Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Slechte eieren en gebruik van Electrolyte & vitamine D3 supplement Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Slechte eieren en gebruik van Electrolyte & vitamine D3 supplement
hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2010-11-22 - 10:16:11 send message to hoogervorst

Sinds enige tijd heb ik een koppel zwartmaskerduiven waarvan de duivin windeieren legt. Ik heb goede eitjes gezien bij dit koppel. Het voer bestaat uit tropenzaad, eivoer, grit en maagkiezel, echter de windeieren blijven en ze heeft moeite om ze uit te persen. Stress lijkt het me niet want dan zouden de duifjes verkleuren en zwarte veren krijgen. Ik heb op advies uit een ander forum een vitaminepreperaat voor schildpadden gehaald met calcium/ magnesium en vitamine A+D en dit lijkt deels te werken maar elctrolyten lijken me nog beter te werken. Wie heeft hier ervaring mee? Graag serieuze antwoorden waar ik verder mee kan. Ik heb reeds veel gegoogled op dit onderwerp, maar zoek nu gebruikers in de vogelwereld om te kijken of het werkt. PS die reptielenkwekers hebben volgens mij nog veel meer waar wij in de vogelwereld gebruik van zouden kunnen maken.



PT1996 - Electrolyte & vitamine D3 supplement €8.65

Electrolytes zijn mineralen (magnesium, potassium, sodium, en calcium) die verloren gaan door vormen van uitdroging, met name in stress situaties. Electrolyte bevat een uitgebalanceerd electrolyte doorgeefsysteem in de lichamelijke vloeistoffen en leverd door de Vitamin D3 een goede calcium opname. Vitamin D3 is belangrijkvoor in gevangenschap levende reptielen die niet blootgesteld worden aan UV licht om te voor komen dat er vergroeiingen aan de botten komen . verhelpt en behoud electrolyte levels helpt vergroeiingen voorkomen help gestresde reptielen die uitdrogingsverschijnselen hebben stimuleert normaal gedrag sterkt het imuumsysteem



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-11-22 - 11:04:00 send message to Ton Koek

Er staat heel duidelijk dat het vooral bedoeld is voor dieren die geen UV-licht krijgen, dus binnen zitten.
Zitten jouw duifjes binnen?
Zo niet, dan zou ik zelf op zoek gaan naar een andere manier (bv meer dierlijk voer geven).
Zitten ze wel binnen dan is het zeker de moeite van het testen waard, lijkt mij.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2010-11-22 - 11:17:01 send message to hoogervorst

Ton,
Mijn duiven zitten idd binnen en krijgen geen natuurlijk UV, dierlijk voer in de vorm van buffalo's nemen ze niet op. Universeel heb ik nog niet geprobeerd, zal eivoer eens vervangen door universeelvoer. Kijken of er veranndering optreedt, in ieder geval bedankt voor je antwoordt en meedenken.

Ronald


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-11-22 - 12:08:22 send message to Rogert

Hoi Ronald,

Zuur jij toevallig ook je water aan? Wel eens aan gedacht dat je vogels te weinig kalk opnemen (lichamelijk en niet fysiek) waardoor ze minder kalk over houden voor hun eieren? En uiteindelijk interen op hun eigen skelet.

(vogels kunnen zichtbaar wel kalk eten maar dat wil niet zeggen dat het lichaam het ook op neemt)

Lees onderstaande link eens:

http://www.pluimveepraktijken.nl/upload/docs/02plu024z015.pdf

Misschien is het een darmprobleem veroorzaakt door bacteriën? Stuur eens een mestmonster op voor onderzoek! Niet dat je pro-biotica moet gaan gebruiken, maar dat je schadelijke bacteriën in de darmen hebt waardoor er onvoldoende kalk opgenomen wordt.

Je andere dieren hebben er geen last van?


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2010-11-22 - 13:02:33 send message to hoogervorst

Rogert,
Nee, Ik zuur mijn water niet aan. Andere vogels hebben geen problemen met eieren. De vogels zitten apart en de ontlasting ziet er goed uit. Elk koppel heeft zijn eigen hok. Het koppel had bij vorige eigenaar normale eieren en een week later bij mij windeieren. Ondanks dat ze wel licht krijgen van TL, zou dit te weinig kunnen zijn, echter andere soorten bijv edelparkieten zitten nog donkerder bij mij en leggen wel goede eieren. Tekort aan UV zou de oorzaak kunnen zijn en dan zouden elctrolytes een oplossing kunnen zijn. Ik zoek naar ervaringen want om nou zelf te gaan testen vindt ik griezelig; ik loop niet graag voorop, maar als het moet dan moet het.
toch bedankt voor het meedenken.

Ronald


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-11-22 - 13:38:25 send message to Ton Koek

Een uv-lamp uit een reptielenzaak in een klein afgeschermd hoekje zou ook kunnen. Dan kunnen de vogels zelf kiezen of er onder willen zitten.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-11-22 - 15:16:28 send message to Rogert

Hoi Ronald,

Maar hoe lang heb je de vogels dan? Want als ze na een week al eieren leggen is dit vaak uit stress. En dan zijn windeieren niet abnormaal.

En heb jij deze vogels gezien met hele eieren? Of is dit een aanname die je hebt gedaan van de vorige eigenaar?

Tl-verlichting kan wel het kleurenspectrum van daglicht nabootsen maar UV straling vind je niet in een normale Tl-buis. Dan kun je idd beter een speciale lamp ophangen IN de kooi. Want Tl-straling is op een afstand van 1 meter al zo goed als niets.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede