Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Aymara en citroen in kolonie? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Aymara en citroen in kolonie?
mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2010-11-29 - 19:59:16 send message to mreyder

Heeft er iemand ervaring met het houden en kweken van Aymara's en Citroenparkieten in kolonie? En dan beide soorten in 1 kolonie? Ik ken mensen die Citroenparkieten in kolonie hebben gehouden en gekweekt: ging probleemloos. Nu hebben ze eigenlijk hetzelfde karakter: zou het mogelijk zijn om beide soorten in een kolonie te houden?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-11-29 - 21:34:56 send message to denegon

quote
Nu hebben ze eigenlijk hetzelfde karakter: zou het mogelijk zijn om beide soorten in een kolonie te houden?



ik moet hier even op reageren. De aymara heeft in mijn ogen een heel ander karakter dan de citroen parkiet. de citroenparkiet is lief. zowel tegen soortgenoten als tegen andere vogels.
Aymaras daar in tegen zijn veeel vinniger en kunnen zelfs tegen soortgenoten agressief zijn.
in de bolborhynche soort zijn de citroen parkiet en de aymara de 2 uiterste qua agressie.

nu je antwoord op de vraag. ik ben bij een kweker geweest die de aymara in colonie kweek kweekte. hij is hier echter mee gestopt omdat de jongen die hij over hield een stuk lager was dan dat hij ze in losse kooien zou houden.
mocht je toch willen kweken met meerdere soorten in een kooi dan van elke soort 1 koppel in een zeer grote kooi met meerdere broedblokken die prsies hetzelfde zijn. dit zodat ze niet om een blok gaan vechten.
ik heb meerdere jongen van alle twee de soorgen in een kooi gehad na het uitvliegen en dit ging goed nadat de poppen broed rijp waren (9 mnd) daarna moest ik de poppen van de aymara uitvangen.

hopelijk heb je er wat aan groetjes egon


tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2010-11-29 - 23:00:58 send message to tigra

klopt helemaal egon


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2010-11-30 - 21:07:26 send message to mreyder

Thanks, heren. waardevolle opmerkingen! Zal d'r goed over nadenken of ik 1 koppel Citroen of een kleine kolonie (3 koppel Citroen) ga nemen. Kun je meteen de waarde van dit Forum zien: zal na jullie waarschuwingen geen Aymara en Citroen samen zetten! Ik wacht zowiezo tot in t voorjaar: de meeste Citroen en Aymara's worden toch in kooien/binnen gekweekt, dus aanschaffen in t voorjaar, zodat ze kunnen wennen aan het weer in een buitenvlucht lijkt me beter.


tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2010-12-01 - 18:32:32 send message to tigra

ik heb meestal wel jongen nog rond vliegen,kun je altijd even mailen[aymara's]
gr richard


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-12-02 - 08:07:32 send message to denegon

Keuze tussen aymara en citroenparkieten.
ik noem hier even op wat eventueel de doorslag kan geven of je een bepaalde soort kiest.
min ervaring is dat:
de citroenparkieten heel erg lief zijn en veel met elkaar kroelen. ook als je ze met meer bij elkaar zet. stelletjes worden makkelijk gemaakt en als er een vogel weg valt zijn ze weer makkelijk te koppelen aan een andere vogel. dus tot zover veel voordelen.
echter wat ik een groot nadeel vond was het volgende, als je in de kooi een broedblok hangt zijn de vogels weg ze duiken er meteen in als je komt dus je ziet ze niet meer. dit vond ik heel jammer.

Aymaras: een vinnig vogeltje dat ondanks zijn formaat nergens voor bang is en als hij eenmaal aan de kooi gewent is waar hij in zit speels is en zelfs tijdens het voeren of kijken naar de vogels naar je toe komt. vaak wat drijgend met zijn bekje open echt koddig om te zien. koppelen van deze vogels gaat goed met jonge vogels. in paartjes weg zetten en dan meestal geen problemen. met oudere vogels gaat dit echter minder makkelijk. dit kan heftige vechtpartijen opleveren. zo heb ik een kweekkoppel gehad dat elkaar de pan uit vocht. toen de man overleed heb ik er een nieuwe man bijgeplaatst en dit ging geweldig echter hebben ze samen alleen maar onbevruchte eieren gehad.
de poppen zijn zeer dominant en je moet dus een man hebben die niet bang is.
als je hier een blok bij hangt zal de pop in het blok gaan als ze moet leggen en broeden en zal er weer uitkomen als de jongen 10 weken oud zijn en uitvloegen. de man zal de wacht houden buiten het blok.

mijnn mening was dat de aymara een veel leuker karakter had en moeilijker was om mee te kweken.
dus meer uitdaging.
hopelijk heb je er wat aan in je keuze.
een kolonie van 3-3 citroentjes in een vlucht van 1 breed 2 hoog en drie lang moet wel kunnen lijkt mij. als er een aantal blokken in hangen.

groetjes egon


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-02 - 10:32:12 send message to freddy321

zijn aymaras al wat winterhard of moet je ze bijverwarmen in de winter


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-12-02 - 10:41:01 send message to danielkempenk

aymara's zijn wel winterhard
ik had ze in een beschut nachthok maar de temperatuur binnen stond bijna gelijk aan die van buiten.
ze slapen snacht in hun broedblok dus dat scheelt ook.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2012-10-14 - 18:56:42 send message to mreyder

Na bijna 2 jaar toch een update van deze post: sinds enkele weken ben ik in het bezit van een koppel Citroenparkieten. Het is er eigenlijk nooit van gekomen om een kolonietje aan te chaffen, maar toch bleven ze me steeds in de ogen spiegelen als ik ze bij liefhebbers of op markten tegenkwam. Tijdje geleden wat vogels verkocht, waardoor er een grote kooi leegkwam en ik dacht: als ik eens een mooi koppel citroen tegenkom, kunnen die mooi in die kooi. Heb een koppel gekcoht dat me erg aansprak. Het zijn prachtige vogeltjes, maken een heel mooi en gezellig geluid. Het is echter wel precies zoals Egon schreef: ze zitten een groot deel van de dag in het broedblok, tenminste als ik in de kweekruimte ben. Het broedblok had ik achteraf misschien beter niet meteen op kunnen hangen, maar heb dat gedaan omdat ze graag in het broedblok slapen (werd me ook geadviseerd om te doen door de kweker waar ik ze kocht). Maar: ik vind het erg leuke en gezellige vogeltjes.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2015-06-20 - 00:19:12 send message to mreyder

Nog een vraagje over Aymaras. Kun je bij een koppel Aymaras evt wel een koppel kleine exoten (Zebravinken of Japanse Meeuwtjes) houden?of evt een koppel Chinese Dwergkwarteltjes? Heb een kleine buitenvlucht gekocht en vroeg me af of Aymaras evt wel met zulke nietkromsnavels te houden zijn.


Nensba
Website Member
Posts :80

Website Member
2015-06-22 - 23:03:48 send message to Nensba

Dat kan, maar je moet zien dat jouw exoten dan niet in de nestkast voor de Aymara's gaat broeden.

PS: Ik had citroenparkieten. Ik had een goed koppel, alleen moet je zorgen dat je de jonge mannetjes op tijd verplaatst als je jongen hebt. Het mannetje kan nogal agressief uit de hoek komen als het om jonge mannetjes gaat. Ik had hier altijd pech mee, ze konden nog niet zelfstandig eten of werden al serieus toegetakeld door het oude mannetje. Bek af gebeten of zelf dood gevochten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-06-23 - 01:19:10 send message to Karel

De oude man, na het uitvliegen van de jongen, in een naastgelegen volière zetten is ook een mogelijkheid.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-06-23 - 10:26:18 send message to gerrit1950

of in een kooi binnen de volière... goeie tip Karel



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede