Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pruimekop vraag Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : pruimekop vraag
kweenie
Website Member
Posts :9

Website Member
2010-07-19 - 19:30:16 send message to kweenie

hallo,
onze pruimekoppen hebben 2 jongen, (inmiddels zelfstandig) maar de ouders zijn sinds we ze al hebben, ontzettend schrikkerig en bang, en de jongen nemen dat gedrag nu ook over, met een hoop wild gefladder...
mijn vraag is het volgende:
is het mogelijk om de jongen tijdelijk bij ons in huis te laten (zodat ze iets rustiger en minder bang worden) en kunnen ze na verloop van tijd dan terug gezet worden bij de ouders? of levert dat problemen op? ik weet dat pruimekoppen tijdens de broed agressief kunnen zijn, maar hoe zit dat buiten de broedtijd?
mvg.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-07-19 - 20:25:18 send message to denegon

de jongen laten zitten en vaak langs de voliere lopen dan worden jongen en ouders vanzelf rustig. groetjes egon


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2010-07-19 - 20:34:40 send message to P.Rooth

Sluit me bij eegon aan

Maar hoe en waar verzorgd u de vogels loopt u als een wilde bij de vogels langs of neemt u daar de tijd voor ondertussen fluitend of pratend .

Groenvoer hoe en waar geeft u dat aan de vogels .

Heb zelf ook een stuk of wat pruimekopjes en de ouden en de jongen sluit ik 'savonds af in het nachthok .
Zijn de jongen pas uitgevlogen laat ik de ouders en de jongen enige tijd in dat nachthok totdat ze wat gerichter vliegen en in die tijd zie je de ouders weer rustiger worden zodra de jongen gerichter vliegen en landen , kunnen ze dat is een hoop gewonnen want de ouden zijn dan minder gestrest daardoor rustiger .
Bevalt mij prima en minder kans op doodvliegen .

Paul


kweenie
Website Member
Posts :9

Website Member
2010-07-19 - 20:54:10 send message to kweenie

hallo, bedankt voor uw reacties,
we zijn beide altijd heel rustig, we kweken ook al een paar jaar verschillende parkieten..vooral zuid amerikaanse, alleen deze soort nog niet eerder gehad...ze zitten met een aantal andere vogelsoorten in 1 schuur in aparte vluchten naast elkaar, die ook naar buiten gaan in 1 grote voliere, en in beide zijn de pruimekoppen altijd heel erg bang, nu is het zelfs, zodra ik nog niet eens de schuurdeur open heb, vliegt de pop het nest in en komt niet naar buiten zolang een van ons in de schuur is...ik heb de jongen ook niet kunnen ringen omdat ik ze niet wilde storen..we hebben ze gekocht toen ze al 10 jaar waren, nu zijn ze zo'n 2 jaar bij ons, en ze wennen gewoon niet, niets helpt..ze zijn ontzettend wild..terwijl alle andere vogels die we hebben ontzettend mak worden, zelfs op oudere leeftijd, maar ik begrijp hieruit dat het geen goed idee is om de jongen later terug te zetten?
groetjes


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-07-19 - 21:22:17 send message to denegon

zorg dat het blok weg is als de jongen zelfstandig zijn.
rustig maken van de vogels. door op afstand routine dingen te doen zoals eten klaar maken en kooien verschonen.
gebruik altijd het zelfde geluidje (fluiten kuggen praten)
bij eerste tijd probeer laag te zitten en de vogels niet aan te kijken.
kom langzaam hoger en kijk soms dit kan goed 3 mnd duren. kleed jezelf in neutrale kleren dus geen rood og paars of oranje maar groen bruin of grijs.
maak geen overhaastige bewegingen. en voer je geluid op dus vaker fluiten en kuggen dan zal als je vaak bij de vogels bent dde rust komen. als je een keer per dag bij de vogels ben komt het nooit.
groetjes egon


kweenie
Website Member
Posts :9

Website Member
2010-08-25 - 18:45:12 send message to kweenie

hallo, alsnog dank voor uw reactie, (pc was stuk, vandaar dat het zo laat komt)
nadat ik het nestblok had weggehaald, werden ze al iets rustiger, en ik heb ze verplaatst naar een andere vlucht, dit bevalt prima, eerst hadden ze drukke pyrrhura's als buren, nu catharina's, het lijkt wel alsof ze hun rustige gedrag iets overnemen, de caths blijven namelijk gewoon rustig zitten als ik hun vlucht kom, die zijn zowat allemaal tam, de pruimekoppen zullen wel nooit helemaal tam worden, maar ben al lang blij dat ik ze nu normaal eten kan geven zonder wild geklapper.
mvg


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-08-28 - 10:30:17 send message to Tenzi

Mijn ervaring is ook dat pruimekoppen als er jongen zijn (uitgevlogen) ze dan veel schrikachtiger zijn dan daarbuiten.

Ik merk ook dat de vogels veel rustiger blijven (worden) als je contiunue op een rustige wijze tegen ze praat. Ze weten dan waar je bent en horen of je langs de kooi komt.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede