Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Perfecte voličre voor fazanten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Perfecte voličre voor fazanten
Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-24 - 21:07:59

Hallo allemaal

Zoals de meeste wel zullen weten kweek ik samen met mijn opa vogels. Ik ben iemand die graag vooruit kijkt. Ik wil dan ook bijv. altijd plaats hebben voor de eventuele jongen, dat plan ik al voor dat we eieren hebben.
Nu ben ik ook steeds vaker plannen aan het maken voor als ik later zelf vogels ga kweken. nu was mijn idee om hier de perfecte voličre samen te stellen voor fazant achtige, dus van de hele orde galliformus. Nu weet ik wel dat een voličre voor een Chinese dwergkwartel lang niet genoeg is voor argus fazanten. Daarom maak ik hier een paar groepen waarvan ik wil weten wat de mate van de voličre moeten zijn enz.:

kleine hoender achtige: (kwartels)
kleine hoender achtige: (patrijzen)
kleinere fazanten: (kamboenders, pauwfazanten)
middel grote fazanten: (edel, langstaart en kraagfazanten)
Grote hoender achtige: (argus fazanten, hokko's)

Ik heb me wel al voorgenomen om voor welke soort dan ook een binnen en buiten voličre te maken.

Ik dacht dat ik voor kamhoenders en pauwfazanten aan de volgende maten moet denken:
Binnen: 2mx2mx2m (lxbxh)
buiten: 2mx3mx2m (lxbxh)
Het mooiste vind ik altijd om een klein gedeelte van de buitenvoličre af te dekken, en onder dit gedeelte zand leggen. de rest van de voličre bekleden met houtschors, gras en coniferen.

Ik hoop dat jullie mij kunne helpen.

In ieder geval alvast heel erg bedankt.

Max


postvogel
Website Member
Posts :165

Website Member
2011-01-25 - 18:28:43

De perfecte voliere lijkt me moeilijk,maar gewoon zo groot mogelijk is het mooist(wat past op de tuin).
Ik zelf heb goudfazanten gehad dat waren trio's maar als beide hennen een nestje van 9 uitbroeden is een voliere gauw te vol(buitenhok van 4*2*2.20 l*b*h).
Maar was wel leuk om te zien ik heb nu kwartels in de buitenvoliere's maar die doen nog geen natuurbroed.
Succes ermee groet Chris.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-01-26 - 10:44:51

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit is een vraag die je wel van een beginnend kweker mag verwachten.
Maar als ik de spanwijdte van zo'n vogel zie, en als ik zie hoe graag ook zij de vleugels uitslaan. Dan vind ik het zielig om zo'n schitterende creatie in een hokje van 3x2 meter te stoppen. Ze kunnen net 1 slag maken en worden dan al abrupt eraan herinnert dat de mens het voor het zeggen heeft.

Zo'n vogel zie ik dus liever in een vlucht van 3x4 of 3x5 meter. Zeker als er een heel nest in moet uitvliegen.shocked 8O

Maar ja, dat is mijn bekrompen mening maar.

sad :( Peter

ps. ik verontschuldig mij alvast als iemand er enige sarcastische toon uit meent op te moeten maken. Maar dit is met alle respect mijn mening. En die hoeft natuurlijk niet gedeeld te worden.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-26 - 11:26:50

Ben ik helemaal met u eens, ik dacht echter dat dit ruim voldoende was. Ik ken nemalijk vele kwekers van pauwfazanten die succesvol kweken in voličre's van 1x2x2 (lxbxh)

Max

Ps. ik heb ook niet de maten gegeven voor langstaartfazanten bijv.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-26 - 11:53:36

Een perfecte voličre is heel wat anders dan een hok waarin de vogels overleven.
Voor mij zou een ruimte van een meter of 10 lang het minimum zijn.

Zoek bijvoorbeeld eens uit welke afstand een fazant in de natuur aflegt per etmaal.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2011-01-26 - 18:00:03

max.

mijn ex. schoonvader heeft altijd fazanten gehad en die had geen rechte hoeken maar allemaal afgerond dit inverband met het beschadigen van de staarten en veel begroeing . en voor de rest perfect .. zo groot mogelijk denk ik dan maar


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-26 - 18:01:50

Ik denk dat ik dit topic verkeerd heb genoemdrazz :p, mijn bedoeling was om te weten te komen, wat voor voličre maten de verschillende fazanten minimaal nodig hebben.
Een voličre van 10 meter lang is zeker niet het minimum voor pauwfazanten.

Max


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2011-01-26 - 18:13:02

beste max,

misschien zou je meer specifiek kunnen zijn.

bijvoorbeeld het doel wat je met de fazanten in de minimale ruimte wil bereiken.
fok of sier
natuurbroed(met oog op ruimte die nodig is voor koppel+jongen)
of broeden met broedmachine, dan is het gehele jaar alleen het koppel aanwezig in de voliere.

en minimaal is nog verder op te delen.
door verschillende praktijk-ervaringen kom je er pas achter denk ik.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2011-01-26 - 18:48:43

ik heb net mijn fazanten ren klaar,die is wel wat groot geworden 18 meter bij 4 ,met een puntdak van net ,hoogte in het midden 2.75 en de zijkanten 1.75.
hierin zitten nu een koppel pauwen een koppel swinhoi,koppel glansfazanten koppelladys en eigenlijk moet er nog een koppeltragopanen bij ,en dan maar hopen dat ze niet vechten


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-26 - 19:01:42

Mijn doel is zo veel mogelijk (vooral zeldzamere) soorten kweken, zodat we deze soorten kunnen behouden (en dan ben ik vooral geďnteresseerd in ondersoorten). Ik ben een voorstander van natuurbroed, maar ik wil ook een hoop jongen. Ik heb daar het volgende op bedacht: stel dat je 5 koppels van een soort hebt, dan doe je van een aantal koppels de eieren in de broedmachine en de koppels die willen broeden laat je broeden. Echter heb ik liever dat ik de eieren overleg bij broedkippen, als dit niet kan dan in de broedmachine.
Hier de maten waar onze hoenderachtige in zitten:
(alles is in meters en van lxbxh)

2x2x2 buiten (1-1Chinese dwergkwartels)
2x3x2 buiten (1-2 gallus gallus jabouillei, raszuiver)
2x3x2 buiten (1-1 grijze pauwfazant en 1-1 Chinese dwergkwartel)
2x3x2 buiten (1-1 goudfazanten 5000 serie)
2x3x2 binnen 2x2x2 buiten (1-2 sonnerat hoenders en 1-1 lady amherfst fazanten
2x2x2 binnen 2x2x2 buiten (1-1 g.g.gallus raszuiver)
2x2x2 binnen 2x2x2 buiten (1-3 g.g.jabouillei raszuiver en 1-1 Californische kuifkwartels)
2x2x2 binnen 2x2x2 buiten (1-1 palawan pauwfazanten en 1-1 g.g.jabouillei)
2x1x2 binnen 2x3x2 buiten (1-2 g.g.jabouillei en 1-1 swinhoe fazanten)
3x3x2 buiten (1-2 lady amherfs fazanten en 0-1 kip)

en dan hebben we nog een voličre van 3x3x2 waar we volgend jaar een aantal overige hanen in willen doen van bijv. de lady’s, goud en swinhoe fazanten.

De voličres zijn natuurlijk niet ruim voldoende, maar het werkt wel prima.
Ik wou dus weten dat als ik later zelf eventueel voličres kan bouwen hoe groot ze dan moeten zijn om erin te kweken, de jongen blijven er niet in.

Alvast heel erg bedankt.

Max


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-27 - 13:35:37

Wat anders dan... hoe noem je nou een haan van een lady? Een Lord? happy :)happy :)


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2011-01-27 - 20:39:59

Ik heb ook een koppel goudfazanten gehad vroeger ze waren zo wild ze vlogen tegen het dak op ik had eenden fazanten op een 100 m 2 lopen vanalles de fazanten zijn de barsbekerpolder ingegaan de natuur in weg ermee die beesten hebben echt ruimte nodig.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-27 - 21:25:20

Ik probeer alle hoenders zo goed als tam te maken. Je kunt het eigenlijk niet tam noemen, maar ik zorg ervoor dat ze niet alle kanten op vliegen als ik de voličre in ga.

Voor langstaard en kraagfazanten zat ik te denken aan de volgende minimum maten:

binnen 2x2x2 m en buiten 2x8x2 m?

Max



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede