Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Eendenvijver Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Eendenvijver
Weide1
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-09-16 - 16:03:50 send message to Weide1

Beste Forumleden en eendenfans,

Dankzij verandering in het terrein hebben we onze eendenvijver kunnen verbreden. Doordat het oppervlakte nu bijna verdubbeld is hebben we een aantal nieuwe exemplaren aangeschaft. Maar nu zijn we benieuwd hoe “vol” het is.
Helaas hebben we bijna geen informatie kunnen vinden over hoeveel land en water de eenden en ganzen per stuk nodig hebben. Na overleg hebben we besloten om het via deze weg maar te vragen, de experts en hobby houders weten vaak meer dan er zo 1, 2 op het internet te vinden is.

Momenteel bestaat onze eendenvijver uit drie delen;
Links: 67,2 m² land
Midden: 145 m² water
Rechts: 20,75 m² land.

In deze vijver zitten nu:
- 1 Grauwe Gans 1:0
- 2 Knobbel ganzen 0:2
- 1 Rode Casarca 0:1
- 1 Grijskop Casarce 0:1
- 4 Witte Kuifeenden 1:3
- 1 Muskuseend 0:1
- 2 Pijlstaarten 1:1
- 3 Loopeenden 0:3
En dan zijn we nog op zoek naar 2 of 3 bergeenden, vrouwelijk.

Hoewel het al gezellig druk uitziet, hebben de eenden naar ons idee nog genoeg ruimte, ze zoeken elkaar zelfs op. Nu was onze vraag; kunnen we nog meer eenden aanschaffen, en welke zouden jullie aanraden?

Zelf willen we nog 2 Duitse Donald’s, vrouwelijk, en 1 vrouwelijke muskuseend, om de andere gezelschap te bieden.

In elk geval alvast bedankt,


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2010-09-16 - 16:18:42 send message to Ruben89

Hallo,

zo te lezen hebben ze heel veel ruimte.
wat voor mij belangrijk zou zijn is dat het land zoveel mogelijk intact blijft. Wanneer er namelijk zoveel dieren zijn dat het blubber wordt dan zijn het naar mijn mening teveel.
ook uit qua hygiëne is het beter als de wei groen blijft. Ook zijn er bepaalde eenden, maar vooral ganzen die in het voorjaar terretoriaal worden, let daar dus ook op met het samenstellen van soorten.

Veel succes

Mvg, ruben


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-09-16 - 16:29:44 send message to Rogert

Beste Weide,

Voor specifieke soorten zijn er soms ook specifieke eisen. Maar ik zal een gemiddelde geven:

Voor ganzen is een gem. van 100 - 200 m2 grasland per koppel nodig. Houd je ze kleiner dan zal je gras verdwijnen en houd je een kale grond over.

Voor eenden een indicatie van 10 m2 per koppel. Deze hebben niet specifiek gras nodig.

Voor ganzen is het noodzakelijk om een vijver te hebben, maar deze hoeft niet groot te zijn. Voor eenden is dat per soort verschillend.

Wat ik nu lees is dat je veel soorten heb maar vaak niet compleet. Hierdoor is de territoriumdrift erg laag. Op het moment dat je koppels compleet gaat maken loop je het risico dat dieren territoriaal worden en elkaar dood vechten.

Waar je ook voor uit moet kijken dat je geen soorten uit dezelfde familie bij elkaar plaatst. Dit kan erge conflicten geven als je van elke soort een koppel hebt of als je twee losse dieren hebt kun je hybriden fokken waar niemand op zit te wachten.

Om een juiste combinatie te maken adviseer ik je om het boe: "watervogels houden ......'t is een hobby! van Liliane De Boeck-Pauchet ISBN: 90 747 0511 1 uitgegeven door de Aviornis.

Hierin staan tips, combinaties, huisvesting, etc, etc. Denk dat het wel de watervogelbijbel genoemd mag worden.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie.


kenneth
Website Member
Posts :53

Website Member
2010-09-16 - 20:06:37 send message to kenneth

ik vrees dat je een heleboel van de genoemde soorten toch beter appart huisvest .
casarca soorten en daar dan bergeenden bij zal vrees ik niet lukken.


Weide1
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-09-21 - 13:08:13 send message to Weide1

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In elk geval alvast bedankt voor de reactie's.

Qau kruisingen en vechten valt het reuze mee, gezien we maar 3 mannetjes hebben.

Rogert; Het is toch juist positeif om een lage territoriumdrift te hebben, zodat de vogels zonder stress gezellig samen kunnen zitten, zoals nu bij ons het geval is.

Volgens mij voldoen we aan alle eisen, behalve het gras. Dat word of kaalgevreten of platgelopen.
Wel voeren we ze extra kroos en krijgen ze al het gras dat we op de erf uit de grond trekken.

kenneth; waarom gaan Casarca's en bergeenden niet samen? Ik weet dat het mannetje in paarseizoen erg agressief kan zijn, maar we nemen ook geen mannetjes razz :p


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2010-09-21 - 17:40:25 send message to Ruben89

veel soorten leven van nature per koppel, waarom dan slechts 1 ervan gaan houden??? dat is wel stof tot nadenken. een losse vrouw of man zal toch in broedstemming raken, maar heeft geen partner, heel frustrerend... en dat levert weer stress


Weide1
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-09-22 - 15:35:32 send message to Weide1

Beste Ruben,

Ja, maar we houden ze het liefst ook niet alleen. Maar omdat bij sommige rassen het mannetje in de broedperiode erg eaggressief kunnen worden hebben we in de plaats van 1:1 gekozen voor 0:2.

Daarnaast trekken de verschillende rassen ook wel met elkaar op.


kenneth
Website Member
Posts :53

Website Member
2010-09-22 - 16:14:48 send message to kenneth

heb je al jonge eendjes /ganzen gehad?
want bv grauwe gans zal zich met grote waarschijnlijkheid naar de knobbelganzen begeven om te paren,
het mannetje van de kuifeend zal er ook wel geen probleem van maken om elders te gaan.
het komt idd. regelmatig voor dat sommige liefhebbers geen kuikens willen maar dan kiezen ze ofwel enkel voor mannetjes of enkel voor vrouwtjes.
en niet van de ene soort mannetjes en van de andere soort vrouwtjes , zoals bv 1-0 grauwe gans , 0-2 knobbelgans.
bedoel dit zeker niet als kritiek hoor , gewoon om aan te tonen dat er veel kans is dat er kruisingen zullen voorkomen


caliber
Website Member
Posts :120

Website Member
2010-09-22 - 16:17:38 send message to caliber

kenneth heeft gelijk, ik heb er ook een paar lopen (mik-mak noemen wij die)
niks waard, eten wel voer en de handel ziet ze ook liever niet komen.



Weide1
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-09-23 - 14:42:57 send message to Weide1

Beste Kenneth,

Ja we hebben al eerder nakomelingen gehad; van de kuifeenden.
Ook heeft de muskuseend van tijd tot tijd nestjes gehad, maar daar halen we de eieren weg en vervangen deze door stenen eieren.

De grauwe gans loopt hier minstens 15 (niemand die nu werkt weet wanneer die aangekocht is) en heef nog nooit voor nageslacht gezorgd.

Koppeltje pijlstaarten is nieuw. We hopen dat ze gewoon monogaam trouw blijven aan elkaar.

Loopeenden waren dit broedseizoen nog niet rijp, en we hopen dat de woerd ze volgend jaar ook gewoon met rust laat, anders schafen we nog een lading stenen eieren aan.

Kruisingen proberen ook we te voorkomen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 156 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede