Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Prijs en verzorging bruinrug goudmus Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Prijs en verzorging bruinrug goudmus
michiel_1992
Website Member
Posts :326

Website Member
2010-05-30 - 20:27:39 send message to michiel_1992

heeft er iemand info over de verzorging van deze vogel en wat is de prijs van een koppel


mootje123
Website Member
Posts :13

Website Member
2010-05-30 - 20:47:46 send message to mootje123

Bruinrug goudmus in het latijns (passer luteus)

ze worden zo'n 13 a 14 centimeter lang.
per koppel ongeveer 15 of 20$.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-05-30 - 20:55:48 send message to Tenzi

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

De goudmus is een redelijk makkelijke vogel, maar wel wat druk. Ik heb ze in kolonie in een grote (gezelschaps-)voliere en elk jaar brengen ze meerdere nesten groot.
Ik geeft ze een goed tropenzaadmix en voor en in het broedseizoen dagelijks eivoer gemend met fruit of wortelen en diepvries pinkies en buffalowormen. En wat ze zelf vangen of vinden in de voliere.

Ze nestelen in redelijk grote (diepe) nestkasten of mussennestkast. Ze verzamelen een ongelooflijke hoeveelheid nestspul (hoe groter en groffer hoe liever) en proppen hiermee de nestkasten vol. Heel soms bouwen ze ook een vrij nest in bijvoorbeeld een spar.

De jongen vliegen met zo'n twee weken uit en worden dan nog een paar weken door de ouders gevoed. Ik laat de jongen het hele seizoen bij de ouders en vang ze pas daarna uit de voliere.

Zoals gezegd zijn het druktemakers, maar laten andere vogels volledig met rust.
Ze vliegen veel en in het broedseizoen proberen de mannetjes de vrouwtjes te lokken met typisch mussengeluid.
Ik vind het erg leuke vogels, die een wat grotere en beplante voliere op prijs stelen.

Op de foto's een pas uitgevlogen jong.





Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-05-30 - 21:09:58 send message to Tenzi

De kosten hangen een beetje af van waar je woont, maar liggen volgens mij, tussen de 50 en 70 euro per koppel.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-05-30 - 22:21:23 send message to Ton Koek

Aanvullend; ze zijn zo druk dat ze absoluut ongeschikt zijn om in een broedkooi of kleine volière te houden.


michiel_1992
Website Member
Posts :326

Website Member
2010-06-01 - 13:12:42 send message to michiel_1992

kunnen ze in een buiten volière van 2 x 2 x 2 met een vorstvrij nachthok van 2 hoog x 1.5 breed en 1 lang . In de volière zitten noch bichenows ,binsen,japanse meeuwtjes en diamant duiven ( van alles 1 koppel + jongen )
mvg


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-06-01 - 13:43:08 send message to Ton Koek

Ik zou dat afraden.
Ik heb ze gehouden in 3,5 bij 3,5 meter, zelfs dar ging het maar net, vond ik. Ze vliegen veel en graag en daarbij zouden andere vogels behoorlijk opgeschrikt worden in de ruimte die je noemt.
Ze overleven het vast wel, maar echt leuk? Ik denk het niet.


michiel_1992
Website Member
Posts :326

Website Member
2010-06-01 - 15:05:11 send message to michiel_1992

nog iemand andere ervaringen?


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-06-01 - 20:22:49 send message to Tenzi

Ik denk dat 2x2 wel erg klein is. Ik heb ze in een voliere van 7x4 en daarin vliegen ze heerlijk van de ene hoek naar de andere hoek. (liefst in een groepje met veel kabaal, geweldig!).



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede