Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zieke Gould Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Zieke Gould
EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2011-04-13 - 19:38:39 send message to EdensB

Mijn gould pop zit sinds een paar dagen bol en laat haar vleugels wat hangen en slaapt veel, ik heb haar (te gemakkelijk naar mijn idee) gevangen en voelde dat ze behoorlijk mager is, ze eet echter wel gewoon, drinkt ook en snoept ook gewoon van trosgierst ect.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en tips om haar op te doen knappen?


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2011-04-13 - 21:00:44 send message to EdensB

net weer gekeken en ik kan haar borstbeen duidelijk voelen, ze heeft wel een volle krop dus ze eet wel (of is een volle krop niet goed voor volwassen vogels?)


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-04-14 - 00:02:39 send message to De Prachtvink

moeilijk te zeggen ,zou legnood kunnen zijn?
kan je een foto plaatsen van de zieke goulds?


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-04-14 - 00:08:59 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

zit de pop op dit moment buiten of binnen, als hij buiten zit , zou ik heb naar binnen halen en onder een warme lamp zetten, dan even aankijken of hij opknapt.
over medicatie zou ik nog geen zinnig woord over kunnen vertellen.

Symptomen van afwijkend gedrag
Wanneer een vogel ernstig ziek is zal het niet moeilijk zijn om hem van een gezonde vogel te onderscheiden. Moeilijker wordt het als er niet direct duidelijke ziekteverschijnselen zijn waar te nemen dan het feit dat de vogel niet in goed conditie is.
Om afwijkend gedrag als een mogelijke ziekte bij een vogel te herkennen moet je eerst weten hoe een gezonde vogel zich gedraagt. Afwijkend gedrag hoeft per definitie niet altijd op een zieke vogel te wijzen, maar houdt wel met deze mogelijkheid rekening. Wanneer een vogel niet helemaal in conditie of ziek is vertoond hij vaak een of meerdere van de volgende verschijnselen:
• Zit vaak bol en met opgezette veren.
• Laat de vleugels hangen.
• Slaapt veel en zit daarbij op beide poten.
• Heeft een afwijkende ontlasting.
• Natte aarsbevedering.
Als een dergelijke vogel wordt uitgevangen en wordt onderzocht, dan kunnen vaak verschillende symptomen worden waargenomen zoals:
• Is mager en heeft vaak een scherp borstbeen.
• Gezwollen darmen.
• Vergrote lever te zien als een bloedrode vlek onder de onderste ribben.
• Een gezwollen verkleurde buik.
• Een rimpelige huid en de poten lijken geel.

Wanneer de vogels een of meerdere van bovenstaande verschijnselen vertonen zet de vogel dan om verspreiding van een ziekte te voorkomen direct apart. Plaats de vogel in een extra verwarmde omgeving of nog beter in een ziekenkooi waarbij de temperatuur ligt tussen 25º en 32ºC. Stel de temperatuur van de ziekenkooi dusdanig dat de vogel zich goed voelt. Blijft de vogel bol zitten dan kan de temperatuur nog wat omhoog, maar als de vogel met de bek open gaat zitten hijgen is de temperatuur duidelijk te hoog.
Probeer de oorzaak te achterhalen, het observeren van de ontlasting is daarbij vaak een goed hulpmiddel.

Ziekten bij de gouldamadine.
Elke ziekte die bij de vogels kan voorkomende kan in principe ook bij de gouldamadinen voorkomen. Toch heeft de praktijk uitgewezen dat lang niet alle ziekten bij de gouldamadinen voorkomen. De meeste ziekten die bij de gouldamadinen voorkomen zullen we hieronder behandelen. Wanneer u een zieke vogel aantreft waarvan u de diagnose niet zelf kunt stellen, ga dan niet zelf “dokteren”. Het is beter om in een dergelijk geval een dierenarts te raadplegen.
Hoewel geen echte ziekte in de zin van het woord is een van de vervelendste en regelmatig voorkomende besmetting die van de rode bloedluis.



Gr "De Prachtvink"


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2011-04-14 - 07:09:48 send message to EdensB

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De vogel zit hier in een kamervoliere samen met 1 mannelijke gould, 2x zebravink 2x Barmsijs en 2x kanarie.
Ik laat ze elke dag een paar uur los in de kamer en de pop gaat wel gewoon naar buiten en scharrelt wat rond met de andere vogels, ze houdt er alleen veel sneller mee op om weer te gaan slapen en ze blijft wat bol zitten en laat har vleugels hangen.
[URL=http://img5.imageshack.us/i/img8497a.jpg/][/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-04-14 - 11:25:55 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

die ziet er inderdaad niet fris uit.
weet wel blauwe goulds ama , zijn bij mijn weten gevoeliger voor ziekten , ze hebben extra vitamine nodig , heb ik me laten vertellen.
je zou dit kunnen proberen.

http://www.geonshopping.nl/shop/Bovomix-500-p-1409.html


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-04-14 - 11:37:05 send message to Karel

Je kunt ook zelf even kijken op de pagina waarvan bovenstaand stuk is gekopieerd. Daar staat nog veel informatie over het zelf diagnotiseren: http://www.gouldianfinch.eu/Gouldamadine/Ziektes.aspx


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-04-15 - 00:18:00 send message to De Prachtvink

klopt ,Karel ,gekopieerd.
geen verkeerde bedoelingen mee hoor.happy :)
wat ik ook zie op de foto,dat de goulds op een bamboe zitstok zit , dat lijkt me ook niet echt goed,bamboe is veel te glad,voor de vogels.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-04-15 - 00:29:22 send message to Karel

quote
geen verkeerde bedoelingen mee hoor


Het is ook zeker niet mijn bedoeling je daarop aan te vallen. Alle informatie kan de vragensteller immers helpen. Maar misschien in het vervolg ter (extra) info even de bron vermelden.


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2011-04-15 - 15:51:27 send message to EdensB

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het lijkt er ook een beetje op of er lucht in haar krop zit (ze lijkt luchtzakjes aan beide zijden van haar keel te hebben) lijkt ook alsof ze op haar borst/buik wat kaal word.
Haar uitwerpselen even bekeken en alles is wel goed verteerd en stinkt ook niet, wel een raar kleurtje...beetje geelbruin.


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-04-15 - 17:59:49 send message to De Prachtvink

geef je elke dag vers water en vers eivoer.?


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2011-04-15 - 18:15:02 send message to EdensB

Elke dag vers eivoer, zaad, drink en badwater en regelmatig groente/fruit De andere vogels hebben nergens last van, de pop scharrelt nu ook gewoon over de bodem met de kanaries, als het een mens was zou ik denken dat ze gewoon een flinke griep onder de leden heeft.
Hier nog eens de symptomen.

-Vermagerd, borstbeen is duidelijk te voelen en zelfs bijna te zien.
-Suf, slaapt veel.
-Buik/Borst lijkt wat kalig.
-Ontlasting vast maar wat geel/bruinig.
-Laat vleugels hangen.
-Rug lijkt wat bol te staan (opgezette veren?)


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-04-15 - 18:30:20 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

ik zou voorlopig geen verse groente meer geven.
daar voor in de plaats , zou je multyvitamine kunnen kopen , in de dierenwinkel
verse groente is goed maar niet te veel .
bv 1 keer in de 2 weken.
dus pas een beetje op met met voer.waar veel vocht in zit.
zorg er ook voor dat je eivoer niet te nat(rul) maakt
rul maken met een beetje verdunde honing,
even wat honing in heet water oplossen.
gaat ook prima. maar alles met beetjes.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-04-15 - 22:34:37 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Rug lijkt wat bol te staan (opgezette veren?)




Rug of stuit? Als er een eitje moet komen is de stuit wat opgezet. Als het ei niet komt: legnood, lijkt me.


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-04-15 - 23:19:35 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

daar heb ik ook even aan zitten denken , Karel

maar de ontlasting leek me ook niet in orde.

Ontlasting vast maar wat geel/bruinig.
schreef ze..


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2011-04-16 - 14:32:34 send message to EdensB

Vanochtend zat de pop rillend op de grond, kon nauwelijks bewegen en nauwelijks sterk genoeg om niet om te vallen, uiteindelijk besloten om haar uit haar lijden te verlossen ipv haar langzaam af te zien sterven.
Het minste gedeelte van vogels houden maar helaas is het af en toe noodzakelijk.sad :(



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 125 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede