Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > geelkuiven blijven schuw Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : geelkuiven blijven schuw
v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2010-08-09 - 15:44:40 send message to v.dijck

heb nu iets meer als een half jaar een koppel kleine geelkuiven zitten, ze komen wel na buiten vanuit het nachthok maar zodra ze iets of iemand zien vluchten ze weer na binnen.
Nu wil ik het volgende proberen om het nachthok af tesluiten als ze buiten zitten of weten jullie iets anders? groeten gerd


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2010-08-09 - 19:29:06 send message to Galah46

Enigste methode is, alle dagen langs de voliere wandelen, meerdere malen per dag. Met meerdere personen is nog beter, moeten bewegingen en mensen in hun gebuurte gewoon worden, meer niet.

mvg


edwin 81
Website Member
Posts :147

Website Member
2010-08-09 - 19:31:24 send message to edwin 81

wat ook goed helpt is een radio in de buurt van de kooi aanzetten worden de vogels een stuk rustiger van zijn ze veel meer gewend het valt altijd te proberen


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-08-09 - 19:31:34 send message to molineti

geduld is een schone zaakhappy :)

voor dit soort vogels is elke verandering een hoop stress.

dus niet veel veranderen en geduld is het beste voor dit soort vogelshappy :)

groeten rene


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-09 - 19:45:04 send message to Rogert

Vaak zijn te kleine verblijven ook een oorzaak van schuwheid.

Als een verblijf groot genoeg is en voldoende vluchtruimte heeft dan blijven je dieren makkelijker voorin de volière zitten. Omdat ze weten dat ze voldoende ruimte hebben om weg te vliegen.

Maar zodra de ruimte voor hun te klein is raken ze in paniek en voelen ze zich niet veilig. Ze zullen zich dan eerder in een veilige omgeving gaan vertoeven.

Evenals dat ik zie dat mijn vogels op de grond blijven fourageren terwijl er een kat voor het gaas staat. Ze gaan gewoon door omdat ze lijken te weten dat ze veilig zijn. Het lijkt wel of ze dan ook gaan uitdagen. En eigenlijk is dit heel natuurlijk. Dieren in topconditie laten vaak aan roofdieren zien hoe goed ze in conditie zijn door te paraderen. Het roofdier verliest hierdoor zijn interesse omdat deze zich lijkt te realiseren dat de jacht kansloos is.

Een niet bewezen mening van mij is dat de grootte van een verblijf ook invloed heeft op fokresultaten. Als je dieren weg kunnen van gevaar gaan ze pontificaal in het zicht broeden maar is de ruimte te klein dan vallen de resultaten erg tegen.

Minimale afmetingen van een verblijf zijn een richtlijn maar individueel kan deze richtlijn te klein zijn. Hiermee wil ik zeggen dat u niet perse een te kleine volière heeft maar misschien kan dit koppel niet aarden in deze oppervlakte. Wildvang prefereert grotere verblijven dan nakweek. En dieren die uit een ruime volière komen aarden moeilijker in kleinere verblijven.

Maar andersom werkt het ook zo. Dieren die uit kleine hokken komen hebben meer moeite om tot voortplanting te komen als ze daarna in een grote volière geplaatst worden.


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2010-08-09 - 22:01:41 send message to v.dijck

het zijn jonge vogels, de afmetingen zijn buiten 2x3m. en binnen 2x2m dus dat zal het niet zijn. kan ook nog proberen de zijkanten af teschermen want als ik ga voeren in het nachthok blijven ze wel rustig zitten.


Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2010-08-20 - 15:10:06 send message to Araproject

Kunnen ze anticiperen dat jij naar buiten komt? Uit een Amerikaans onderzoek bleek dat papegaaien die naast en tegenover een deur waren gehuisvest veel stress ondervonden. Dus zorg er voor dat je niet te plotseling verschijnt. Dat geeft stress. Stukje fluiten of een deuntje neuriën kan ook geen kwaad.

Ook kan je het leuk maken dat je er aan komt: haal wat ze echt lekker vinden uit hun normale eten (zonnebloempitten of stukjes fruit bv). Loop dan naar de kooi en gooi in de plaats waar je ze graag zou zien een kleine hoeveelheid van deze favoriete versnapering. Niet meer dan een snavel vol. Doe dit telkens als je langsloopt en oefen dit in het begin een flink aantal keren. Niet blijven wachten tot ze het op hebben. Maar gewoon met je routine doorgaan. Pas weer een nieuwe snavel vol geven als de oude op hebben.

Als je het consequent doet zullen ze je snel aan het gaas begroeten.

Zorg wel dat ze hun volledige voeding krijgen natuurlijk.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede