Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vogel bijvoederen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vogel bijvoederen.
MARNIS
Website Member
Posts :34

Website Member
2011-04-15 - 09:17:41 send message to MARNIS

Beste kwekers.Voor het eerst heb ik een probleem met 1 van de vijf van mijn pyrrhura jongen.Gisterenmorgen leek alles nog in orde.Gisterenavond deed ik nogmaals mijn ronde en zoals gewoonlijk kijk ik in alle nestblokken en bekijk elk jong appart. Bij een van mijn koppels lag er een jong dat er echt niet goed uitzag.Het had ook helemaal geen krop.Gelukkig heb ik nutriburd A19 staan(voor in geval van nood)Ik heb dit jong dan ook meteen een voeding daarvan gegeven;wat hij ook gulzig opslokte.Ik heb hem toen gegeven tot hij vanzelf stopte,6cc was dat.Ik heb dat gisteren om 19u gegeven en dan nog eens om 23u 5cc.Het vogeltje weegt 55gram.Deze morgen om 7u opnieuw 5cc gegeven want het vogeltje woog weer 55 gram.Nu komt mijn vraag:Ben ik juist bezig?Het vogeltje ziet er vandaag al duidelijk beter uit dan gisteren maar nog niet goed genoeg volgens mij.Ik ben het volgende van plan:Om de vier uur voeden 5 keer per dag en dat met 10 procent van zijn gewicht.Vanaf wanneer mag ik dan naar 4 voedingen gaan en blijft dat de ganse voeder periode 10 procent van het gewicht.Ik weet dat er mensen zullen zijn die denken dat je vooraf moet informatie inwinnen maar dit is bij ons nu echt een noodzaak om dit vogeltje met de hand te voederen.Ik hoop dat er ons iemand kan helpen.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-15 - 12:29:58 send message to Ton Koek

quote
Ben ik juist bezig
Mijn mening? nee.

Bij 5 jongen is het volkomen natuurlijk dat er een of 2 het niet halen, dat "hoort" zo. Jij schakelt nu de natuurlijke selectie uit. Waarom voeren de ouders dat jong niet? Is er wat mis mee? Is het gewoon een te zwak diertje?
Dat proberen in leven te houden, verzwakt je populatie alleen maar.


MARNIS
Website Member
Posts :34

Website Member
2011-04-15 - 12:45:11 send message to MARNIS

Sorry maar ik deel niet dezlfde mening.Ze hebben vorig jaar 7 jongen groot gebracht zonder probleem. Wat ik dan ook niet begrijp is,waarom hebben ze dit jong wel 8 weken eten gegeven en plots niet meer. Een ziek jong herkennen ze toch in een heel vroeg stadium. En moest er toch later blijken dat er met dat jong iets mis is houden wij dat gewoon in huis voor ons.Ik heb trouwens geen oordeel gevraagd maar hulp. Volgens mij zitten wij niet op dezelfde golflengte .Wij laten hoe dan ook onze vogels nooit aan hun lot over en zijn tot heel veel in staat om een vogeljong te redden.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-15 - 15:18:42 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er staat toch heel duidelijk: Nu komt mijn vraag:Ben ik juist bezig? Het antwoord op die vraag kan ja of nee zijn. Zet er dan bij dat je alleen antwoorden wil die je wil horen.

Maar goed, "red" je zwakke vogeltje maar, veel succes.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-04-15 - 15:43:02 send message to henkdelaat

Ton,
Ik vind dit wel erg kort door de bocht.

Als je respect hebt voor je vogels dan probeer je van alles om ze in leven te houden.

Elke vogel liefhebber probeert een vogel in leven te houden,al moet je hem bijvoeren.

Bijvoeren is geen pretje al denken sommige mensen dat.

10% van het lichaam gewicht is goed,alleen als ze 6 weken zijn dan kan je langzaam wat minderen met de voeding,en vaste voeding aanbieden zoals kiemzaad,trosgierst,eivoer,fruit,groente,etc.


Henk.






marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2011-04-15 - 15:47:29 send message to marti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

pyrrhura's kunnen probleemloos 7 of meer jongen groot brengen, als er eens 1 dood gaat dan is er ook wat mee, zichtbaar of niet. ik vind persoonlijk dat je te vaak nestcontrole uitvoert en om de jongen dan nog apart te bekijken is niet handig. je lucht gaat er wel aan zitten en dat verstoort de ouders meestal wel. Mogelijk veroorzaak je het probleem dus zelf. Of je de vogel nu met de hand moet voeden en dus een zwak exemplaar toch laat overleven is geheel je eigen keuze. Ik doe het zelf niet, omdat links of rechtsom deze vogels toch meestal weer in een kweeksituatie terechtkomen. De pyrrhura is in kwaliteit al genoeg achteruitgegaan in de afgelopen jaren imo.
Als je gewoon voert tot de krop vol is en pas weer als deze leeg is, merk je vanzelf wel hoe vaak je moet voeren.. op 8 weken zijn ze normaal wel aan uitvliegen toe en dus bijna in staat zelfstandig te eten. succes


MARNIS
Website Member
Posts :34

Website Member
2011-04-15 - 15:52:33 send message to MARNIS

Betse Ton.Mijn vraag was of ik op de juiste manier aan het bijvoederen was niet of ik mocht bijvoederen.Want dat het veel tijd in beslag neemt staat vast.Maar voor mij is dat met veel liefde gedaan.DANK AAN HENK.Die mijn vraag juist heeft begrepen.Het jonkie is nu tussen de zeven en acht weken dus kan ik nu al overgaan op vier maaltijden als ik u goed begrijp.En wat dat gewone voeding betreft kan ik dat dus ook al bij hem plaatsen.Mag ik ook eivoer bij hem zetten of is dat niet noodzakelijk.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-04-15 - 16:11:27 send message to henkdelaat

Eivoer een beetje rul maken met ROOSVICÉ en wat trosgierst dan gaat hij vanzelf eten.
4 voedingen is goed,en als hij wat zelf eet dan naar 3 voedingen,na 3 weken naar 2 voedingen en zo bouw je het af totdat hij zelfstandig is.
Als je er de tijd voor hebt dan tussen de voedingen één theelepeltje fruithapje,groente hapje van
(Olvarit,appel,peer,banaan en groenten)kan je in elke supermarkt kopen € 1,- bij de baby voeding.
Kan hij vast aan de smaak van fruit&groente wennen.

Henk.


MARNIS
Website Member
Posts :34

Website Member
2011-04-15 - 16:18:13 send message to MARNIS

Hartelijk dank Henk.Ik weet nu wat ik moet doen.Ik hoop dat dit een eenmalig voorval is,ik heb liever dat de jongen gewoon kunnen opgroeien, maar weet nu tenminste een heel stuk meer. Dank u wel daarvoor.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2011-04-15 - 16:56:51 send message to kaapsen

Dag Marnis, er worden vaak vragen gesteld hier en de antwoorden zijn er niet altijd,vaak is het ook zo,dat er in eerste instantie weinig informatie wordt gegeven,alleen (maar) een vraag.

Ik mis bv: hoelang heb je het koppel al, je hebt wel vorig jaar een legsel gehad van 7 eieren en dat is perfect verlopen.

Maar heb je daarvoor ook al eieren en jongen gehad,of heb je het koppel toen aangeschaft, is het EK ed.

misschien moet je eens naar je voeding van de oudervogels kijken,zelf heb ik geen vogels van deze soort,maar soms is de oorzaak in zijn algemeenheid terug te koppelen.

Gr Kees.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-04-15 - 18:14:11 send message to henkdelaat

KAAPSEN schrijft,
misschien moet je eens naar je voeding van de oudervogels kijken,zelf heb ik geen vogels van deze soort,maar soms is de oorzaak in zijn algemeenheid terug te koppelen.

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik kweek al 30 jaar met 8 á 10 koppels grijzen roodstaarten,nooit geen problemen gehad met het grootbrengen van de jongen.
Nu kweek ik nog met 3 koppels grijze en sinds een jaar of 4 verdommen ze het om de jongen te voeren wat ik ook doe en wat ik ze ook geef er is niet één koppel wat de jonge voert al laat ik het 2 dagen liggen.
De eerste jaren dat ik met deze 3 koppels kweekte,
geen enkel probleem.

Vertel mij maar wat de oorzaak is?????

Henk.



MARNIS
Website Member
Posts :34

Website Member
2011-04-15 - 19:17:05 send message to MARNIS

Beste,ik kweek met 9 koppels pyrrhura's,zonparkieten,pruimkoppen,muisparkieten,forpussen en catharina. Ik doe dit al meerdere jaren en heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden.Ik denk dus niet dat het aan de voeding zal liggen want ik heb daar niets aan veranderd. Ik persoonlijk denk eerder dat dit jong door de grotere jongen aan de kant geduwd word.Dit is namelijk het jongste van de vijf.Ik sta er wel versteld van hoe snel dit jonkie terug beterd. Het is al een enorm verschil bij gisterenavond.Ik wil iedereen langs deze weg bedanken voor de info.Aan iedereen nog een goede kweek gewenst.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-04-15 - 19:59:12 send message to henkdelaat

Marnis:

Als je denkt dat het zwakte is dan kan je na enkele dagen als het wat aangesterkt is het jong terug leggen bij de andere.
Hou het wel in de gaten dat de ouders het voeren,meestal lukt dit wel.

Henk.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2011-04-15 - 20:37:37 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Vertel mij maar wat de oorzaak is?????



Haalde Je de jongen in het verleden uit voor verdere handopfok?

Voor het overige ben ik het met ton en marti eens,en vindt het een slechte zaak om elk jong te willen redden.

Natuurlijke selectie heeft uiteindelijk wel een functie in de natuurhappy :)

Groeten rene


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-15 - 22:21:17 send message to whitebulldog

quote
Natuurlijke selectie heeft uiteindelijk wel een functie in de natuur



Ik ben het eigenlijkmet beide meningen eens , met Ton omdat inderdaa je bestand er niet sterker van wordt, en met de eigenaar, omdat het altijd zielig en sneu is jongen te verliezen.
Maar om terug te komen op de Quote: in hoeverre staan onze vogels nog bij hun natuur/natuurlijke gedrag?

Of je kweek met wildvang, of gevangenschapvogels maakt m.i al een wereld van verschil, en ook de huisvesting, en voeding, hoe dicht staan die bij de natuur? bij de ene kweker meer als bij de ander natuurlijk, maar laten we eerlijk zijn als je bijv giftige planten in je volliere zou hebben, zal mening kromsnavel ervan eten/proberen te eten. Wilde vogels hebben de inprenting om dat niet te doen, of om alternatieven te doen ( bijv het klei eten van Ara's na het nuttigen van giftige noten) hoe staat dat met onze vogels?
Kortom hoeveel is de oorspronkelijke natuur nog aanwezig in gedrag bij onze vogels?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-04-16 - 09:17:15 send message to ParkietenPeter

Zo als vele wijsheid hebben vergaard.

Op deze manier kun je wel oefenen of je handopfok aankunt/wilt.

Zo heeft iedereen wel eens geëxperimenteerd met z'n vogels om te zien wat de uitwerking is als ik zo of zo doe.

De vraag? Oke, dat zijn woorden.
De intentie? Is duidelijk.

wink ;) ParkietenPeter
Moderator VA



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede