Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Besluitgezelschapsdieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Besluitgezelschapsdieren
hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2011-03-21 - 19:42:37 send message to hj de graaf

Dag kreeg laatst een mailtje van iemand met daarin het besluit gezelschapsdieren, als dit door gaat dan denk ik dat onze hobby er heel anders uit komt te zien.

voor de geintereseerden :

http://www.internetconsultatie.nl/gezelschapsdieren/document/298

mvg,

HJ de Graaf


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2011-03-21 - 20:21:12 send message to johanblok

Voor zover het geen hobby, maar in feite een bedrijfsmatig karakter heeft kan er inderdaad veel veranderen:
quote

Het conceptbesluit stelt regels over de bedrijfsmatige handel, fok en opvang van gezelschapsdieren.


Criterium hierbij is o.a. winstoogmerk.


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2011-03-21 - 20:35:09 send message to RICHARDVHASSELT

Is wel een goede zaak sommige mensen gaat alles alleen om het geld en anderen worden de dupe van dat soort mensen helaas laat ze die lui maar aanpakken die het om geld te doen is zijn geen liefhebbers maar geldwolven.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2011-03-21 - 20:56:28 send message to hj de graaf

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

dierenwelzijn aanpakken is prima, maar dit zal ook het einde beteken van verkoopklasses op tt's.
daarnaast wat doe je met je teveel aan vogels? waar laat je die ? of dan maar stoppen met kweken ?

vooral in de toelichting staat nog is uitgelegd wanneer het besluit wel of niet van toepassing is. ik denk dat het besluit van toepassing is op de meeste onder ons.


[

http://www.internetconsultatie.nl/gezelschapsdieren/document/299

maar wel zullen wel zien wat het worden gaat

mvg,

HJ de Graaf


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-03-22 - 00:12:20 send message to Ton Koek

Er staat o.a. letterlijk:
Dit betekent dat het bedrijfsmatig verkopen en afleveren van gezelschapsdieren op beurzen en
tentoonstellingen niet mogelijk is. Beurzen en tentoonstellingen voldoen namelijk niet aan de
definitie van een inrichting, omdat ze niet aan een locatie gebonden zijn. Ook het verkopen op
straat is verboden op grond van artikel 4.

Gezelschapsdieren zijn in dit geval ook vogels...


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2011-03-22 - 13:13:32 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Cruciaal is de kwalificatie 'bedrijfsmatig' wat is gekoppeld aan winstoogmerk. De vraag waar het om draait is dan wat de criteria voor 'winstoogmerk' zijn, die zijn mij nog niet erg duidelijk.

Duidelijk is wel dat de combinatie handelaar en vogelmarkt zowiezo verboden wordt. Het hangt van de criteria voor 'winstoogmerk' af of een hobbyist nog wel vogels zou kunnen aanbieden op een vogelmarkt.

Persoonlijk vind ik de consequenties wat betreft markten en tt's heel positief als het om dierenwelzijn gaat. Wel vraag ik me stevig af of e.a. niet al te ver dreigt te gaan als het criterium 'winstoogmerk' ruim geďnterpreteerd wordt.

Politiek gezien vind ik het ernstig en ronduit hypocriet dat in een voorstel van een CDA-minister de houder van gezelschapsdieren wel aan de fysiologische en ethologische behoeften van dieren moet voldoen, terwijl veel ernstiger en grootschaliger toestanden in de bio-industrie ondertussen gewoon doorgaan. (Overigens, een ouderwetse veehouder die zijn beesten buiten laat lopen reken ik hier niet onder.) Ditzelfde CDA probeert de uitwerking van uitstekende euroepese wetgeving op dit terrein tegen te gaan. Tja, je moet wat doen om op het pluche te kunnen zitten, al is het met behulp van een semi-racistische volksmenner.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2011-03-22 - 13:23:08 send message to johanblok

quote


daarnaast wat doe je met je teveel aan vogels? waar laat je die ? of dan maar stoppen met kweken ?



Het wil nog niet zeggen dat je geen vogels mag verkopen, dat hangt af van hoe men 'winstoogmerk' interpreteerd. Ik zal bij mensen die het kunnen weten eens informeren hoe dit normaliter functioneert binnen het recht. Overigens, weggeven van nakweek, mag zowiezo wink ;)

Het zal zowiezo betekenen dat als je regelmatig vogels levert aan een dierenwinkel/handelaar, je je als inrichting zal moeten registreren en aan alle eisen zal moeten voldoen. Als men iets aan handhaving gaat doen, dan zouden dit ook wel eens de eerste adressen kunnen zijn waar men gaat controleren aangezien de dierenwinkel zal moeten kunnen verantwoorden waar zijn dieren vandaan komen. Het biedt op dit terrein, zo lijkt het, daarmee wel mogelijkheden om quarantaine en ziektepreventie in aanvoerkanalen meer op orde te krijgen.


borgstein
Website Member
Posts :1

Website Member
2011-03-23 - 04:55:52 send message to borgstein

Door de nieuwe wetgeving wordt er geen vogel minder verkocht . Naast de onderlinge verkoop zal men nu naar de erkende handel of exporteur moeten. Deze nieuwe wet komt de vogelliefhebberij ten goede. Voor de rest zijn er geen veranderingen voor de liefhebber.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-03-23 - 13:19:13 send message to Ton Koek

quote
Deze nieuwe wet komt de vogelliefhebberij ten goede
Dat er hoop louche tussenhandelaartjes wegvallen, vind ik wel een zeer positief effect.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-23 - 15:16:21 send message to Karel

Het is precies zoals Borgstein zegt: we kunnen hier tevreden over zijn.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2011-03-24 - 19:51:43 send message to hj de graaf

ik zie het iets anders, je gaat straks een selecte groep erkende handelaren krijgen en deze gaan de prijs bepalen. De vrije marktwerking is weg! Daarnaast wordt de kostprijs van de erkende handelaar hoger door erkenning, scholing en aanpassing van hun verblijven. dit kan op 2 manieren opgelost worden of de vogels bij de erkende handelaar worden duurder of hij moet goedkoper inkopen.

er zijn geen beurzen meer dus men kan zijn vogels alleen kwijt voor een lagere prijs,als je aantallen kweekt en je moet er wat meer kwijt is het mooi dat je zelf je vogels goed kan verkopen.

nu kan je zeggen dat de hobby niet om geld draait maar als je een redelijk aantal kweekt om bijvoorbeeld tt te spelen is het mooi als je gewoon een goede prijs krijgt voor je vogels, zodat inkomsten en uitgaven nog te overzien zijn, krijg men een mindere prijs dan gaat men minder vogels kweken of men stopt ermee.

ook als er op tt geen verkoopklasse meer gehouden mag worden, verwacht ik een teruggang in het aantal ingebrachte vogels. men speelt om goed te scoren lees verkopen.

maar goed we zullen het gaan zien, ik hoop dat ik het mis heb en dat het de sport ten goede komt.


mvg,

HJ de Graaf




Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-03-24 - 20:00:04 send message to Daniel

Particuliere verkoop zal door dit besluit niet verdwijnen, tegelijkertijd zal het bij de handelaren veel kaf van het koren scheiden. En geen beurzen kan ik niet echt rouwig om zijn als je ziet hoe vogels daar af en toe bij zitten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-24 - 23:58:24 send message to Karel

Ik denk dat je het te somber inziet De Graaf. Een handelaar kan niet zomaar zelfstandig de prijs bepalen. Ook hij is afhankelijk van de vraag en het aanbod elders. Natuurlijk kan er sprake zijn van prijsafspraken; de grote handelaren zijn niet voor niets verenigd, maar de particulier bepaalt toch zelf wat hij vraagt en bepaalt hierdoor mede de gangbare prijs.

Vergeet overigens niet dat als je een vogel aanschaft bij een erkend handelaar, hij gebonden is aan een 6 maands garantietermijn. Dat vind ik ook wat waard!
Bovendien vind ik het geen probleem een goede prijs te betalen voor een goede vogel. Hierin ben ik door de bekende handelaren nog nooit teleurgesteld. Noch in Wamel, noch in Woerden noch in Klarenbeek.wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-03-25 - 08:45:50 send message to ParkietenPeter

Ik heb niet de hele wet gelezen, maar is die er niet al. Ik neem aan dat deze een aanvulling of 'modernisering' is op de reeds bestaande gezondheids- en welzijnswet voor dieren is.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005662/geldigheidsdatum_25-03-2011



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede