Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > huisvesting grijzen en amazones Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : huisvesting grijzen en amazones
oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-08-29 - 15:35:01

Ik vraag mezelf af waarom vele grijzen ,maar ook een heleboel amazones(misschien wel 90 procent) in vele kleinere kooien gehuisvest worden dan soortgelijke papagaaien/kakatoes?
Hebben deze soorten minder rechten ,dan andere vogels ?Zijn het alleen maar inkomsten bronnen (hoe kleiner de kooi hoe beter de kweek,wordt door sommige gezegd)
Of heefd het echt met hun welzijn te maken?
Ik vind het jammer dat zulke mooie vogels ,vaak zo gehuisvest worden.Wie weet waarom?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-08-29 - 16:55:52

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik ben bang dat dit te maken heeft met de gedachtengang dat papegaaien liever klimmmen en klauteren dan vliegen. Niets is echter minder waar. Bij mij vliegen de amazones met grote regelmaat, zowel in als buiten hun verblijf en ze zijn dan eigenlijk op hun mooist!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-08-29 - 17:24:55

Mijn mulleramazones hebben enkele maanden de beschikking gehad over een voliere van 7 meter, echter alle afstanden werden altijd klimmend afgelegd, alleen als je ze opjaagd en bang maakt, gaan ze vliegen. Daarvoor zaten ze altijd in een voliere van 2 a 3 meter.
Bijvoorbeeld mijn ara maracanas vliegen de hele vlucht van 10 meter op en af en aan. Wat betreft mulleramazones zit er dus wel wat in, maar andere amazonesoorten zoals venezuela's en zeker witvoorhoofden vliegen veel en veel meer. Ook kan meespelen dat amazones flink lawaai kunnen maken, binnen is altijd minder ruimte beschikbaar dan buiten.
Wat betreft grijze roodstaarten lijkt het me alleen maar een questie van te veel vogels willen huisvesten en vooral jongen willen produceren. De grijze roodstaarten die ik in het verleden had gebruikten de hele voliere en vlogen heel graag.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2004-09-27 - 17:28:50

Wanneer je Tamme vogels in een voliere plaats is dit normaal,ze komen dan meestal uit de woonkamer,of reeds uit te kleine kweekkooien.Amazones en ara's zijn dieren die snel vast zitten in bepaalde gewoontes.Ik plaats ze in een vrij grote kamer,waar ze verplicht worden om te vliegen,dus geen schuilopende stokken van op de grond naar de roestplaats.
Ook voederbakken zijn zo opgesteld dat ze niet al klimmend worden berijkt.razz :pDe te vette kunnen wel tegen een stootje,en zij die op het goede gewicht zitten vliegen vrij vlug en elegant.Dit probeerde ik ook in een buiten voliere maar werk dus niet goedangry,De slimmere vogels viegen een eindje en kwakken dan tegen het gaas,vandaar gaat dan alles (naar vaste gewoonte)al klimmend verder;Eens ze terug goed kunnen vliegen,maken de vogels er ook meer gebruik van,en wat is er mooier dan een elegante ara,of een iets plompere amazone in vrije vluchthappy :)wink ;)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-09-27 - 22:29:21

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ben het zeker eens met het feit dat vele papegaaien liever lui dan moe zijn en via klimmend en klauterend hun doel proberen te bereiken in plaats van vliegend. Toch ben ik van mening dat af en toe wat vliegen, desnoods enigzins gestimuleerd zoals aymara schrijf bijvoorbeeld, de algemene conditie van de vogels zeer ten goede komt.
Ik ben na jarenlang houden en verzorgen van vele vogels nog steeds van mening dat eigenlijk elke kooi of volière te klein is en dat deze nooit te groot kan zijn.
Prachtig zo'n mening natuurlijk, maar in de praktijk is het vaak heel anders.
Ik ben wel van mening dat dergelijke vogels dusdanig gehuisvest dienen te worden dat zij op z'n minst een stukje kunnen vliegen! happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-09-28 - 08:41:46

Muller amazones zijn uitgesproken vlieglui en dan heb ik het niet over tamme huiskamervogels maar over een mulleramazones die middels natuurbroed groot geworden zijn en bij de ouders vandaan bij mij gekomen zijn. Ook deze vliegen in een grote voliere nauwelijks, ze leggen alles klauterend langs het gaas af, wat ze wel graag doen is aan het gaas hangen en met hun vogels flapperen. Natuurlijk moet elke papegaai de gelegenheid en ruimte hebben om een stukje te vliegen maar feit blijft dat muller amazones dat uit zichzelf, ook bij het stimuleren daarvan (heb ik ook gedaan), zo weinig mogelijk zullen doen. De meeste andere amazones en grijze roodstaarten vliegen overigens dolgraag.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2004-09-28 - 20:53:42

Dikwijls wordt een vogel als lui aanziensad :(ook mijn muller waren dat? Ik wist echter niet dat deze vogels uit een "legbatterij" kwamen van 1m*1mangryZe waren niet alleen groot(lees VET) maar vooral bang om te vliegen. Bij het vliegen konden ze noch afstand noch hoogte van de zitstokken inschatten met als resultaat een flinke valpartij,of was de fysiek te slechtsad :(
Als ik op voorhand weet dat ik op mijn bek zal gaan,blijf ik ook liever in de sofalaugh :D En wie kan dan de vogels ongelijk geven???????


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-09-28 - 21:10:17

Mijn mullers komen niet uit een legbatterij, waar ze vandaan komen zaten ze in een vlucht van 4 bij 2 meter, zijn ook niet handtam, ik heb er meerdere gehad, hun karakter is uitgesproken vlieglui. Slechts de echt schuwe vogels vliegen als je ze benadert. En buiten dat alleen kleine afstanden om de rest te klimmen, terwijl ze uitstekend kunnen vliegen, toen ik ze een voliere van 8 meter gaf vlogen ze deze afstand de eerste dagen een paar keer om de voliere als het ware te ontdekken, om daarna bijna alleen nog maar te klauteren. Wat nog geen reden is om ze weinig ruimte of bewegingsvrijheid te gunnen. Wel is het zo dat ik mijn witvoorhoofden of ara maracana's liever de grootste voliere geef, omdat deze bijna alle afstanden wel vliegend afleggen


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2004-09-28 - 23:16:22

Ach ja, vogels en mensen lijken soms wel op elkaar,sommige zijn altijd aan de slag,sommige krijg je er nooit aan ,laat staan dat ze er zouden aandenken,in elk gevan kregen ze de kans om te vliegen,en gebruikten ze die niet.Nochtans vliegen mijn mullers zeer goed,maar mijn volieres hebben zijkanten zonder gaas,en zijn ondoorzichtig,willen ze ergens naartoe, ....dan moeten ze maar vliegen,met of tegen hun zin.
Eén ding is zeker ze nemen altijd de gemakkelijkste weg,en dat is als ze kunnen kiezen ,kruipen;(energie besparendlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D???)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede