Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hennep slecht voor grijze roodstraat Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : hennep slecht voor grijze roodstraat
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-09-15 - 22:23:28

ik zat net in een oude parkietensoiciteit uitgave (2005) te lezen in een artikel over grijze roodstaarten daarin stond dat hennep slecht zou zijn voor hen.
Ik ben bij een kewker geweest en die gaf hen dat juist (gekiemd) om de broeddrift aan te wakkeren.
Mijn vraag is dit achterhaald of is dit inderdaad slecht?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-09-15 - 22:35:58

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

het gaat om jaargang 2005 maand jan. met een special over de grijze roodstaart.

en nog even voor de doordenkers onder ons: hennep is ook slecht voor mensen ja, maar ik bedoel dus hennepzaad uiteraard.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-25 - 19:44:00

niemand?sad :(


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-25 - 20:31:07

In dit onderwerp heb ik mijn visie omtrent hennep geschreven. Misschien kun je die eens nalezen.

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=11238&recordnum=0


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-25 - 20:56:39

tja ik heb dit aan 1 koppel grijze gegeven gedurende 2 maand, langszaam opgebouwd en de laatste 4 weken dagelijks een soeplepel per dag per koppel.
koppel is niet in broedstemming gekomen en niets van verschil.
Ik geef dit niet meer.
Dit is wat ik er van vindt.happy :)
gr, johan


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-01-26 - 10:46:53

Zelf heb ik er ook helemaal geen positieve ervaring mee gehad. Een keer zelfs gehad dat de man zo scherp werd dat hij achter de pop aan bleef jagen, tot uitputting toe.
De pop is wel gered.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-26 - 22:37:00

Om het verhaal even compleet te maken hier de reaktie van Rogert:

quote
Naar mijn mening is hennep een afrodisiac. Het stimuleert de broedrift. Mensen worden ook hitsig als ze geblowd hebben. En daar schuilt ook het gevaar in.

Op het moment dat je hennep verstrekt dan loop je het risico dat de man (bv omdat hij als eerste op de voerbak zit) erg hitsig word. Ondanks dat hij nog niet in conditie is kan hij wel erg opgewonden raken.

Als de pop op datzelfde moment niet in conditie is en in de broedstemming, gaat de man al achter haar aan jagen om te willen paren. Het gevolg zijn twee vogels die onvoldoende in conditie zijn en waarvan de man al wel parings willig is.
Omdat de pop hem niet toe laat gaat hij jagen. Het gevolg is dat beide vogels uit conditie blijven en de pop zo heftig nagejaagd kan worden dat het haar dood word.

Of als ze wel tot voortplanting komen en er worden wel eieren uitgebroed, dat de man zo gefrustreerd is dat deze de jongen wat aandoet. Of alsnog de pop hindert om de jongen te voeren.

Vogels moeten met behulp van andere voedingspatronen (kiemzaden en ei- en universeelvoer) in broedconditie komen wil je bovenstaande problemen voorkomen.

Bij insecten etende vogels kan het voeren van levende insecten ook dergelijke problemen veroorzaken. Dit kun je opvangen door universeelvoer te geven. Pas insecten voeren als er ook daadwerkelijk jongen zijn.

Maar uitzondering bevestigen altijd de regel dus mogelijk dat het bij jou goed werkt. Maar merk je verschil in koppels of in grootte van nesten? En hoeveel uitval heb je onder de jongen?

Tja, en wat betreft de zonnebloem pitten heb je natuurlijk het standaard verhaal van te veel vet. Maar ook hier schijnt het te werken bij jou. Het voordeel is dat er fosfor in zonnenbloempitten zit en dit is weer goed voor de kalkopname voor de eieren.




whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-26 - 22:38:41

Maar wat ik eiegenlijk ook wilde weten, is behalve het te wild/hitsig worden van de man er ook nog een schadelijk aspect voor de gezondheid aanwezig?

wat mij ook opviel in een kweekmengeling van papegaaienvoer was de grotere hoeveelheid hennep.En ik vond het één met het ander namelijk niet te rijmen.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-26 - 22:45:50

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik heb het ook eens geprobeerd met hennep bij een koppel maar zijn niet in broedstemming gekomen,het is volgens mij een fabeltje


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-01-26 - 22:51:38

Nee, het is absoluut geen fabeltje maar het werkt niet als de hormoonhuishouding zich niet in de juiste fase bevindt.

Ik bedoel dat je de tank van een auto vol kunt gooien met de allerbeste race-brandstof, maar als je de motor niet start, dan rijdt je er niet harder door.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-27 - 08:28:33

Wat betreft de mengeling waar het al standaard in zit lijkt mij dat de eufonische en afrodisiactische werking een "gewoonte" wordt voor het lichaam. Het verminderd zijn werking omdat je er meer en meer van nodig hebt.

Zie het als dezelfde gevolgen van verslaving bij mensen met drugs en alcohol.

Het kan dus een verslavende werking hebben en als het dan afgebouwd wordt, of in mindere mate gevoerd wordt, dat het dier ontwenningsverschijnselen krijgt. Het dier kan dan in staat van depressie komen waardoor dit negatieve invloed op de kweek heeft.

Het is bij ratten onderzocht dat dieren wel degelijk emoties hebben. Dat de gezondheid van dieren wel degelijk samen hangt met de omgeving waarin ze verkeren. Depressie kwam voor bij ratten die in een kaal verblijf werden gehuisvest. Ratten die verrijkt gehuisvest waren voelde zich relaxed. Dit had ook invloed op de voortplanting. Niet zo zeer op het aantal jongen, maar wel op het aantal jongen dat volwassen werden.
Door de depressie van de kale huisvesting was er ook meer agressie onder de dieren. Deze agressie uitte zich in het dood bijten van jongen.

Om dan weer terug te komen op het zaadmengsel lijkt het mij dat de basis hoeveelheid niet schadelijk is maar wel een staat van relaxatie veroorzaakt. Maar dat de schommelingen in de hoeveelheid averechts werkt.

En of het een gezonde voeding is kan ik niet beoordelen. Omdat voeding meer als alleen één soort zaad betreft en dat het om de balans gaat.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-27 - 13:02:10

HENNEP SLECHT VOOR GRIJZEN ROODSTAARTEN????

Nee hennep is alleen slecht voor papegaaien als het verkeerd wordt gegeven.

Het is nl zo dat hennep wel degelijk de broed drift opwekt.

Je moet het alleen pas geven als de licht uren,het vochtgehalte,de voeding,en de temperatuur zijn aangepast.

Hennep geven in de wintermaanden met een lage temperatuur,en weinig licht uren,dan vraag je om problemen.

In het voorjaar als de temperatuur boven de 15* uitkomt,en als de dagen meer als 12 uur of meer licht hebben,en je begint dan met het langzaam opvoeren van de hoeveelheid hennep,gekiemd of niet gekiemd dan helpt dit wel.

Als je ziet dat de paringen plaats vinden dan ook weer de hoeveelheid hennep afbouwen,dan kan er weinig verkeerd gaan.

De hoeveelheid extra hennep mag hooguit 10 á 15 procent zijn van de totale voeding afhankelijk van de grote of het gewicht van de papegaai.

Te veel hennep geven werkt eerder averechts met de door Parkietenpeter omschreven probleem.

Henk.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-31 - 15:19:07

denk dat ik hennep toch maar ga verminderen/ weglaten, omdat er ook genoeg kwekers zijn die goed kwkeken zonder extra hennep.
De nadelen wegen voor mij niet op tegen de eventuele voordelen.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-31 - 16:36:23

Extra hennep voeren is voor de ongeduldige die denken dat ze de natuur kunnen sturen

Het is ook niet nodig want er zit voldoende in een goede zaadmengeling.

Gebruik je een zaadmengeling waar veel rozijnen,krenten,en gedroogd fruit en groenten in zit dan kan je overwegen om wat extra hennep bij te voeren.

Misschien weet iemand of je extra hennep bij kan(moet) geven als je vogels pellets eten.

Henk.


vehomub
Website Member
Posts :1

Website Member
2019-08-22 - 19:17:47

Hallo henkdelaat! Ja, en naar mijn mening is hennep niet slecht voor papegaaien. Ik kwam onlangs een artikel tegen op https://nl.formulaswiss.com/ over de voordelen van hennepolie voor dieren. Ik denk erover om het uit te proberen!


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2019-08-23 - 00:06:37

Ik zou U aanraden om zich eerst grondig te informeren.
Want er zijn ook gevaren aan verbonden. Zeker als doseringen niet worden opgevolgd. Een van de gevaren is dat het de hartslag verhoogd, en wat bij vogels nefast-fataal kan zijn.
Belangrijke informatie die door verantwoordelijken wordt verkondigd.

"U moet altijd contact opnemen met dierenarts of een medisch professional voor dat u CBD aan uw huisdier geeft. Het is belangrijk dat u bewust bent van mogelijke interacties of gevaren waaraan u niet had gedacht. Bovendien moet u een geschikte dosering weten om te geven".



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 253 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede