Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vorst en nieuwe vogels. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vorst en nieuwe vogels.
Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-11-26 - 19:20:45 send message to Ruben31

Wat is jullie mening ten aanzien van vogels kopen met koud weer en in een nieuwe voliere zetten?

Is het beter om te wachten als de dooi weer in treedt of kan ik gewoon met koud weer vogels overplaatsen?

deze vogels zitten wel buiten maar hebben een iets bijgewarmd nachthok waar ze zich in kunnen terugtrekken.

Mijn nachthok is onverwarmd.
Het gaat om de pyrrhura rhodogaster.

En dan mischien nog maar meteen ene vraag erbij plaatsen.Mijn nachthok is 60x60x1m waar een goed dik broedblok in hangt.Nu zit ik aan sandwich panelen te denken.Zou ik een nachthok nodig hebben die helermaal tot aan de grond doorloopt of kan ik dezelfde maten aanhouden zoals ik die nu momenteel heb en moet ik met sandwich bijverwarmen?Graag advies.happy :)


tuinman222
Website Member
Posts :29

Website Member
2010-11-26 - 19:29:11 send message to tuinman222

het is beter geen vogels tenemen die uit een verwarmde ruimte komen en die teplaatsen in koude ruimtes ,dan krijgt je zeker problemen ,koop liefst vogels zoals jij ze zelf heb zitten dan is er geen verschil haast in overgang , ook is het niet goed voor vogels die nu buiten zitten in hele verwarmde ruimte tezetten , nachthokken op hoogte is prima groet gerard succes verder. ps jou vogels hebben graag een blok nodig om in teslapen


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-11-26 - 19:35:11 send message to Ruben31

Mijn nieuwe samengestelde koppel krijgt zeker een goed broedblok

60x20x20 gevuld met een dikke laag houtkrullenwink ;)
Moet ik maar eens op zoek naar sandwich panelen.

Iemand nog een ander idee hierover?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-11-26 - 20:32:37 send message to Rogert

Hoi Ruben,

Het nadeel van dieren kopen met deze kou is het voer, ziektebeeld en huisvesting.

Bij aanschaf van nieuwe dieren is er altijd stress. Door het transport en de nieuwe huisvesting moet je rekening houden dat je vogels zo vol van stress zitten en alles zo scherp in de gaten willen houden dat ze onvoldoende de tijd hebben om voer op te kunnen nemen.

In de warme maanden is het geen enkel probleem dat de dieren een keer wat minder eten. Dit eten ze wel weer bij als de stress voorbij is.
Maar in de koude maanden moeten je vogels voldoende kunnen eten om de dag en nacht goed door te komen. Deze energie hebben ze echt nodig om te kunnen overleven. En je weet uiteindelijk niet hoeveel vet ze hebben om op in te teren.

Wat ook altijd belangrijk is bij het aanschaffen van nieuwe vogels is de observatie of ze gezond zijn. In de "warme" maanden is een van de tekenen, als het dier iets heeft, dat deze bol gaat zitten. Maar in de winter maanden kun je er van uit gaan dat tijdens de stress en kou het dier bol zit, maar niet door perse door ziekte. Hierdoor kun je een verkeerde diagnose stellen.

Ook met vochtig weer zitten veel vogels bol. Dit is om hun verenkleed droog te houden als er veel damp in de lucht zit. Met een gesloten verenkleed kan het namelijk gaan broeien, vandaar dat vogels met vochtig weer vaak bol zitten om hun veren en huid te kunnen ventileren.

Kou heeft ook een voordeel. Niet zo zeer de vorst, maar meer een koude omgeving. Er zijn liefhebbers die hun vogels na aanschaf in quarantaine plaatsen om te kijken of ze niet ziek zijn en in hun vogelbestand opgenomen kunnen worden. Veelal wordt in een quarantaine omgeving de temperatuur hoog gehouden. Maar als je een nieuwe vogel aanschaft en deze in een koudere omgeving plaatst (zeg bv 15 graden) dan zal hij eerder laten zien of hij ziek is. Door de ziekte, zijn slechte conditie en de kou zal hij eerder bol gaan zitten en laten zien dat hij niet gezond is. Een goede indicatie om tijdig in te kunnen grijpen.
Bij een hogere temperatuur kan hij langer "de schijn" hoog houden van "gezond te zijn" en zal je dus later constateren dat je dier ziek is met alle gevolgen van dien. Het te laat in grijpen is een logisch gevolg.

Wat je zelf al beschrijft over je huisvesting is dat je een beperkt nachthok hebt. Het lijkt mij dat dat voor dieren die jouw hok kennen geen enkel probleem hoeft te zijn. Maar van dieren die onder stress staan kun je niet verwachten dat ze je hele hok in zeer korte tijd verkennen en ze zich ook al veilig voelen in jouw nachthok. Tuurlijk zullen er vogels zijn die het eerste de beste gat in duiken uit stress. Maar er zijn ook vogels die het uit wantrouwen niet doen.

Als ik je advies mag geven dan zou ik de dieren pas in je hok zetten als de temperatuur enkele dagen ruimschoots boven de 10 graden is.

Uitzonderingen bevestigen de regel, maar ik zou de gok niet wagen.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-11-26 - 21:37:15 send message to Ruben31

Nu maar hopen dat de beide heren die de perlata's hebben zitten die vogels even voor me vast willen houden tot minstens februarirazz :p

geduld moeten hebben is soms ellendig.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-11-27 - 13:44:02 send message to Rogert

Ja, of even met de vrouw overleggen of je de vogels de winter binnen mag hebben?

Dan kun je ze elk moment van goed weer naar buiten doen, je hebben je al leren kennen, ze kennen je verzorgwijze, je kan ze goed observeren, je verplaatst ze van klein naar groot, je kan ze al tammer maken, ..............

Kan me namelijk goed voorstellen dat je ze snel wilt ophalen, maar kan me ook voorstellen dat de kwekers ze niet willen vasthouden.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-11-27 - 15:08:37 send message to Ruben31

Beide kwekers willen de vogels voor me vasthouden en dan heb ik straks een schitterend onverwant koppel pyrrhura perlata.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-11-27 - 17:02:48 send message to Ton Koek

Dat is goed nieuws, gefeliciteerd!


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-11-27 - 20:36:49 send message to denegon

altijd mooi collegas die wat voor een ander over hebben zo heb ik afgelopen jaar een jaar moeten wachten op bonte boertjes maar uiteindelijk zeer de moeite waard. 4 vogel geruilt tegen 2 van mij (caiques) en der zaten 3 bloedlijnen in met de 2 vogels die ik al had heb ik nu mooi 5 bloedlijnen in 6 vogels i.p.v. 3.
Dus wachten loont.
suc6 met de vogels over 5 mnd
groetjes egon


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-11-27 - 22:02:28 send message to Ruben31

En over die 5 maand zie ik maar als een subtiele tipwink ;)

Ga mn best doen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-28 - 12:50:34 send message to whitebulldog

ik denk dat het op zich wel zal kunnen, omdat de vogels daar ook in de kou zitten, en alleen een verwarmd nachthok hebben, ze zijn dus al wel gehard.
Je moet dan zelf wel de eerste periode je nachthok ook wat verwarmen ( ik neem aan dat de voorganger het minimaal verwarmd omdat het verschil anders te groot is) en dit dan langzaam wat afbouwen, en als de vogels dan ook nog bij elkaar zitten in het blok, en het nachthok, tochtvrij is, dan zal het op zich wel goed komen denk ik.
Maar gelet op het feit dat ze willen vasthouden, is dit ook prima oplossing natuurlijk.
Alleen kan het in februarie ook nog verrekte koud zijn hoor, dus pas ook dan op.Je kan bovengenoemde dan altijd nog uitvoeren.
succes.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-11-28 - 14:15:05 send message to Ruben31

Waar ik nog steeds twijfels over heb is of ze elkaar direct accepteren en diezelfde avond al samen in het blok slapen.

Kan me voorstellen dat als ik twee totaal onbekende vogels in 1 voliere pleur ze niet direct vriendjes zijn.Wat is jullie ervaring hierin?Of went dat snel genoeg en kruipen ze lekker tegen elkaar in het broedblok.



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-11-28 - 14:18:31 send message to Ruben31

Oh ja en whitebulldog,de nachtverblijven waren toen ik er was ook nog maar net boven nul,denk nog geen halve graad.Heb trouwens de voliere zo goed als klaar,heb het een en ander aangepast.

De maten waren eerst 2x1x1,80m
Nu zijn de maten 2x1x2,30mhappy :)
Dus 50 cm hoger aflopen naar 2,10m.

Dak is gedeeltelijk dichtgemaakt met transparante golfplaatjes en een gedeelte is helemaal open zodat de vogels aankomend zomer lekker in de regen kunnen zitten.Mocht het erg slecht weer zijn dan leg ik dat stuk zo dicht met een golfplaat die ik dan ff vastzet.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-29 - 09:30:40 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote

Dak is gedeeltelijk dichtgemaakt met transparante golfplaatjes en een gedeelte is helemaal open zodat de vogels aankomend zomer lekker in de regen kunnen zitten.Mocht het erg slecht weer zijn dan leg ik dat stuk zo dicht met een golfplaat die ik dan ff vastzet


Ik heb het hier niet zo op.
Het si wel super voor de vogels dat ze lekker een bad in de regen kunnen nemen, dit is vaak een genot om naar te kunnen kijken, maar ik heb de hele vlucht overdekt met golfplaat , dicht, en transperant ( ivm schaduw en zonlichtkeuze voor de vogels) en enkel om de volgende reden; Toen we dat probleem hadden van de ophokplicht ivm vogelziekte , heb ik er over gedacht, wat als zo'n zieke vogel nu boven mijn vlucht kakt? dan komt dat dus op mijn takken/ bodem, en dus bij mijn vogels met alle gevolgen van dien.
wat nu als een vogel met worm boven mijn vlucht kakt? dan komt dat dus bij mijn vogels, en ontworm ik voor jan met de korte achternaam.
Wat nu als een vogel een stukje eten laat vallen boven mijn vlucht? Gaan mijn vogels er van eten, met kans op het geel. En zo heeft het bedekken van mij meer voordelen dan nadelen.
Het enige nadeel dat ik mij kan bedenken is dat ze niet in de regen kunnen genieten, maar ik geef ze regelmatig een badschaal (met wat erin tegen ongedierte ) en besproei ze met lauwwarm water, en geloof me, ook hier genieten ze met volle teugen van.
Ook is het voordeel dat als een vogel van de regen ( bij open vlucht dus) nat zou zijn , en om welke reden dan ook niet in het nachthok gaat, en bijv nat wordt doordat het sávonds regent , of om andere reden, dan is dit niet goed voor de vogel, dus kortom voor mij alleen maar voordeel.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede