Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Broedmachine kwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Broedmachine kwartels
Arjen!
Website Member
Posts :18

Website Member
2011-02-25 - 13:09:42 send message to Arjen!

Hallo,
Ik ben van plan om een broedmachine te bouwen voor mijn kwartels omdat ik nu 2 jaar kwartels heb en ze er hooguit 4 dagen op zitten.
Ik heb een kist die groot genoeg is voor een broedmachine en kunst moeder ineen ( 137x34x38 de ene helft voor de broedmachine en de andere voor de kunst moeder)
Ook heb ik een ventilatortje, hygrometer en een thermometer. Nu heb ik een aantal vragen over de andere mogelijkheden.
1. Ik heb een thermostaat gevonden op e-bay:http://cgi.ebay.nl/Mini-Digitale-Temperatuur-Regelaar-Thermostaat-Aquarium-/280568833693?pt=LH_DefaultDomain_146&hash=item415334a69d
Is deze goed en precies genoeg (Resolution: 0.1 °C
Accuracy: ± 1 °C (-50 ~ 70 °C))
en op welke thempratuur moet ik hem instellen want sommige zeggen 37,5 en ander 38,5 het word een vlak broedmachine.
2. Wat voor bodem bedekking moet er is de kunst moeder? Ook hierbij lees ik verschillende dingen± papier en/of houtsnippers.
3. Wat kan ik het best gebruiken, een verwarmings/weerstandskabel of een aantal gloeilampen of een ander iets en hoeveel watt moet die verwarmingsbron zijn?
4. Hoe vaak en hoe moet ik de eitjes draaien, bv. altijd rechtsom?
5. hoe kan ik het beste zorgen dat de eitjes niet teveel afkoelen, door een laatje of door gewoon het deurtje/klep te openen?
Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden!
groeten, Arjen van Dijk


jvr
Website Member
Posts :106

Website Member
2011-02-25 - 21:51:13 send message to jvr

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hoi arjen
je vraagt of deze termmostaat goed is ,maar mijn engels is te belabbert om dat te zeggen,
ik vraag me wel af of deze genoeg vermogen kan schakelen en hoeveel temperatuur verschil zit tussen in en uitschakelen .
over de bodembedekking kan ik kort zijn
houtsnippers ,papier is te glad en zand eten ze op
de temperatuur zou ik op 37.7 instellen
voor kippen en fazanten is 38,5 prima ,maar voor kwartels moet je iets lager broeden anders krijg je problemen met het uitkippen ,dwz kuikens sterven op de dag voor het uitkomen
Draaien min 3 keer per dag , gewoon omrollen ,en dat dan het deurtje open moet is wel goed want ook eieren moeten frisse lucht hebben .

veel succes gr jan



E.bakker
Website Member
Posts :135

Website Member
2011-02-25 - 23:13:18 send message to E.bakker

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

vergeet de luchtvochtigheid niet van 45-50%,

en als de jongen uitkomen dan zou ik een oudere kwartel bij de jongen doen dan zien ze waar en hoe die water en voer eet of de jongen paar keer met de snavel in het water en voer douwen zodat ze het door krijgen, mijn buurman leg een oude theedoek onderin het hok zodat ze niet uitglijden.

succes


Arjen!
Website Member
Posts :18

Website Member
2011-02-26 - 10:10:28 send message to Arjen!

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

oke, is het niet gevaarlijk om een oudere kwartel erin te zetten in verband met het verdedigen van het territorium? en ik dacht altijd een lucht vochtigheid van 60% maar misschien maakt dat niet zoveel uit. moet de luchtvochtigheid ook nog omhoog op de laatste dag? en moet er een ventilatie rooster in of juist goed isoleren?
het verschil is volgens mij +- 1 graad.
en zou je als verwarmingsbron ook de infrarood lamp van 100watt kunnen gebruiken?


jvr
Website Member
Posts :106

Website Member
2011-02-26 - 11:23:09 send message to jvr

hoi +- 1 graad is volgens mij teveel verschil

vochtigheid maakt wel degelijk wat uit 45% is prima
laatste 3 dagen opvoeren naar 80%

theedoek er onder doe ik ook en een oudervogel er bij zou ik niet doen , maar ieder zijn eigen manier
als je 3 x per dag de eieren draait krijgen ze genoeg ventilatie

gr jan


Arjen!
Website Member
Posts :18

Website Member
2011-02-27 - 16:13:43 send message to Arjen!

oke, ik heb even wat met een lamp van 40w geprobeerd (zonder eitjes) en de temperatuur bleef redelijk constant (nu zelfs nog zonder thermostaat) alleen de luchtvochtigheid blijft wat lastig iemand daar nog tips voor?


E.bakker
Website Member
Posts :135

Website Member
2011-02-27 - 21:23:04 send message to E.bakker

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

ik heb al diverse keren de buurman zijn vogels verzorgt tijdens hun vakantie en als de kwarteleieren uit kwamen deed ik ze in een kooi met verwarming met een oudere kwartel zodat ze konden zien hoe te eten en drinken en dat heeft nooit tot ruzies geleid.

in mijn eigen broedmachine heb ik voor de vochtigheid een bakje water met daarin een beluchtingssteentje van een aquarium die aan gesloten op een digitale vochtmeter, die gaat aan als de vochtigheid te laag is en uit als het weer goed is.


Arjen!
Website Member
Posts :18

Website Member
2011-03-08 - 17:08:44 send message to Arjen!

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

eigenlijk heb ik niet zoveel zin om zo'n ding aan te schaffen omdat ik eigenlijk overal lees dat het gewoon met een bakje water kan heeft iemand een idee hoe ik de lv hoog en constant kan houden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-09 - 00:01:43 send message to Karel

quote
heeft iemand een idee hoe ik de lv hoog en constant kan houden.




Tja, dat heeft E.Bakker je net uitgelegd, maar als je geen geld wilt uitgeven wordt het natuurlijk moeilijk/onmogelijk.


Arjen!
Website Member
Posts :18

Website Member
2011-03-09 - 08:17:38 send message to Arjen!

maar het word volgens mij heel vaak gedaan met schaaltjes water of vergis ik me daarin?


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2011-03-10 - 14:27:43 send message to arjandaf

niet eigenwijs zijn kost max 25 eurie en dan weet je zeker dat het goed gaat..het kan met een schaaltje water maar om echt zeker te zijn van de vochtigheids graad is de methode van E,bakker beter


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-03-10 - 16:10:44 send message to henkdelaat

E.bakker
__________
in mijn eigen broedmachine heb ik voor de vochtigheid een bakje water met daarin een beluchtingssteentje van een aquarium die aan gesloten op een digitale vochtmeter, die gaat aan als de vochtigheid te laag is en uit als het weer goed is.

Kan u hier foto's van plaatsen zodat je kan zien hoe het eruit ziet.

Henk.


Arjen!
Website Member
Posts :18

Website Member
2011-03-10 - 16:22:58 send message to Arjen!

ik ben nu 15 en heb dus geen geld over ofzo en vind 25 dus best veel dus wie heeft een idee hoe ik het met schaaltjes enz kan doen?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-03-11 - 10:50:52 send message to Ton Koek

quote
Ik ben van plan om een broedmachine te bouwen voor mijn kwartels omdat ik nu 2 jaar kwartels heb en ze er hooguit 4 dagen op zitten.

Je kunt ook proberen de oorzaak te vinden dat ze niet verder broeden. Welke soort heb je? hoeveel, hoe zitten ze gehuisvest, wat voor voedsel krijgen ze?


Arjen!
Website Member
Posts :18

Website Member
2011-03-16 - 17:52:51 send message to Arjen!

het zijn chinese dwergkwartel heb een mannetje en een vrouwtje in een voliere van 2,5*1,80*1,5 samen met kanaries,zebravinken, Japansemeeuwen, rijstvogel. ze hebben een onverwarmt nachthok en een dakpan tegen de want de bodem is van zand en in het nachthok houtsnippers. maar ik denk dat ze me verteld hebben dat het natuurbroed was en dat dat niet zo was.
maar de met lv en tempratuur is allemaal geluk en de broedmachine is nu klaar.
ook heb ik nu 2 eitjes maar nu weet ik niet of ik die eitjes het beste weg kan halen of dat ze moeten blijven liggen.(wat bevorderd de broed het best) hoelang kan ik ze bewaren? ik heb een ruimte waar het 18 graden is dat erg?
en hoe(over de lengte as of breedte as een half rondje of minder of meer) en hoevaak vaak moet ik de eitjes draaien in en voor dat ze in de broedmachine liggen.
veel vragen maar hoop dat ik hier antwoord op krijg


marty1977
Website Member
Posts :6

Website Member
2011-03-16 - 22:09:47 send message to marty1977

1. een broedmachine bouwen ( minimaal 100 euro) voor een beetje goed broedresultaat. Kun je er net zo goed een redelijke tweedehandse kopen op bijv. marktplaats.
Na het uitkomen plaats ik de kwartels in een kunstmoeder met een einstein donkerstraler. Wel warmte en geen licht. ( voorkom je dat ze elkaar gaan pikken), de eerste 5 dagen is het overigens ook verstandig ze wat extra dierlijke eiwitten te voeren ( insectenpate of sivo start)
Als je in de buurt van den bosch woont, kun je best een machine van me lenen om een keer kwartels uit te broeden.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 192 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede