Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Voliere compleet overdekt of een stukje open? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Voliere compleet overdekt of een stukje open?
Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-12-02 - 19:20:46 send message to Ruben31

Mijn vraag aan jullie allen.

Wat geniet jullie voorkeur.
Dat de voliere helemaal overdekt is door bv golfplaatjes of dat er een stuk niet is overdekt zodat de vogels zomers in een buitje regen kunnen zitten.In mijn geval gaat het om de pyrrhura.

Mvg


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2010-12-02 - 20:15:18 send message to Jan van Dessel

Hallo Ruben,
Stukje open laten !!!
gr Jan.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2010-12-02 - 21:17:51 send message to johanm

Volledig overdekken met het oog op uitwerpselen van wilde vogels, als je vogels van de regen willen profiteren gaan ze sowieso wel aan het gaas hangen.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-12-02 - 21:19:10 send message to Ruben31

Whitebulldog dacht hier anders over en vertelde dat ik op deze manier ziektes kon krijgen door uitwerpelsen van overvliegende vogels etc.

wat vinden jullie hier van?


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2010-12-02 - 21:25:18 send message to johnveraart

helemaal overdekken,als je ziet hoeveel ziektes alleen een duif al bij zich kan hebben,daar word je niet vrolijk van


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-12-02 - 21:28:02 send message to Ruben31

Tot nu toe erg duidelijk.
Heb nog een golfplaatje over die ik over het los liggende stuk voliere kan schroevenlaugh :D


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2010-12-02 - 22:10:30 send message to johanblok

Overdekken helpt volgens mij nauwelijks tegen besmetting door wilde vogels, aangezien deze vaak ook aan de opgaande wanden tegen het gaas aan hangen (zoals mussen e.d.). Volop in de regen is voor veel vogels niet alleen een groot plezier, het speelt ook een rol in het voorkomen van de verspreiding van ziektes tussen gehouden vogels. Bij parkieten/papegaaien is mijn inschatting dat de voordelen van (deels) niet overdekt ruimschoots opwegen tegen de nadelen.

Overigens, als je de kans op besmetting door open dak zo zwaar laat wegen, dan neem ik aan dat je ook stricte quarantaine regels handhaaft bij aanschaf en zeer selectief bent in aanschaf.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2010-12-02 - 22:11:29 send message to mreyder

Mijn advies: een stuk openlaten! Ga maar eens kijken bij kwekers die hun volieres helemaal overdekt hebben. Kijk naar de bevedering van hun vogels, en dan de vogels die niet baden. Er zijn vogels zoals bijvoorbeeld rosella-soorten, roodruggen ed: die baden zelf als ze een badschaal tot hun beschikking hebben. Maar vogels die zelf niet baden (of vogels die dat zouden willen, maar geen badschaal tot hun beschikking krijgen)hebben in zulke volieres een veel minder mooi verenpak dan hun soortgenoten die wel in de regen kunnen. Ik heb bij al mijn vluchten een stukje overdekt en een deel niet. Je ziet het aan hun verenpak. En vlak ook de invloed van direkt zonlicht niet uit! Als je de vluchten helemaal overdekt, kunnen ze misschien op bepaalde momenten van de dag wel aan de voorkant aan het gaas gaan hangen en zo een beetje direkt zonlicht meepikken, maar dat is toch heel iets anders dan wanneer een deel van het dak niet overdekt is. Natuurlijk hebben de bovenstaande schrijvers gelijk als ze zeggen, dat vrij vliegende vogels hun mest niet in de vlucht kunnen laten vallen. Maar wel ernaast en als je daar als verzorger doorheen loopt en dan in je hok gaat, sleep je evt wormen ed ook mee. Tuurlijk: die kans is kleiner dan wanneer ze hun mest in de vlucht kunnen laten vallen door een gazendak, maar toch. Ik ben groot voorstander van een dak maar gedeeltelijk overdekken.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-02 - 22:34:24 send message to freddy321

mijn voorkeur heeft ook een stukje onoverdekt,de vogels vinden het heerlijk in de regen.en ze zitten veel mooier in de veren.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-12-02 - 23:03:29 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Maar wel ernaast en als je daar als verzorger doorheen loopt en dan in je hok gaat, sleep je evt wormen ed ook mee. Tuurlijk: die kans is kleiner dan wanneer ze hun mest in de vlucht kunnen laten vallen door een gazendak, maar toch. Ik ben groot voorstander van een dak maar gedeeltelijk overdekken.



ook dit is te ondervangen, ik heb zelf altijd een paar klompen waarmee ik in mijn vollieres ga, en met die klompen loop ik niet buiten, deze trek ik pas aan op het rooster dat op de grond ligt voor mijn vollieres, en eens in de zoveel tijd houd ik mijn brandertje waarmee ik mijn broedblokken uitbrand ook even onder de onderkant van de klompen, en gaat tot nog toe prima.
En vwbt het niet mooi in de veren zitten bij overdekte vlucht echt onzin met een hoofdletter, mijn vogels zien er top uit, krijgen regelmatig een bad,en worden ook regelmatig met plantenspuit besproeid, echt ik durf de uitdaging aan met degene die zegt dat ie verschil ziet met onoverdekt.
En een ander nadeel van onoverdekt kan zijn, dat als een vogel ( om welke reden ook) tegen de avond nog nat wordt, en zo de nacht in gaat, dit zeer nadelige gevolgen kan hebben voor de vogel.
En dan het zonlicht verhaal, ik heb dichte platen, en tranperante, zodat mijn vogels kunnen kiezen, of schaduw of zonlicht, en geloof me mijn vogels zien er puik uit.
Maar ieders zijn eigen mening, ik vind het risico van openvlucht te groot, en eventuele nadelen van geen regen kunnen pakken, geen zonlicht kunnen pakken zijn allen op te vangen op de manier die ik zojuist beschreven heb.
Ik heb in elk geval minder klans op worm , en andere ziekten door ontlasting wat door je dak kan komen, ik, heb gook geen last van eventueel het geel wat je vogels op kunnen lopen als bijv een vogel braakt boven je vlucht etc etc.
Maar voor degene die een beetje regen boven het andere verkiezen zou ik zeker zeggen ga vooral je gang, want het is een ieders eigen hobby die ie op zijn eigen manier moet beleven, en zolang het goed gaat zal iemand niet snel van gedachten veranderen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-12-02 - 23:09:02 send message to whitebulldog

quote
Overigens, als je de kans op besmetting door open dak zo zwaar laat wegen, dan neem ik aan dat je ook stricte quarantaine regels handhaaft bij aanschaf en zeer selectief bent in aanschaf.



dat lijkt mij logisch anders zou het water naar de zee dragen zijn, dak overdekken, maar wel vogels na aanschaf direct in je vlucht stoppen, is m.i hetzelfde als je huis heel goed schoonmaken, en wel met modderschoenen naar binnen gaan.

Ik ga zelfs als ik op bijv een vogelbeurs geweest ben niet met deze kleding naar mijn eigen vogels toe.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-12-03 - 08:24:31 send message to Ruben31

Veel verschillende meningen.
Zal ze allemaal moeten gaan afwegen.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2010-12-03 - 08:29:03 send message to mreyder

"En dan het zonlicht verhaal, ik heb dichte platen, en tranperante, zodat mijn vogels kunnen kiezen, of schaduw of zonlicht, "

Dit is niet hetzelfde als direkt zonlicht! Transparante platen houden ultraviolette stralen tegen. Vwb baden en natspuiten (en dan vooral dat laatste): daarmee kun je inderdaad de regen nabootsen! En dan zorg je inderdaad, dat de vogels die uit zichzelf niet baden ook nat worden: prima oplossing! MAAR: hoeveel mensen doen dit? De meesten zullen dit niet doen. Steeds meer kwekers geven hun vogels drinkwater in fonteintjes of zelfs knaagdierflesjes: heel hygienisch, inderdaad. Maar de vogels kunnen dan niet meer baden. Als je 't oplost zoals jij doet: prima. Maar de meesten zullen dit niet doen en dan is m.i. een stukje dak niet overdekken de beste oplossing. MAAR: da's mijn mening he. Dat is het mooie van ons forum: iedereen geeft z'n zienswijze bij zo'n vraag en de vraagsteller kan zelf z'n conclusies trekken.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-12-03 - 08:38:22 send message to Ruben31

Ik heb mijn voliere al klaar en heb idd een stuk van 50cm open gelaten waar een stok onder komt te hangen.Mijn eigen gevoel neigt sterk naar een open stuk.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2010-12-03 - 09:43:41 send message to johanblok

@whitebulldog: zoals je het beschrijft met maatregelen als aparte klompen, kleding bij bezoek van vogelmarkten enz. kan ik me voorstellen dat de afweging de andere kant uitvalt.
Voor mij bestaat het plezier in vogels houden voor een groot deel uit observeren hoe ze genieten van zon, regen, wind, etc. Dan valt de afweging al snel uit naar (deels) onbedekt.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-12-03 - 11:04:02 send message to molineti

quote
een stuk van 50cm open gelaten waar een stok onder komt te hangen.


Ik zou de stok onder het overdekte gedeelte houden,en een ander stuk open laten.

als het regend gaan ze veelal op de kop aan het gaas hangen,of aan de zijkant tegen het gaas.

zelf heb ik de eerste en de laatste meter van de buitenvolieres afgedekt,en daar de stok onder geplaatst.

Stok onder het afgeschermde gedeelte diend ook als eventuele bescherming tegen katten of roofvogels.

Groeten Rene



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 120 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede