Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grasparkieten met "knaagdieren/ reptielen" Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : grasparkieten met "knaagdieren/ reptielen"
huubertus
Website Member
Posts :3

Website Member
2010-08-19 - 01:14:38 send message to huubertus

Hallo,

Wij hebben een flinke(180hoog,90breed,60diep) kooi met 2.2 grasparkietjes. Het lijkt me leuk om wat beestjes erbij te zetten. Ik vraag me af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met gemengde verblijven, waarin ook "niet vogels" zitten. Een roborovski hamster (groepsdier, snel en niet agressief) zou misschien kunnen. Maar misschien ook een baardagaam, of ander reptiel.

Ik ben niet van plan om zomaar van alles bij de parkieten te zetten. Maar als er positieve reacties zijn lijkt het me erg leuk om hiermee in contact te komen.

groetjes


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-08-19 - 05:32:23 send message to arjandaf

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

afrader. vergeet bij een knaagdier niet dat ze pissen waar ze schijten met al de pret vandien voor je vogels ( not )

gr arjan


petro
Website Member
Posts :122

Website Member
2010-08-19 - 07:45:48 send message to petro

reptielen zal ik afraden,deze hebben ander voer en warmte nodig.
en je heb kans dat dadelijk je parkieten als prooi dienen.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2010-08-19 - 09:49:44 send message to Daniel

Reptielen hebben heel andere eisen (met name warmte) dan vogels. Om dat te combineren is lastig en vrijwel onmogelijk indien je grasparkieten in een normale vogelkooi of voliere zitten.
Ook zoogdieren zou ik niet snel proberen, zeker omdat knaagdieren die erg vreedzaam lijken toch agressief kunnen zijn naar medebewoners.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-08-19 - 14:35:28 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ook is het (veer)stof van de parkieten erg schadelijk voor heel veel reptielensoorten.

Roborovski's zou wat dat betreft wel kunnen, maar zelf zou ik dan wel een laag gaas op ongeveer 30 cm hoogte spannen. Een parkiet kan ook heel vervelend zijn soms.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-19 - 17:54:14 send message to whitebulldog

vooral met dat laatste ben ik het eens.
Had vroeger zelfs 2 exemplaren tussen mijn parkieten die gingen "ezeltje rijden"op de rug van de kwartels, die dat niet echt op prijs stelden, dit ging tot vervelens toe door, en geloof me ze werden er echt niet zomaar vanaf geschud.
Als dit wel lukte vlogen ze weer net zo makkelijk er op.
Denk er ook aan dat bij bepaalde reptielensoorten schade als gevolg van de nageltjes / snavel van de parkietjes dit ook nog eens wondjes, met eventuele ontstekingen in de huid kan veroorzaken.
dus afrader.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2010-08-19 - 18:37:43 send message to Exofauna

Ik heb zelf weleens sugargliders [een soort nachtactieve buideldieren] bij mijn vogels gezet.
Dat ging een hele tijd goed totdat ik op een ochtend een halfopgevreten zebravinkje zag liggen...sad :(

Maar het klopt niet dat je reptielen en amfibeen niet samen met vogels kunt houden.
Ik heb zelf een grote kas waarin ik onder andere mijn vogels houdt en daarin lopen ook vuurbuikpadden enzo in rond en dat gaat prima.

Vriendelijke groet Robin!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-19 - 19:50:40 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

we hebben het hier over parkietjes he, en bijv niet over zebravinken.
je moet ook naar de aard van het beetje kijken he?wink ;)

zelfs vogels onderling kunnen niet zo maar bij elkaar.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2010-08-19 - 20:35:48 send message to Daniel

quote
Ik heb zelf weleens sugargliders [een soort nachtactieve buideldieren] bij mijn vogels gezet.
Dat ging een hele tijd goed totdat ik op een ochtend een halfopgevreten zebravinkje zag liggen...



Ik dacht dat ze dat verrijking noemen wink ;).

Maar terug on topic, in een kas zou je inderdaad reptielen of amfibieen met vogels kunnen houden (bijvoorbeeld landschildpadden), maar in een normale voliere is dit bijna niet te realiseren. Hetzelfde geld voor zoogdieren en vogels. Je moet een goede kennis van beide soorten hebben om te beoordelen of dit mogelijk is en om te zorgen dat aan de behoefte van alle dieren voldaan wordt.
En ik denk dat we hier met zijn allen kunnen be-amen dat grasparkieten etters zijn en dat ze het andere soorten in gemengde volieres flink lastig kunnen maken en dat zeker zullen doen bij hamsters, cavia's en konijnen.
En (ik hoop dat ik nu niet arrogant overkom) om aan een beginner nu allerlei uitzonderingen te noemen waar het wel goed ging lijkt me niet slim. Zeker niet als ik de maten van de kooi lees. Dit gaat vrijwel zeker fout.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2010-08-19 - 20:52:00 send message to Exofauna

Beste Whitebulldog,

Dat er een zebravink is afgemaakt betekent niet dat er alleen maar zebravinken in zaten destijds hield ik in het zelfde verblijf ook een lori van de blauwe bergen en meerdere parkieten.
Dus alleen het kleine spul werd gepakt maar de grotere vogels werden wel gestoord in hun nachtrust.

Maar even back to topic, ik denk inderdaad dat het niet verstandig is om parkieten of wat voor vogels dan ook bij niet vogels in zo'n klein hokje te plaatsen.
Dat is vragen om problemenshocked 8O

Vriendelijke groet Robin!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-19 - 21:13:59 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Beste Whitebulldog,

Dat er een zebravink is afgemaakt betekent niet dat er alleen maar zebravinken in zaten destijds hield ik in het zelfde verblijf ook een lori van de blauwe bergen en meerdere parkieten.
Dus alleen het kleine spul werd gepakt maar de grotere vogels werden wel gestoord in hun nachtrust.



ik bedoelde het juist andersom!
Dus niet dat de vogels worden aangevallen, maar vogels die de anderen aanvallen, en parkietjes kunnen héél lief zijn, maar er zijn er ook bij die het tegenovergestelde zijn.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 155 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede