Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > roodsnaveltok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


krzysiek007
Website Member
Posts :54

Website Member
2011-11-17 - 20:42:52 send message to krzysiek007

Volgens mij, ik heb T.erythrorhynchus vanwege poruwnywałem foto's van alle ondersoorten, en alleen t. erythrorhynchus past bij mij.
Wat ondersoorten die je ontmoet in een kennel? Ik ben vooral als de T.e.ruahae


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-17 - 23:25:54 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

@Max, dan zijn de tekeningen die je voor je hebt niet helemaal juist. Er zijn ondersoorten waarbij de poppen een volledig rode snavel hebben en de mannen een zwarte ondersnavel.
Ook komt een andere ondersoort voor waarbij de mannen een volledig rode snavel hebben!! (Zie een eerder door mij hier geplaatste foto van een DNA-gesexte man)

Ook op de laatst geplaatste foto kun je zien dat van deze soort met zwarte oogringen, de pop (links) een volledig rode snavel heeft en de man een zwarte ondersnavel.

Let dus goed op voordat je iets uit een boek overschrijft.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2011-11-20 - 20:07:22 send message to Max Weijers

vandaar dat ik er ook bij heb geschreven dat het uit een boek komt, zodat jullie niet denken dat ik zomaar wat jullie ga wijsmaken wink ;)
het komt uit ut volgende boek: Birds of Africa (South of the Sahara) van Ian Sinclair en Peter Ryan. dit boek heb ik gekocht tijdens mijn rijs in Zuid-Afrika.
Mischien dat de poppen die ze niet hebben getekend wel een helemaal rode snavel hebben? en uw vogels kunnen ook nog bastaarden zijn. Of gewoon jonge vogels? alles is mogelijk.

Max


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2011-11-20 - 21:17:15 send message to Max Weijers

Trouwens Karel

Ik denk dat u 3 verschillende ondersoorten heeft shocked 8O namelijk de danarensis, rufirostris en kempi. dat betekend dat alle ondersoorten in Europa zijn, want de andere drie heb ik ook al eens waargenomen, dat wist ik helemaal nietrazz :p
Maar misschien dat u denkt dat het andere ondersoorten zijn?

Max


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-20 - 21:44:21 send message to Karel

Bijna goed Max. Het zijn damarensis, kempi en e.erythrorhynchus, waarbij de man met de rode ondersnavel van de eerste foto inderdaad waarschijnlijk een jong exemplaar was.

Er staan wat plaatjes onderaan de pagina:

http://www.neushoornvogel.nl/vogeldb/Roodsnaveltok/Roodsnaveltok.htm

Het is overigens vrijwel onmogelijk om de ondersoorten vast te stellen zonder vergelijkingsmateriaal.
Ik heb ze kunnen determineren aan de hand van het aantal hele en halve witte pennen aan de onderkant van de vleugels. Hiertoe heb ik eens een boek van een liefhebber te leen gehad. Helaas weet ik de titel niet meer, maar als het ooit nog eens te pakken krijg zal ik de plaatjes van de binnenvleugel + ondersoort hier laten zien.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2011-11-21 - 08:17:24 send message to Max Weijers

Oke bedankt

Dan zal ik ook wel eens een foto maken van de tekeningen die in mijn boek staan, want als ik die tekeningen moet geloven is het verschil supper duidelijk te zien?

Max


krzysiek007
Website Member
Posts :54

Website Member
2011-11-21 - 08:33:37 send message to krzysiek007

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

quote
Ik heb ze kunnen determineren aan de hand van het aantal hele en halve witte pennen aan de onderkant van de vleugels.




Mijn 0,1


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2011-11-23 - 10:04:51 send message to Max Weijers

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik heb van alle soorten foto's, dus laat ik die eerst maar eens zien.

T.erytrorhynchus


T.damarensis


T.rufirostris


T.ruahae


T.kempi


Hier is dus na mijn wete duidelijk het verschil te zien tussen alle soorten (of vroeger alle ondersoorten). Er zijn echter wel een paar poppen die bijv. op mannen van de andere soorten lijken.


krzysiek007
Website Member
Posts :54

Website Member
2012-06-16 - 17:02:32 send message to krzysiek007

Dit jaar, jammer genoeg was ik niet in vermenigvuldigen om deze vogels , maar ik heb al besteld een andere man om een ​​paar dus ik hoop dat uit de drie vogels erin slagen om de compatibele paar kiezen


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2013-10-01 - 20:00:32 send message to oli4

Had vraagje in welke mate de iriskleur niet geslachtsgebonden kan zijn bij bepaalde ondersoorten? Heb de indruk dat mannen soms donkere oogringen hebben en vrouwen een gele oogring? Kan deze redenatie uitgehelderd worden door kenners?

Er wordt verder gesproken dat het verschil in ondersoorten te zien is aan het aantal witte vleken op de onderkant van de vleugel. Zijn hier foto's van om te vergelijken?


krzysiek007
Website Member
Posts :54

Website Member
2013-10-01 - 20:43:05 send message to krzysiek007

Ik heb gemerkt dat in T. erythrorhynchus sommige mannen op jonge leeftijd hebben een zeer groot (lang) snavel,en andere mannen de zeer kleine, niet groter dan het vrouwtje?
P.s Ik wil graag zo'n man hebben laugh :D
http://www.cajunbait2000.net/RedBilled.html


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2013-10-02 - 06:58:35 send message to oli4

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat zijn vaker oudere mannen, die zulke grote snavels hebben.
Mijn man heeft op deze moment nog niet zulke grote snavel, maar de vader er van wel, prachtige vogel!

Voor de kenners (Hans laugh :D ), ik veronderstel hier met de nominaatvorm te maken te hebben, de noordelijke roodsnaveltok (Tockus erythrorhynchus erythrorhynchus)??






Bovenste foto een jonge vrouw, onderste foto een jonge man. Vogels zijn nu ondertussen meer op kleur. Enkel de man zijn snavel zal nog uitgroeien met de jaren.

Maar het gaat hem mij over de iriskleur.
Bij de man is deze vele malen donkerder dan het vrouwtje. Je ziet dit bij heel veel roodsnaveltokken. En telkens zijn degene met lichte iris, vrouwen, en degene met donkere irissen mannen. Zowel bij het ouderkoppel, de broers en zussen van dit koppel als enkele andere koppels die ik weet zitten. Dus is mijn vraag, is die iriskleur geslachtsgebonden? Want er wordt heel gauw gezegt dat dit verschillende ondersoorten zijn?!


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2013-10-02 - 07:09:57 send message to oli4

Op deze plaat lijkt de vrouw wel een "gelerige" washuis rond het oog te hebben, maar het gaat me echt om de iriskleur.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-10-02 - 10:09:28 send message to Daniel

HBW zegt het volgende:

quote
Races differ mainly in size, eye colour, and colour of facial skin and feathering
:

Ik zal je de hele tekst per mail doorsturen ivm copyright.




Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-10-02 - 10:53:53 send message to Karel

Heb je al gecontroleerd of de witte pennen aan de binnenkant van de vleugels bij beide vogels gelijk zijn?
M.a.w.: 1 witte pen óf 1,5 witte pennen óf 2 witte pennen?
Dat zou een indicatie zijn wat betreft gelijke (onder)soort.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 92 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede