een plekje zoeken vind ik het ook best.
Zowel de vloer, dak als gevels zijn geisoleerd.
Maar het ging mij erom of ik ze hun gang moet laten gaan om weer te gaan broeden of moet ik dat tegen houden ? en zo ja hoe..?

Voor nog een paar foto's kijk op www.happyliving.nu


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-13 - 09:34:32

Ik heb even je foto's staan te bewonderen en kom tot het volgende:

Je pop heeft geen tekenen van last van het broeden. Ze zit strak in de veren ( lijkt het ).
Ze zien er verder ook perfect uit dus ik zou zeggen laat ze lekker gaan! Het blok zou ik persoonlijk wel hoog hangen en niet op de grond laten staan maar verder ziet het er perfect uit.

Erwin


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2004-09-13 - 10:33:51

Hallo Happy,

Je pop ziet er prima en gezond uit dus ik zou me maar niet te veel zorgen om haar maken.

Er zijn veel Blauwgele Ara's die de nestopening het liefst aan de bovenzijde van het nestblok hebben, je kunt dus in feite een blok zonder deksel kunnen gebruiken, denk er wel om dat je een stevig trapje van gaas naar beneden maakt.

Het beste kun je dit blok op de plaats zetten waar de pop nu telkens gaat nestelen mits er geen direct zonlicht of regen in kan komen.

Veel sukses,

Met vriendelijke groeten,

Kees de jongh


happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-13 - 11:29:22

Dank jullie voor de reaktie's.

Dan laat ik ze gewoon hun gang gaan en als dit voorbij is ga ik wat veranderingen aanbrengen.
Dat kan ik nu dan beter niet doen, want dan ben ik bang dat ik ze teveel stoor.

Groeten Happy



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 194 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede