Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pyrrhura;'s raken in shock bij het uitvangen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-11-13 - 09:21:35

Rozenbottels bevatten inderdaad vitamine B1 en B2, een andere optie is peulvruchten.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-11-13 - 09:37:54

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

noten zullen dan ook een goede aanvulling zijn
bijv de walnoot.

typ op google maar is ''walnoot stress'' in


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-11-13 - 11:11:21

Heb even gezocht op google.

Volkoren producten zit het ook in,evenals banaan.

Zal eens zn bakje met deze dingen klaarmaken wink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-11-13 - 12:03:28

Ik zou niet voor banaan kiezen, aangezien dit toch erg vet is.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-11-13 - 13:02:51

Mijn vogels zijn nog steeds ziek,dus een beetje vet is niet verkeerd.
Ze hebben een streptokokken en staartvormige bacterie infectie.Gaat al wel iets beter maar ze blijven aan de dunne ontlasting.Heb gisteren weer een tweetal mestmonsters weg gestuurd.

ik voer ze momenteel veel zonnebloem pitten en eivoer.Hoe komen ze anders de winter door?
mager en ziek zal dit zeker niet lukken.


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2010-11-13 - 13:42:28

Ik heb verschillende soorten Pyrrhura, en ik ervaar ook bij de egregia die shok toestand na het uitvangen. maar bij de andere soorten niet of nauwelijks. Terwijl ze allen de zelfde voeding krijgen, ik vraag me af of het aan de voeding ligt


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-13 - 14:01:58

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Sinds 1 jaar heb ik twee koppels Pyrrhura rhodocephala.

Hoe kan het dat bij het uitvangen eigenlijk altijd wel 2 van de 4 vogels in shock raken?
Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik probeer de vangtijd probeer bijna altijd te beperken tot hooguit één minuut. Ook vang ik ze niet bij hoge temperaturen.

Eén vogel heeft last van mijt en moet ik inspuiten...wat is wijsheid?



zou proberen ze te pakken als ze in het broedblok zitten, ofwel als je geen broedblokken hebt hangen ( hoewel m.i pyrrhurra's heel het jaar een blok tot beschikking dienen te hebben) dan kan je ze vangen in het donker/ halfdonker.


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2010-11-13 - 14:31:22

heb ik idd ook weleens geprobeerd maar met hetzelfde resultaat


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-11-13 - 19:32:40

Onlangs heb ik één van de twee koppels weggedaan. En ja hoor...wederom een vogel die bijna voor dood in de loper lag (zwaar in shock). Dat duurde 5 minuten en toen kwam ze weer bij. Ik was hierop voorbereid en heb voor één vogel geld gevraagd.

Ik heb er écht ontzettend de balen van. Als iemand bij mijn vogels komt kijken zie er ik tegenop om ze uit te vangen. Niet fijn voor de vogel en niet fijn voor de verkoper. Ik weet niet hoe het met jongen zal gaan bij het uitavngen maar anders doe ik het grootste deel weg voor handopfok. sad :(

Het is gewoon niet chique en ik zou om deze reden misschien wel een andere vogelsoort willen.
Bij andere vogels nooit problemen gehad. Bonte Boeren, rosecollies, personatas, tarantas, roodruggen, valkparkieten, forpussen etc.

De pyrrhura's hebben beschikking over een broedblok maar ik kan ze daar moeilijk uitpakken. Verder voer ik ze Versela Laga Lorro Parc Mix (Amazone). Ook voeg sinds deze week biergist aan het eivoer toe.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-11-13 - 22:01:55

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Om terug te komen op de vraag:

Ik denk dat het antwoord verkeerd geformuleerd wordt waardoor het wat onduidelijk is.

Door een gebrek aan Vit. B en voornamelijk Vit. B1 kan een vogel blijven hangen in zijn stress.
In het algemeen kan het tekort aan Vit.B1 als gevolg hebben dat de vogel verlammingsverschijnselen, bewegingsstoornissen en krampen krijgt. Opvallend verschijnselen die al vooraf waarneembaar zijn is een naar achter gebogen hals en kop.

Het gebrek veroorzaakt geen stress maar de stress heeft tot gevolg dat het gebrek zichtbaar wordt.

Als een voeding veel koolhydraten bevat is de behoefte aan Vit.B1 ook groter. Dus naarmate er meer plantaardige voeding gegeven wordt is de behoefte aan Vit.B ook meer.

Ook het gebruik van antibiotica zorgt voor een afbraak en tekort aan Vit.B


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-07 - 10:58:45

UPDATE: 07-01-2011

Deze week heb ik de vogels wederom uitgevangen om ze over te laten sexen. Ik had het idee dat het geen koppel was.

In tussentijd ben ik wat vetter gaan voeren en doe ik biergist door het eivoer. Ook heb ik extra verlichting in het binnenverblijf aangebracht. Dit is nu zo'n drie maanden.

Bij de eerste keer uitvangen raakte de pop na ongeveer een minuut in lichte shock. Ik zette haar in het loopertje en binnen 30 seconden zal ze al weer recht op.

Vervolgens heb ik haar uit het loopertje gepakt om het ringnummer te noteren, heb haar vleugels gespreid om een paar veertjes uit de ondervleugels te trekken (vind in makkerlijker dan uit de borststreek) en de de vogel raakte gedurende dit proces niet in shock. Gewenning?

Mijn idee is dat het vitamine B opvoeren inderdaad resultaat heeft.

p.s. Het is een koppel!



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 119 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede