Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gedrag pyrrhura perlata man. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Gedrag pyrrhura perlata man.
Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-16 - 11:51:45 send message to Ruben31

Hallo.

Sinds 10-12-2010 zit mijn koppel pyrrhura perlata samen en in het begin klikte het meteen.
Nu heb ik het koppel op 7-1-2011 in mijn voliere gezet en beide vogels waren een beetje zenuwachtig.
Dit ging na een week bijna over,de man schreeuwde soms nog wel eens en vloog dan van zitstok naar gaas en vica versa maar dit hield niet lang stand overigens.
ik zag ze elkaar kroelen,samen aan de voerbak,ze slapen samen in het broedblok en zaten vaak naast elkaar op stok.
Op een gegeven moment zie ik de pop regelmatig de kont naar de man draaien en begon ze met de vleugels te trillen en te slaan.
De man reageerde hier vaak niet op en gaf de pop dan een haal met zn snavel.
Het goede contact bleef tussen de twee en ik zag ze vaak elkaars veren verzorgen en soms zelfs voeren.

Echter sinds vorige week vrijdag is de man helemaal van zn rabbat af.
Hij schreeuwt bijna de hele dag en vliegt dan door de voliere van zitstok naar gaas en terug.
Vrijdag heb ik ze zien paren,beide met de kont naar achteren en tegen elkaar aan en beide waren ze aan het fladderen met de vleugels.
Sinds vrijdag zoals vermeld doet de man niks anders dan schreeuwen en strak op de stok zitten terwijl ik buiten niks kan zien wat anders is of wat hem zou kunnen stooren.
Ik ben erg rustig bij de vogels en voorheen schreeuwde de man niet als ik bij de voliere stond,dat is nu echter wel anders en hij vliegt dan op me af en duikelt dan voor me weer terug naar de zitstok en schreeuwt dan erg hard.
Mijn huidige voliere is erg licht en ik heb transparante dakplaten erop liggen.
De man komt wel uit een schuur.

ik heb geen probleem met dat schreeuwen maar ik weet niet wat er aan de hand is met de man.
Als dit zo door gaat krijg ik mijn buren op het dak,vandaar dat deze vraag.
Door het gedrag van de man is het gedrag van de zeer rustige pop ook verandert en de pop laat zich ook vaker horen,geen geschetter zoals de man maar meer een piep en soms een ander geluid,maar geen geschreeuw overigens.
De pop is zo vertrouwt met me dat ze op mijn hoofd of rug komt zitten als ik in de voliere ben om wat te doen.
Momenteel kom ik de voliere niet meer in en doe mijn werk als het nachthok nog dicht is.

In het broedblok heb ik een dik stuk wilg in gezet en deze is behoorlijk bewerkt en afgeschraapt.
Ook zie ik rode veren in het broedblok liggen die van de borst streek komen.
kunnen jullie dit gedrag verklaren?
Het is een gezond en sterk koppel en ik zou het jammer vinden als ze weg moeten omdat de buurt klaagt.De man heeft nog zelden tijd voor de pop omdat dat beest de hele tijd zit te schreeuwen.

Ik heb deze vraag ook naar t.Arndt gemaild en die vertelde me dat wellicht de man in broedconditie komt.Wat is jullie ervaring met pyrrhuras die in broedstemming komen,schreeuwen die net zo en zijn die net zo zenuwachtig?

Het valt me wel op dat het alleen met erg zonnig en warmer weer gebeurt.Bij koudere donkere dagen hoor ik de man zelden.
Erg apart.

Wie kan me helpen want ik word er zelf ook kriegel van en dat lijkt me niet de bedoeling van deze hobby.

Mvg Ruben



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-16 - 11:53:00 send message to Ruben31

Noot:de man heeft dit gedrag al bijna 2 weken.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-02-17 - 00:48:55 send message to ineznick

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Ruben ,
heb je misschien last van muizen ? Mijn pyrrhura's gingen vorige winter (2009/2010) ook zo tekeer.
Na een tijdje had ik het in de gaten dat ik last had van muizen.
Toen de muizen weg waren , werd het ook gelijk rustig in de voliere.
Je moet goed kijken of je wat ziet ,dat anders is dan een tijdje geleden.Misschien heb je wat in de buurt van het binnenhok neergezet wat jou niet is opgevallen, maar de pyrrhura man wel.
het lijkt op een schrikreactie , als ik het zo lees.
Succes ermee.

gr gerben


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-17 - 08:00:35 send message to Ruben31

er staan twee vallen dag en nacht op scherp en heb nog niet 1 muis gevangen.
Zal eens opletten op muizen ,maar tot nu toe heb ik niks gezien.

Mijn pop heeft dit gedrag namelijk niet.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-02-17 - 08:59:41 send message to ineznick

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Maar het lijkt wel of hij haar ergens voor wil beschermen of iets duidelijk wil maken.
Ben benieuwd wat dan wel kan zijn. Zo gauw als ik wat anders weet ,meld ik dat.
Zoiets gebeurt hier ook wel eens , als m'n kinderen in een keer rennend en schreeuwend het nachthok binnen komen of als ik een muts op heb.
Zijn ze in een keer van slag , maar dat duurt niet zolang.
gr gerben


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-17 - 09:25:11 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nou gisteren heeft die de hele dag geschreeuwt.
Wel met tussenpozen.

Hij heeft nauwlijks nog tijd om aandacht aan de pop te besteden door dit gedrag.
Ook heb ik gisteren avond gezien dat hij de pop weert uit het broedblok.
De pop zit dan voor het broedblok op stok en de man hangt in het invlieggat in het broedblok.
Als het echt helemaal donker is zie ik ze beiden niet meer maar zitten ze in het broedblok,de pop hangt dan soms aan het gaas in het broedblok en zit dan niet naast de man op de bodem.

dacht dat ik wel EVEN een koppel kon samenzetten maar dit blijkt moeilijker te gaan dan ik dacht.
Komt mischien ook door het gedrag van de man.
Ik geef hem deze week nog en word het niet minder ruil ik hem volgende week.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-02-17 - 09:27:08 send message to goudparkiet

Is er iets veranderd in het hok of omgeving.
Ander voer of zitstok.
Broedblok scheef gezakt o.i.d.


Herken dit gedrag van mijn grijzen als ik er nieuwe zitstokken in gehangen hebt.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-02-17 - 09:41:54 send message to freddy321

kan het niet zijn dat de man in broedstemming is en de pop nog niet zodat hij gefrusstreerd raakt.
misschien de man even apart zetten als de mogelijkheid er is,en na een paar weken weer bijplaatsen


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-17 - 09:59:21 send message to Ruben31

Freddy,die mogelijkheid is er helaas niet.

Wanneer de man richting pop vliegt en bij haar op de tak gaat zitten reageert de pop niet.Lijkt net of de man daarna begint met schreeuwen.

We zien het wel,echt leuk vind ik het zo niet.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-17 - 09:59:59 send message to Ruben31

Heb idd een nieuw zitstok gemaakt zondag.
maar daarvoor was het ook al een dikke week aan de gang.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-17 - 10:48:33 send message to Ruben31

De man lijkt vandaag wat rustiger en pop en man zaten net ff samen in het nachthok/broedblok.

Ook zaten ze net samen op de grond aan kleine takjes te knagen.Eene moment is er grote onrust en een seconde later zitten ze op de grond samen te knagen.


Mikaska
Website Member
Posts :7

Website Member
2011-02-17 - 12:37:05 send message to Mikaska

Inruilen is volgens mij op dit moment geen goed optie. De man een paar weken apart zetten kan inderdaad een goede zet zijn. Aan het gedrag van de man is af te leiden dat bij in broedstemming is. De pop nog niet en dit leidt tot grote frustraties bij de man wat zich uit in het geschreeuw en ander gedrag.

Succes!


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-17 - 13:57:12 send message to Ruben31

Er is mij het een en ander duidelijk en het lijkt idd te komen doordat de man broedlustig is.
De pop lijkt dit ook wel te zijn.

Dus ik zie het gewoon aan en ben ook al naar de buren geweest die er begrip voor hebben.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-02-17 - 19:01:04 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zou de buurt eens afspeuren op de aanwezigheid van een kat o.i.d.
NB Vogels hebben erg goede ogen en zien gevaar al op hele grote afstand.

PS Zit je in de buurt van een vliegroute? Vogels reageren soms heftig op vliegtuigen die zo hoog zitten dat wij ze amper kunnen waarnemen.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-17 - 19:15:42 send message to Ruben31

Ja idd ik zit precies onder een vlieg route.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-02-17 - 19:51:39 send message to Karel

Tja, als deze vogel daar gevoelig voor is, zal dat nooit veranderen. Ik zou hem proberen te ruilen voor een andere man.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede