Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Probleem met het kweken van pyrrhura's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Probleem met het kweken van pyrrhura's
Catharinaparkiet
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2003-03-02 - 14:08:36

Hallo vogelvrienden,

Ik heb een probleem met mijn pyrrhura's.Ik heb namelijk een koppel lepida's (gesext dus zeker een koppel) maar ze willen niet kweken.
Ze zitten in een buitenrennetje van 160 cm lang,150 cm hoog en 60 cm diep.Het broedblok is 50 cm hoog en het bodem oppervlak is 30 x 30 cm.
Ik geef ze een voer voor grote parkieten 3x in de week eivoer vermengd met geweekt zaad en 2 x in de week groenvoer verder hebben ze natuurlijk altijd vers water tot hun beschikking,verder hebben ze nog een jodiumblok en een sepia tot hun beschikking.De vogels zijn trouwens 4.5 jaar oud dus al ruim broedrijp en ze mogen elkaar goed ze zitten altijd naast elkaar en slapen samen in het broedblok.Als iemand dit leest en misschien een paar tips voor me heeft of hetzelfde probleem een keer heeft gehad reageer dan even.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2003-03-03 - 18:00:39

quote
posted by Catharinaparkiet
Hallo vogelvrienden,

Ik heb een probleem met mijn pyrrhura's.Ik heb namelijk een koppel lepida's (gesext dus zeker een koppel) maar ze willen niet kweken.
Ze zitten in een buitenrennetje van 160 cm lang,150 cm hoog en 60 cm diep.Het broedblok is 50 cm hoog en het bodem oppervlak is 30 x 30 cm.
Ik geef ze een voer voor grote parkieten 3x in de week eivoer vermengd met geweekt zaad en 2 x in de week groenvoer verder hebben ze natuurlijk altijd vers water tot hun beschikking,verder hebben ze nog een jodiumblok en een sepia tot hun beschikking.De vogels zijn trouwens 4.5 jaar oud dus al ruim broedrijp en ze mogen elkaar goed ze zitten altijd naast elkaar en slapen samen in het broedblok.Als iemand dit leest en misschien een paar tips voor me heeft of hetzelfde probleem een keer heeft gehad reageer dan even.

Het kan veel oorzaken hebben, hoe lang zitten de vogels al bij elkaar? Hoe lang heb je ze al? hebben ze een open kooi of een kistkooi? Dit ivm de privacy van het koppel.
Ik zou om te beginnen eens de ringnummers met de sexbewijzen vergelijken. Kan ergens iets fout zijn gegaan. Ik voer zelf vele malen meer fruit en groente, maar kwekers die dat niet doen hebben over het algemeen ook probleemloos jongen.
dat ze samen in het blok slapen zegt verder niets. dat doen pyrrhura's altijd, of het nu met 2 of 6 is. Ook zitten ze bijna altijd wel bij elkaar en poetsen elkaar regelmatig. Vogels van hetzelfde geslacht zullen ook gewoon paren. Als dit nog lang duurt zou ik toch een van beide ruilen, omdat ze dan blijkbaar niet zo goed klikken als je denkt.

Martijn


Catharinaparkiet
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2003-03-06 - 08:57:36

Hallo,

Om antwoord te geven op de vragen hierboven;
ik heb de vogels al 3,5 jaar en zolang ziten ze ook bij elkaar.Het vluchtje (zie afmetingen hierboven) is in bijna zijn gehele lengte overdekt op 15 cm na zodat de vogels kunnen zonnen als ze dat willen.Verder zit er een slaapgedeelte in van 40 cm breed waar ook het broedblok in hangt.Verder is de kooi aan 2 kanten met gaas bedekt namelijk aan de voorkant en aan de linkerzijkant de rest is allemaal afgesloten met houten planken.
Ps. ik heb de vogels trouwens van een bevriende kweker bij mij in het dorp dus ik ben ook niet opgelicht zoiets zou hij nooit doen en al helemaal niet bij mij.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2003-03-06 - 15:13:04

quote
posted by Catharinaparkiet
Hallo,

Om antwoord te geven op de vragen hierboven;
ik heb de vogels al 3,5 jaar en zolang ziten ze ook bij elkaar.Het vluchtje (zie afmetingen hierboven) is in bijna zijn gehele lengte overdekt op 15 cm na zodat de vogels kunnen zonnen als ze dat willen.Verder zit er een slaapgedeelte in van 40 cm breed waar ook het broedblok in hangt.Verder is de kooi aan 2 kanten met gaas bedekt namelijk aan de voorkant en aan de linkerzijkant de rest is allemaal afgesloten met houten planken.
Ps. ik heb de vogels trouwens van een bevriende kweker bij mij in het dorp dus ik ben ook niet opgelicht zoiets zou hij nooit doen en al helemaal niet bij mij.

Dan hou ik het er toch op dat ze niet zo goed klikken, danwel dat een van beide een niet zichtbaar gebrek heeft. De manier van huisvesten en voeden lijkt me wel oke. Je kunt in het voorjaar extra gekiemt zaad geven om te proberen.

Ik bedoelde overigens niet dat je was opgelicht, maar het is vrij makkelijk om sexbewijzen per ongeluk te verwisselen.

Martijn


Catharinaparkiet
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2003-03-07 - 18:49:43

Maar ik snap het dan niet.Je zei namelijk dat het dan niet klikt of dat een van de vogels een niet zichtbaar gebrek heeft.Maar ik zag enkele dagen geleden dat de man de pop volop aan het voeren was en dat ging de hele tijd zo door voor ongeveer 0.5 uur.er is trouwens inderdaad een gebrek aan een van de vogels;de man heeft namelijk een klein probleempje aan zijn pootje.Hij houdt namelijk een van de tenen die normaal gesproken naar achter gericht is andersom zodat dat teentje naar voren gericht is maar hij heeft hier geen enkele hinder van hij zit net als een andere vogel heel normaal op de zitstok en ik ken kwekers die vogels hebben die een paar hele tenen missen en gewoon kweken.Ik snap het dus niet helemaal want waarom zou de man de pop voeren als het niet klikt?

Groeten,Corné


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2003-03-07 - 19:41:15

quote
posted by Catharinaparkiet
Maar ik snap het dan niet.Je zei namelijk dat het dan niet klikt of dat een van de vogels een niet zichtbaar gebrek heeft.Maar ik zag enkele dagen geleden dat de man de pop volop aan het voeren was en dat ging de hele tijd zo door voor ongeveer 0.5 uur.er is trouwens inderdaad een gebrek aan een van de vogels;de man heeft namelijk een klein probleempje aan zijn pootje.Hij houdt namelijk een van de tenen die normaal gesproken naar achter gericht is andersom zodat dat teentje naar voren gericht is maar hij heeft hier geen enkele hinder van hij zit net als een andere vogel heel normaal op de zitstok en ik ken kwekers die vogels hebben die een paar hele tenen missen en gewoon kweken.Ik snap het dus niet helemaal want waarom zou de man de pop voeren als het niet klikt?

Bij pyrrhura's is het vrij normaal dat zelfs twee bij elkaar geplaatste mannen of poppen paren en elkaar ook voeren. Al duurt dit vaak geen half uur. Het teentje lijkt mij ook geen probleem.
Ik heb een koppel picta's die altijd ruzie hebben, de veren vliegen in het rond, maar ze kweken wel! m.a.w. Je kunt er soms niets van zeggen. Het enige wat ik kan bedenken is het eiwitpercentage te verhogen en zien of dit helpt.(meer eivoer+gekiemd zaad) Met verborgen gebrek bedoel ik een onvruchtbare pop, waardoor ze ook niet broedrijp wordt, of idem de man.
Ik ken overigens iemand die 9 jaar een koppel picta's heeft gehad, en in het 10e begonnen ze alsnog te kweken....wink ;)

Martijn




Groeten,Corné



Catharinaparkiet
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2003-03-12 - 08:35:14

Ik heb pas een berichtje gehad van swanny7 waarin stond dat het blok absoluut donker moest hangen of dat ik een plankje onder het invliegat kon maken waardoor het donkerder werd in het blok.Nou dat heb ik gedaan en sindsdien zitten ze bijna de hele dag in het blok en ik zag ze gisteren vanuit het raam dat de vogels probeerden te paren als ik het goed gezien het het leek er namelijk wel vrij veel op dus misschien gaan de vogels wel tot kweken over,dat hoop ik tenminste dus ik zou swanny7 graag eens bedanken voor dit berichtje en ik hoopp dat het geholpen heeft.


swanny7
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2003-03-15 - 13:38:46

Hoi, ik heb destijds ook een artikel geschreven over de kweek in juli 1996 staat het in de PS. je kunt het opzoeken of aan iemand te leen vragen en lezen. ik heb daar ook een foto van de nestblok bij gedaan. ik ben in ieder geval blij dat ik je tot zover heb kunnen helpen
gr eric


Catharinaparkiet
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2003-03-16 - 11:05:57

Ja het zou wel handig zijn als ik dat zou kunnen lenen alleen ken ik bij mij in de buurt niemand die lid is van de PS of het maandblad van ze heeft.Maar de vogels zitten al veel meer in het broedblok opeens dus ik denk dat het wel gaat lukken dit jaar.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede