Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zieken kooi Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zieken kooi
w.a.wijkhuizen
Website Member
Posts :25

Website Member
2004-08-07 - 20:30:45 send message to w.a.wijkhuizen

hallo,
ik heb onlangs voor mijn vogels een G & O ziekenkooi op de kop kunnen tikken wie weet op hoeveel graden het moet staan als ik een zieke kanarie heb of een met legnood.
tevens vraag ik uitleg over de werking van de knopjes met min of oplopende graden.
zelf denk ik dat er zo een paar graden er bij of er af kan halen
bij voorbaat dank voor uw antwoord
groet Willem


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-08-07 - 22:07:22 send message to Dennis Fr.

Hallo
koop een thermo metertje en leg die er in en ga dan stoeien met de temperatuur standen en schrijf het op.het verschild per apperaat.

helaas kan ik je niet vertellen hoe warm ie moet staan voor vogels.

M.v.g Dennis


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-07 - 22:17:49 send message to dooren

Temperatuur wordt bepaald aan de hand van hoe ziek een vogel is. Maar hoe weet je dan hoe ziek een vogel is? Een regel is dat de temperatuur zodanig moet worden opgeschroeft dat de vogel niet meer "bol" zit. Op moment dat een vogel "strak" in de veren zit is er geen warmte behoefte. Vogels hebben een temperatuur van 42 graden celcius, vrij hoog dus. In de praktijk hoef je niet over de 40 graden heen. Water en wat druivensuiker erdoor heen is een goede energie bron. Deze "korte" suikers worden snel in het bloed opgenomen zodat de vogel energie krijgt om te eten. Wacht als je een zieke vogel hebt niet af en zet deze direct in de ziekenkooi, elke dag later in de ziekenkooi en de levenskansen nemen aanmerkelijk af. happy :)Na enige dagen de temperatuur rustig afbouwen zodat de vogel niet direct terug valt door de plotselinge temperatuur wisseling.
Succes Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-08-08 - 00:16:43 send message to Karel

quote
In de praktijk hoef je niet over de 40 graden heen
Sterker nog, boven de 36,5 kun je problemen krijgen. Iedere onbedoelde opwinding die de vogel dan meemaakt (hij is tenslotte niet gewend om in zo'n kooitje te zitten met de verzorger zo dichtbij) doet zijn temperatuur dusdanig stijgen dat hij "smoort" in zijn eigen warmte.

Om die reden brengt een dierenarts een vogel vaak ook liever even onder narcose dan dat hij hem behandelt in een handdoek gewikkeld.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-08 - 14:09:34 send message to dooren

Ik had vanmorgen nog even vlug gespiekt bij mijn van keulen ziekenkooien. Vergat daarbij te vertellen dat er ook een klein lampje in zit om de zieke vogel s'nacht ook van het nodige licht te voorzien. Dit lampje is 15 watt, voldoende licht om voer e.d. op te nemen, niet te fel om de vogel te veel te verstoren. Verder een lade waarin een krant onderin kan, zodat kleur en structuur van ontlasting te bekijken is. Hierover gaas zodat de vogel niet in zijn ontlasting kan gaan staan. Maximale instelbare temperatuur 40 graden bij deze soort ziekenkooi van Van Keulen. (dit is zoals karel vertelde hoog, in de praktijk zal deze temperatuur dus inderdaad lager moeten zijn, ik bedoelde er eigenlijk mee dat als je deze hoge temperatuur moet hanteren het vaak een "hopeloze zaak" is om zo'n vogel te redden, dus in de praktijk niet nodig) Er zit ook een voeler in om de temperatuur te meten, deze voeler moet op vloernivo of zitstoknivo worden aangebracht. Bij van Keulen zat deze in het begin tegen de bovenkant, deze heb ik naar beneden gebracht zodat een nauwkeurig meting tov de vogel mogelijk was.
Groet Gert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-08-09 - 09:16:19 send message to ParkietenPeter

om nu te experimenteren met de temperatuur is natuurlijk niet pro. Vogels kunnen makkelijk een warmteberoerte krijgen en dan is alle inzet voor niets en sterft de vogel een stressvolle dood.
Als je bestaande ziektekooien bekijkt zijn deze inderdaad "begrenst" op zo'n 40 graden.

Bij legnood bijv. is het goed om een vogel niet te lang in de warme ruimte te plaatsen, vanwege beroerte. zo'n 3 uur moet goed zijn, dan de cloaca insmeren en masseren. VOORZICHTIG.

Succes
Peter wink ;)


w.a.wijkhuizen
Website Member
Posts :25

Website Member
2004-08-10 - 13:14:37 send message to w.a.wijkhuizen

bedankt voor jullie tips en antwoorden.ik weet nu hoe hoog de termometer mag staan en ik ga wat stoeien met de kooi om het als ik hem nodig heb kan gebruiken.
(ik hoop wel dat dit een overbodige aankoop was)
groet Willem



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede