Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ervaringen met ropa bird powder gevraagd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : ervaringen met ropa bird powder gevraagd
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-21 - 12:15:59

graag zou ik willen vragen of er mensen zijn die ervaringen hebben met ropa bird powder 10% en wet deze ervaringen zijn.
alvast bedankt.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-21 - 17:02:04

Ik ben ook wel erg benieuwd. Het zou het aanzuren van je drinkwater wel eens overbodig kunnen maken en voorkomt heel veel darmproblemen.

Maar het is olie en wel effect heeft dat op de volière vogel? Vervetten ze dan niet heel snel of is de dosis daar te laag voor? En er staat bij dat het heel energierijk is. Gaat dat geen probleem geven met dieren in de broedstemming t.o.v. dieren die nog niet in de broedstemming zijn? En wat voor vogels in kweekkooien? Krijgen deze dan geen HDAD?

http://www.dovital.nl/Webwinkel-Product-3278209/ROPA-B-POEDER-10-250g.html

Ik zal het ook eens de dierenarts vragen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-21 - 23:26:54

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

het schijnt te zijn getest door TNO ( staat oook op hun site ) en door TNO veilig bevonden.
Lijkt mij als TNO haar naam ergens aan verbindt, dat ze dan zeker van hun zaak zijn, en hun goede naam niet kapot gaan maken

.http://www.dovital.nl/Webwinkel-Product-3278209/ROPA-B-POEDER-10-250g.html

je hebt het vloeibaar, en in poedervorm zoals op hun site staat.
Ben dus benieuwd of er ervaringen mee zijn onder collega vogelliefhebbers.
hoor graag de ervaringen, daar het voor mij een onbekend product is, wat er wel interessant uitziet.Zeker omdat door TNO getest is, en dus een goed en vooral veilig product kan zijn , wat overigens niet van alle producten gezegd kan worden die op de markt zijn.
Velen beloven van alles, maar maken nog geen 10% waar van wat er beloofd/beschreven wordt.


ROPA-B de unieke eigenschappen

100% natuurlijk
Anti-bacterieel
Anti-diaree
Anti-oxidant
Door TNO getest. Kwaliteitszegel! *************
Geen bacteriele resistentie
Geen residu verschijnselen
In combinatie met andere producten mogelijk
Langere houdbaarheid van het voor (Ropa-B poeder 10%)
Veilig in gebruik en kan het hele jaar door gegeven worden.
GMP gecertificeerd
De toepassing van oregano is gepatenteerd door Ropapharm International B.V. en als eerste hiermee op de markt sinds 1995
A


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-22 - 09:35:16

Hoi Whitebulldog,

Mijn complimenten voor wat jij altijd vind op internet. Volgens mij ben jij net als ik altijd op zoek naar verbetering om je dieren nog beter te kunnen verzorgen. Het experimenteren blijft leuk en interessant.

Wat betreft TNO kan het product veilig bevonden zijn voor consumptie. Maar het hoeft dan niet per se de werking te hebben die de fabrikant beweerd. Dus daar moet je geen waarde aan hechten.

We zouden eens op een duivenforum kunnen zoeken naar ervaringen met dit product maar dit geeft geen garantie dat het ook voor volière vogels is.

Ik heb mijn dierenarts al een brief geschreven dus wacht even op een reactie.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-22 - 19:22:29

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

hahahah, ja het blijft toch een "besmetting"he die vogelhobby.
Ik heb sowieso de regel als je dieren hebt moet je er ook goed voor zijn.( zonder door te schieten uiteraard)
Maar als ik mijn beetsen met goede producten net dat beetje meer kan geven, waarom niet.
Ik betaal ook liever iets meer, dat ik zeker weet dat het ook werkt, en nakomt wat het beloofd, en zeker zo belangrijk; dat het ook veilig is.
want m.n zet ik bij bestrijdingsmiddelen tegen bijv broedluis etc vaak een groot vraagteken.
Dan staat er: vogels kunt u zonder meer veilg inspuiten etc etc , maar als je dan bij de waarschuwingen gaat kijken; oppassen met kleine kinderen, direct uitspoelen als het in de ogen komt, handschoenen dragen etc.
Maar..... voor de vogel is het veilig hoor.
ja aan m'n hoela.

maar ik ben zeker benieuwd naar de reaktie van je dierenarts, en wacht dit ook met belangstelling af.




Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-27 - 16:48:34

Ik heb contact gehad met de dierenarts.

Het product kan zeker wel werken bij onze volière vogels. Maar er is geen onderzoek naar verricht naar betreffende dieren.

http://www.anthemis.nl/aroma/oregano.htm

Oregano-olie is een vluchtige olie die wel degelijk anti-bacterieel werkt. Het vervet niet omdat het is zeer kleine hoeveelheden opgenomen wordt.

De energie opbrengst is ook te verwaarlozen. De dieren kunnen wel een kleine dosis over-activiteit vertonen maar het zal zeker geen hyper activiteit zijn.

Voor zover bekend is er nog geen resistentie opgebouwd tegen deze vorm van schimmel en bacterie bestrijding. Maar het is niet uit te sluiten dat bij veelvuldig gebruik resistentie gaat optreden.

Ik weet echter niet hoe het zit als je de plant als kruid aan je dieren voert.



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-27 - 23:03:23

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hartelijk dank voor je bericht zover.
Volgens de fabrikant ( en TNO ) is resistentie niet mogelijk.
Als het goed is,is het product langdurig/uitvoerig getest.

.http://www.dovital.nl/Webwinkel-Product-3278209/ROPA-B-POEDER-10-250g.html


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-10-03 - 09:40:29

Op de vogelmarkt in Zwolle ben ik de stand tegen gekomen van Ropabird zelf. Ik heb hun wat kritische vragen gesteld omtrent dit product en ik heb een bevredigend antwoord gekregen.

Ropabird is een concentratie van oregano olie verwerkt in een vloeistof of poeder. Je kan het zowel mengen met je water als je voer. Mijn voorkeur gaat uit naar voer omdat je dan minder verspilling hebt en een gedwongen opname.

In de duivensport wordt het al volop gebruikt en voornamelijk met duiven die op wedstrijdvluchten gezet worden. Omdat er op dat moment veel duiven van verschillende fokkers bij elkaar komen is ropabird een goede ondersteuning om ziektekiemen te verminderen. Duivenmelkers die dit gebruiken hebben beduidend minder ziektegevallen en medicijngebruik.

Let op: verminderen! Het product is geen medicijn maar een ondersteuning om besmettingen te reduceren. Deze reductie is al voldoende om een vogel niet ziek te maken. Als de vogel een besmetting oploopt kan hij een natuurlijke afweer opbouwen.

Via www.ropastore.com hebben ze mij onderzoeksresultaten opgestuurd die TNO getest heeft en hieruit komt naar voren dat dit spul inderdaad werkt. Zo hebben ze ook getest met andere producten als tea tree, citroen, tijm, gember, koriander, Marjolijn, salie en kruidnagel.
De beste resultaten werden behaald met oregano om E-colie bacterie, Salmonella en staphylococcus als ook clostridium bacterie.
Maar de overige kruiden hadden ook effect op enkele van bovengenoemde bacteriën maar lang niet alle.

In diverse kruidenboeken lees ik dat oregano bacterie remmende werkingen heeft. Dit staat los van wat de leverancier van ropabird beweert.

Ook in de veehouderij wordt dit product steeds meer als alternatief van antibiotica gebruikt. Momenteel is het een "hot issue" dat dieren resistent worden voor bepaalde antibiotica met als gevolg dat mensen ziek kunnen worden door het eten van dit vlees.

Het gebruik van Oregano in de vorm van ropabird is dus een goed alternatief om je dieren preventief te behandelen tegen infecties zonder het immuunsysteem van het dier aan te tasten. Het gebruik van antibiotica als Bytril of ESB3 kan vervangen worden voor ropabird. Deze laatst genoemde medicijnen doden de hele darmflora van de vogel met als gevolg dat na een behandeling met Bytril en ESB3 je vogel alsnog een nieuwe infectie kan oplopen. Ropabird reduceert de bacteriehuishouding waarna een gezond herstel van de darmflora snel een feit is.

Het aanzuren van je water is door dit product ook minder essentieel. Ik was een fervent gebruiker van aangezuurd water. Maar nadat ik met iemand gesproken heb die mij een goed nadelig gevolg van aanzuren van water liet inzien, ben ik hier mee gestopt. De werking van aanzuren is bewezen, maar omdat je aanzuurt stop je wel de werking van de maagsapklieren in het lichaam van de vogel. Ofwel je stopt een lichaamsfunctie waarvan we niet weten of dit slecht is voor het dier. Als het dier geen aangezuurd water krijgt weet je niet of de maagsap productie automatisch weer op gang komt. En dit kan negatieve gevolgen hebben voor de spijsvertering.

Vanuit mijn optiek zuurde ik aan om te voorkomen dat jonge vogels een bacterie-infectie zouden oplopen als ze gevoerd werden door hun ouders. Het voedsel is bij regurgitatie nog niet in aanraking geweest met maagsap en kan dus veel bacteriën bevatten. Maar het gebruik van ropabird gaat dit dus al tegen voordat het voedsel in aanraking is geweest met maagsap. De maagsapproductie blijft gewoon op gang en heeft geen invloed op de werking van ropabird in de darmen.

Mijn mening is dat kruiden en alternatieve voedingsmiddelen de toekomst hebben ook voor het houden van dieren. Door meer van deze natuurlijke bronnen te voeren is er minder medicijngebruik noodzakelijk.

Ik geef mijn vogels al jaren kruiden en alternatieve voeding en ze zien er tiptop uit. Vogels zijn mooi intensief op kleur en kerngezond.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-10-03 - 10:32:16

Avian heeft ook oregano in zijn pakket.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-10-03 - 11:38:37

Daarom gooi ik dus regelmatig verse kruiden door het voer veel goedkoper en niet bewerkt.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-04 - 20:42:08

Plaats de volgende link in dit onderwerp zodat het makkelijk terug te vinden is voor dit onderwerp.

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=11122&recordnum=0


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2011-01-04 - 21:30:49

Ik gebruik nu nog wel eens een beetje gezasept zou dit beter werken dan dan de gezasept wat is jullie mening hierover ik heb enkel splendid parkieten en een koppel red vented.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-05 - 19:23:02

je vraagt of gezasept beter werkt dan gezasept?
zeker weten, gezasept is veel beter dan gezasept.
ps je kan ook eens gezasept gebruikenlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-05 - 19:26:59

ik denk dat je bedeoelde of gezasept beter is dan ropabird?
Om eerlijk te zijn , ik zou het niet weten, ropabird is een jonger product, en nog niet een veel gebruikt product denk ik, het zit nog in de kinderschoenen?
van gezasept weet ik in elk geval dat het al jaren bestaat.
wat ik wel weet is dat ropabird 100% natuurlijk is, en waarschijnlijk minder schadelijk voor je vogels.

je kan ook rogert eens in pb benaderen, hij heeft de TNO rapportage's binnen, en heeft enkele kritsche ( en goede) vragen omtrent het product aan de fabrikant gesteld.
Ik vond alleen de antwoorden van de fabrikant niet volledig, en niet bevredigend, en zelfs enigzins ontwijkend.
Wellicht kan Rogert hier zelf wat op zeggen in dit topic?


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2011-01-05 - 20:32:47

Ach ja gezasept gezasept het lijkt allemaal op elkaar dat nieuwe lijkt mij ook wel goed als ik het zo lees en is een natuurproduct lijkt mij.

gr Richard


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-06 - 11:07:14

Ropabird is niet zo jong als je denkt hoor. In 1996 zijn de testen op pluimvee uitgevoerd en in de bio-industrie werdt dit product al volop gebruikt.

Het is begonnen als een product voor vee en heeft in die branche zijn werking al bewezen. Het is pas later op de markt gekomen voor vogels.

In de postduivenhouderij wordt dit product al volop gebruikt en bij de gebruikers zijn beduidend minder ziektegevallen bekend. Nu proberen ze de vogelliefhebberij er van te overtuigen en dat doen ze nog niet zo lang.

Als je mij vraagt of Gazasept het zelfde werkt als Ropabird moet ik je het antwoordt helaas schuldig blijven. Ik heb op internet gezocht en kan niet expliciet vinden wat gazasept doet.

Maar de werkzame stoffen in de producten Ropabird en gazasept zijn totaal verschillend dus de werking zal op veel vlakken ook verschillend zijn. Gazasept is in ieder geval geen medicijn anders mag het niet op de vrije markt verkocht worden. Gazesept bestaat uit 0,4 % Jodium en dit heeft een desinfecterende werking. De Salicylzuur 0,6 % is een zuur wat waarschijnlijk bacterie dodend werkt en de pH waarde in de maag verlaagd. Fenol 0,3 % heeft waarschijnlijk als werking om het Jodium en Salicylzuur te mengen met de overige vloeistof 98,7 % die niet genoemd wordt.

Jodium is nodig om de schildklier actief te houden. De schildklier produceert hormonen die de groei en stofwisseling bevorderen. Jodium kan gewonnen worden uit zeezout of visproducten.

Het nadeel van het toevoegen van Salicylzuur is dat je vogels ook meer kalkbehoefte krijgen. We kunnen het product Gazasept pas beoordelen als daar ook onderzoeksresultaten van openbaar zijn.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede