Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nestje waterslagers. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Nestje waterslagers.
melliejj0201
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2010-09-27 - 00:06:07

We hebben hier nu een nestje waterslagers. Alle vogels in de voliere zijn onverwant. Normaal kweken we de waterslagers in broedhokken zodat we zeker weten wat de man en pop zijn. Nu ging ze dus een nestje in de voliere maken met als gevolg 2 jongen, vader onbekend.
De hele tijd zagen ze er goed uit, netjes geringd en nog steeds geen problemen.

Nu gingen we gister bij ze kijken en zijn pootje stak een beetje uit. Toch maar even uit het nestje gehaald voor de zekerheid en wat blijkt: het pootje staat verkeerd. Als je de vogel op zijn rug zou leggen (zeg maar) staat het pootje aan de kant van de rug en met zijn teentjes naar het koppie toe. De andere kant op beweegt hij totaal niet!

Hoe zou dit kunnen komen en wat moeten we hiermee doen? Het is dus verder géén inteeld!

Ik zal morgen even wat foto's erbij plaatsen...


melliejj0201
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2010-09-27 - 12:53:51

Hier de foto's:

Op de onderste foto hou ik hem heel even op zijn rug...zo beweegt het pootje wel goed :S.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2010-09-28 - 22:46:50

Moeilijk tezeggen hoe dit komt.

Kan met ringen gebeurt zijn-fout gelegen of gewoon een geboorte fout.

Ik heb hier maar een oplossing voor, triest maar inslapen lijkt mij het beste.

Sterkte.

Grt Roodmus.


melliejj0201
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2010-09-29 - 00:31:02

Al die tijd hebben we juist niks gemerkt....gewoon een normaal pootje. Ook na het ringen was hij nog normaal. Nu ligt er nog een ander jong in en moeder ging er ook totaal niet vanaf. Misschien klem gelegen sad :(


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-09-29 - 12:13:19

Hier is inslapen de enige humane oplossing vrees ik ook. Jammer maar noodzakelijk soms.


melliejj0201
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2010-09-29 - 23:53:02

Vandaag bij ze gekeken...die ene met het vreemde pootje lag zelf al dood in het nestje. Toen ik goed keek had deze ook geen kropje en de andere wel. Waarschijnlijk heeft de moeder zelf al niet meer gevoerd...


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2010-09-30 - 11:23:28

Bij een nestje van 2 jongen mogen in geen geval
de overige eitjes worden weggehaald.
Zij dienen als steun voor de jongen en daarbij
kan de pop de jongen niet verdrukken.
Dus altijd aanvullen tot 4 evt.met kunsteitjes o.d.
Bij niet volgen van deze regel ontstaan dikwijls
nestpootjes.
Vr.groeten
ANTONI


melliejj0201
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2010-09-30 - 18:40:20

Dat was hier niet zo. Ze had een nestje met vier eieren. Er waren er 3 uitgekomen, waarvan 1 al heel vroeg doodlag. De andere met het vreemde pootje is gister doodgegaan. Er lagen dus gewoon eitjes voor steun...
Nu voert ze dit jong dus ook niet meer en houd hem ook niet meer warm (ook 's nachts niet). Ze is bezig om ergens anders (in een hoekje) een nieuw nest te bouwen en geeft geen aandacht meer aan het jong. Hij heeft wel een paar veertjes en ik voer hem ook een aantal keer per dag bij. Zijn kropje is steeds leeg als ik ga kijken en ze zit ook nooit meer op het nest.
Ik zit nu te twijfelen om dit jong naar binnen te halen en hem zelf verder te voeren. Ik geloof dat hij ongeveer 2 of 2,5 week oud is en hij heeft een paar veertjes.
Zou ik dit kunnen doen?
We hebben ervaring met het voeren van vogels en hebben spuitjes in huis, net als opvokvoer.


melliejj0201
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2010-09-30 - 18:40:41

Typfout : Opfokvoer


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2010-09-30 - 20:00:34

Normaal gesproken is de broedtijd voor kanaries
al lang voorbij.
De rui zet in en de vogels verwaarlozen dan de jongen. Eitjes komen niet uit,loze eitjes enz.Alle nestgelegenheid weghalen.
In de rui de vogels elke dag wat eivoer verstrekken. 's Morgens badwater geven en na 1 uurtje weghalen.
Als de rui voorbij is ( ca.6-8 weken)dan breekt
de rusttijd aan. 2 x per week 1 theelepeltje
eivoer.
Daarna komt weer het broedseizoen.
In de buitenvoliere van Maart tot Augustus.
Binnen met extra verlichting meestal een maandje vroeger.
Vr.groeten,
ANTONI


melliejj0201
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2010-09-30 - 20:28:32

Dat weten we, alleen ze is weer druk in de weer met nestmateriaal. Veertjes en hooi (van de kwartels) sleept ze mee en stopt ze in een hoekje... En dat terwijl er nog steeds een jong ligt. Het is erg koud nu, vind ik zelf, dus moet ik het jong naar binnen halen? Er is nu ook al genoeg eivoer te vinden, er zijn een aantal vogels in de rui.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2010-09-30 - 23:16:16

Ja je kan het jong naar binnen halen. Moet
wel want het wordt niets meer met die pop.
Vr.groeten
ANTONI


melliejj0201
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2010-10-02 - 11:54:52

Ik heb hem nu binnen in een oud aquarium. Daaarboven hebben we een warmtelamp gehangen en ik de bak ik het nu rond de 30 graden.
Dit deed hij toen hij nog buiten zat als je naar hem ging kijken. Toen ben ik dus op gaan letten of hij wel gevoerd werd:


Dit is hem nu (filmpje):
[URL=http://s44.photobucket.com/albums/f27/mellie0201/?action=view¤t=MVI_0457.mp4][/URL]


melliejj0201
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2010-10-02 - 11:55:57

Er gaat iets mis met het filmpje:
[URL=http://s44.photobucket.com/albums/f27/mellie0201/?action=view¤t=MVI_0457.mp4][/URL]

http://s44.photobucket.com/albums/f27/mellie0201/?action=view¤t=MVI_0457.mp4

2 manieren....


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2010-10-02 - 17:37:19

Leuk hoor maar veel werk.

Hoop voor je dat de vogel er doorheen komt.

Voor de andere jong is het maar beter zo dat hij er niet meer is.

Suc6.

Grt Roodmus.


melliejj0201
Oud Lid
Posts :25

Oud Lid
2010-10-02 - 17:41:14

Hij eet goed! Elke keer als zijn kropje leeg is en ik loop langs gaat hij heel hard piepen met zijn snaveltje open happy :).
Ik hoop dat hij het red, maar dan heb ik wel het risico dat het een tamme kanarie wordt natuurlijk...



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede