Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Hoeveel diameter doorvlieggat voor pyrrhura's? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-20 - 13:37:30

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik val bijna van mijn stoel! Klopt exact! shocked 8O

Ik heb destijds twee verwante koppels gekocht. Van één van die koppels zat de pop laag op de stok en miste op den duur een paar slagpennen. Ook toen de pop alleen zat kwamen deze slagpennen niet terug.

Het verwante koppel klikte verder erg goed. Om onverwant te maken heb ik de koppels toch omgegooid en de slechtvliegende pop verkocht.

Ik heb altijd gedacht dat het popje onderdrukt werd door de man en dat dit de reden was van het laagzitten en het ontbreken van de slagpennen. De man heb ik met deze informatie dus onterecht als 'dader' aangewezen.

Kan dit ook een verklaring zijn dat deze vogel bij mij daarom zo snel in shock raakt bij het uitvangen?

De puzzel raakt langzamerhand compleet.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2011-01-20 - 14:37:30

Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met het in shock raken van pyrrhura's bij het uitvangen, dus dat zou ik zo niet kunnen zeggen. Het is natuurlijk best mogelijk, voeding zou hiervoor ook een reden kunnen zijn. Te langdurige verlichting in de winter is meestal ook niet positief, de vogel heeft dan geen rustperiode. Ik ben althans geen voorstander van het hele jaar 14 uur of meer verlichting in het hok..
Bij mij en anderen waren het ook de poppen die deze problemen hadden dus dat herken ik wel. Ze kwamen ook allemaal van dezelfde bron om het zo maar te zeggen. Het probleem begint pas na de jeugdrui daarvoor zie je niets aan de vogel. In het begin denk je aan plukken maar alleen de vleugel- en staartveren vallen uit of vervormen en verkleuren, de borst en buikveren zijn prima en je ziet ze ook nooit plukken. Ik heb zelf deze vogels in laten slapen.

Martijn


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-20 - 14:47:58

Zo kom je nog eens ergens. Dit verhaal klopt ook exact.

Zo zie je maar weer waar een forum goed voor is. Een simpele vraag over het doorvlieggat voor pyrrhura's en bijna alle vraagstukken over de rhodocephala worden vanzelf opgelost.

In ieder geval ontzettend bedankt voor je informatie!


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-22 - 08:30:33

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Rik.

Mijn koppel perlata zit sinds 10-12-2010 bij elkaar.Mijn pop is zo tam dat ze op mijn rug kruipt als ik in de voliere sta en op mijn hoofd gaat zitten.Kroelen wil en kan ik niet want je weet nooit hoe de man reageert en of hij jaloers word op mij.

De pop haal ik zo min mogelijk aan.
Ik zie mijn koppel regelmatig elkaar kroelen en de veren poetsen,soms doen ze iets met hun snavel wat ze dan doen kan ik zo snel niet zien.
Wel zitten ze samen elke nacht in het broedblok en zitten ze vaak naast elkaar op de stok.
De pop draaide laatst haar kont naar de man en begon met de vleugels te fladderen,volgens mij wilde ze paren.De man reageerde hier echter niet op.Ook zie ik ze wel eens kibbelen,dan halen ze eens naar elkaar uit maar dit is meestal kort.

Mijn invlieggat van voliere naar nachthok is 20x15.

Mischien een vraag voor de mensen met kennis,zoals ik jullie mijn koppel beschrijf zijn ze hecht met elkaar of moeten ze nogwat wennen?

Mvg


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2011-01-22 - 13:31:13

Zo te horen klikt het prima. Jammer dat de pop zo tam is, klinkt toch als een handopfok, op zich kun je daar best jongen bij verwachten het is alleen oppassen dat ze niet op te jonge leeftijd al aan de leg gaat, dat heeft mij al 2 poppen gekost met legnood. Sindsdien koop ik nooit meer handopfok, het is ook nergens goed voor bij pyrrhura's, natuurbroed wordt ook wel tam in de huiskamer. Normaal leggen rhodogasters niet voor ze 12 maanden oud zijn, mijn handopfok begon al op 8 maanden, met alle gevolgen van dien..

Martijn


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-22 - 13:35:47

Hoi marti.

De pop is van 2007 en de man van 2005.
De pop heeft altijd in een grote voliere gezeten van 5m lang en wat ik meen al die tijd samen met nog een pop.
Dus ik denk niet dat mijn pop handopfok is.

Ik zag ze net weer kroelen en draaide de pop zich om naar de man en klapte ene vleugel over de man en begon weer te fladderen dus ik denk dat ze broedrijp is momenteel.De man reageerde er niet op en pikte zelfs van zich af wat ik zo kon zien.

Ben benieuwd hoe dit gaat.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2011-01-23 - 18:46:02

Je hebt ze toch wel gesekst? indien de pop een endoscopie bewijs heeft zou ik die alsnog DNA laten onderzoeken. Je man vertoont normaal pyrrhura gedrag.. ze zijn soms gewoon wat schuw in nieuwe situatie/omgeving. de pop is dusdanig tam dat ik toch vermoed dat het geen natuurbroed is. Ik heb ze ook wel die aan de tralies komen en aan je vinger knabbelen, maar daar blijft het dan toch wel bij. Beter dat de pop handopfok is dan de man trouwens..
Als je je kansen nog wat wil beinvloeden zou je nog een koppel bij kunnen nemen. Mijn ervaring is dat ze makkelijker kweken wanneer je meerdere koppels hebt van dezelfde soort. Dat wil niet zeggen dat ze het zo niet doen trouwens, maar soms scheelt het wel. Rhodogasters willen nog wel eens onbevruchte eieren hebben, soms het hele nest, soms een aantal.. de aanhouder wint..
Qua gedrag zijn het met de rhodocephala's en de hoffmanni's de rustigste vogels met het meest aangename stemgeluid. Die man trekt nog wel wat bij als hij er een paar maanden zit..


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-23 - 19:28:29

Bij alle twee heb ik sex bewijzen.
De pop vertoont trouwens broeds gedrag en de man niet.
Maar na wat ik heb gehoord mag dit niks uitmaken en is de man nog gewoon niet in broedstemming.
Er is me verteld dat de man vanzelf broeds word als de dagen nog wat lengen,we zien het wel.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 262 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede