Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Handtam maken van jonkies Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Handtam maken van jonkies
Moony
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2011-01-11 - 10:24:17

Gisteren in de ochtend legde mijn vrouwtje haar allereerste ei.
Ik heb altijd vogels gehad, maar het is de eerste keer dat ik een koppeltje houdt.
Het plan is om van het eerste nest zowiezo twee kleintjes bij te houden, die ik wil proberen handtam te krijgen.

Nu weet ik dat het mogelijk is om kanaries heel tam te krijgen zodat je ze zelfs op je vinger kan laten zitten, het bewijs is al meermaals geleverd.

De vraag is : Vanaf welke leeftijd kan ik hiermee beginnen en hoe pak ik dit best aan. Ik neem aan dat de kleintjes bij het begin minder schuw zijn dan de ouder vogels (die eigenlijk zelf vrij tam zijn).
Is het oke om de jonkies vanaf een bepaalde leeftijd een hele tijd in de hand of op schoot te nemen zodat ze aan je wennen?

Ook is er discussie over het bijvoeren van de ouder-vogels. Zo zeggen sommigen dat je ze opfokvoer moet geven en anderen dat eivoer voldoende is (en het tegenovergestelde).

Momenteel krijgen ze
Dagelijks :
een mix van kanariezaad

Blijvend aangeboden in de kooi :
een knabbelstang (wissel tussen ei,honing en fruit)
een tros gierst

Wekelijks/2 wekelijks :
stukje appel of ander fruit


Moony
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2011-01-11 - 10:25:29

Ben uiteraard vergeten te melden dat het om kanaries gaat wink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-11 - 11:37:22

Eivoer en opfokvoer zijn twee namen voor hetzelfde product, dat maakt dus niet uit.
Met goed zaad, wat ei/opfokvoer en af en toe ministukjes fruit geef je ze voldoende om de jongen op te voeden. De pop kan nu wat extra kalk gebruiken, hier is sepia goed voor.

Tam maken is een kwestie van heel veel geduld, vanaf dat de jongen een dag of 10 oud zijn kun je aan je handen laten wennen door ze voorzichtig er uit te halen. Wel goed opletten of de pop dit accepteert.
Succes.


perushke012
Website Member
Posts :104

Website Member
2011-01-11 - 11:46:54

het opvoeden met de hand zker bij kanaries is een lastige klus je moet met alles rekening houden. dit ondervindt ik zelf momenteel. heb 2 jonge kanaries die ik moet met de hand opvoeden omdat de moeder ze te weinig eten geeft.

dit lukt me nu wel al aardig ze beginnen hun eerste pluimpjes te krijgen.

wat u wilt doen is de kanaries handtam krijgen dit is mogelijk maar echt helemaal tam gelijk een parkiet zal je ze nooit niet krijgen.



Moony
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2011-01-11 - 12:15:40

Ben best benieuwd, want het is haar eerste nestje waar beiden mooi aan gewerkt hebben.
Het popje zelf is geboren met één pootje en het was mooi om te zien hoe ze haar toch intensief heeft ingezet om al het nodige materiaal te verplaatsen.

Nu uiteraard nog afwachten of de eitjes uitkomen of niet.

Iemand een idee wat domineert : Mannetje is geel en vrouwtje bruin/rood.

Ik moet wel nog aan ringen zien te geraken, ik ben niet aangesloten bij een vereniging dus dat maakt het al moeilijker om ze te vinden.

Het tam maken zal uiteraard een intensieve en tijdrovend gegeven zijn, maar beide ouders zijn ook al heel rustig ingesteld dus dat maakt het ook al gemakkelijker.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-01-11 - 13:06:22

Zeker als het en eerste nest is zou ik me er dus helemaal Niet mee bemoeien als het niet noodzakelijk is!

Als je bij een eerste nest al gaat ingrijpen raken de oudervogels sowieso van slag.

Ik zou dit idee pas later in je kweekcarriere gaan bedenken.

wink ;) Peter


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2011-01-11 - 18:42:57

en ringen doe je binnen de 1e 10dgn daarna zijn de pootjes te dik.
Probeer bij het 3e nestje 1 vogel tam te krijgen kun je volgend jaar altijd nog eens een poging wagen.


Laroena
Oud Lid
Posts :10

Oud Lid
2011-01-25 - 09:07:31

Vanochtend is het eerste eitje aangepikt. happy :)
Vanaf welke leeftijd mag je de vogels overbrengen naar een andere thuis/eigenaar? Van deze nest wordt er maar eentje bijgehouden, ik twijfel er nog aan of ik deze bij de ouders ga laten zitten of niet.
Eigenlijk heb ik daar nog niets over gevonden :
Ik veronderstel dat het gedrag van de ouders naar eigen jonkies, hetzelfde is als dat naar andere soortgenoten (op volwassen leeftijd)?


perushke012
Website Member
Posts :104

Website Member
2011-01-25 - 12:37:45

als de jongen 14 dagen oud zijn vliegen ze uit dit wil niet zeggen dat ze al zelfstandig eten. reken na het uitvliegen nog een 20 dagen bij voor de zekerheid. qua gedrag zijn de kanaries tegen over hun jongen aardig. ik heb ze in een binnevoliere zitten en ze doen het uitstekend.

hopelijk kan je hier iets mee

mvg perushke012


Moony
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2011-05-13 - 16:32:01

Ondertussen zijn we weer enkele maanden en drie nesten verder.
Het tweede nestje waarvan ik dacht dat de eitjes aangepikt waren, was vals alarm. Eén onbevrucht eitje en twee dode onvolgroeide kuikentjes.
Nu haar derde nestje was er eentje van vijf eieren (waar een week tussen de drie en de andere twee zat)....
En eindelijk na drie weken broeden is er een kuiken komen piepen.

Helaas, de rest van de eitjes waren onbevrucht, maar ik ben toch blij met dit kleine wondertje dat het heel goed doet en nu twee weken oud is.

Moeder en vader ontfermen zich heel goed over hem. Het popje houdt het kuiken warm en het mannetje voert beiden.
Wat ik wel zie is dat het mannetje heel kloek is aan het kuiken. Wanneer het popje het nest verlaat staat het mannetje altijd in het nestbakje op wacht.

Uiteraard ga ik het kuiken houden, het is me al een wonder dat deze ene is uitgekomen. happy :)

Hoe het zal verlopen met het handtam maken zal de tijd wel uitwijzen...ik neem hem elke dag voor tien minuten uit het nestbakje en hij komt ondertussen al zelf naar de hand gekropen (of hoe je dat ook kunt noemen in dit stadium ^^).



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede