Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Knoeien edelpapegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Knoeien edelpapegaai
adjekant
Website Member
Posts :55

Website Member
2010-05-15 - 14:59:41 send message to adjekant

Hallo allemaal.

Ik heb in een koppel edelpapegaaien.
Nu staan deze bekend om het "knoeien" met hun eten. Hoe kan je dit verspillen van voer minimaliseren? Ik geef ze hun zaadmengeling vermengd met eivoer in 1 bak van het draaiplateau en fruit/groente in de andere bak van een 3-gaats draaiplateau.
Wat mij opvalt is dat met name het zaadmengsel onaangeroerd op de vloer ligt. Ze zitten binnen op gaas dus kunnen daar (gelukkig) ook niet meer bij.
Graag jullie tips.

Ad Kant


caliber
Website Member
Posts :120

Website Member
2010-05-16 - 17:29:23 send message to caliber

ik heb ook draaiplateaus, bij mij is het voornamelijk de grijze roodstaarten die er een zooitje van maken.
ik heb er van trespa plateaus ondergemaakt met een alu rand erom die vangt het dan op, werkt goed.


adjekant
Website Member
Posts :55

Website Member
2010-05-24 - 14:29:05 send message to adjekant

Bedankt voor je reactie Caliber.
De grijzen doen het bij mij wel netjes.
Een plateau eronder maken is inderdaad ook een idee. Eten ze er dan nog gevallen voer van op?
Buiten dat is het natuurlijk ook makelijker schoon maken.
bedankt.
Ad


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-24 - 22:03:41 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

je kan eens kijken op de site www.julsa.nl deze heeft hier oplossingen voor, div systemen, o.a met opvangbakken etc, moet je zelf maar even kijken of het wat is.
ik heb er zelf een broedblok, en een badschaal besteld ( ook eentje die ze er niet uit kunnen tillen) en hij levert snel, en vooral degelijke artikelen.



lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2010-05-25 - 20:40:09 send message to lorikwekerij

ik neem aan dat je de droogvoer en fruit tegelijk geeft?
zoja zou ik de droogvoer smorgens geven en de fruit sávonds of anders om
ik heb zelf een koppel grijzen die dit ook deden en ik ben op dit sisteem over gestapt en dit gaat goed bij mijn verknoeien ze minimaal droogvoer


adjekant
Website Member
Posts :55

Website Member
2010-05-30 - 12:45:14 send message to adjekant

ja, dat klopt, ik geef meestal 1x per dag voer, zachtvoer, wat ik na 1 uur weg haal en zaad.
Het zachtvoer )fruit en groente wordt dan vervangen door eivoer. Heb 3 bakken dus moet kiezen wat ik aanbied.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-05-30 - 14:20:33 send message to meyer

Ik voer maar één keer per dag en alles gaat gewoon door elkaar en heb bijna geen last van gemorst voer.
Het probleem wat jij hebt is dat je ook alles in één keer geeft ,wat geen kwaad kan maar dat in een eigenlijk te kleine voerbak. Je hebt door dit één keer voeren een te dikke laag voedsel op een te klein oppervlak liggen waardoor je vogels moeten zoeken/graven naar de lekkerste zaden of ander voedsel, want tenslotte eten ze dit als eerste op en worden de andere zaden netjes opzij gegooid voor later, als ze er dan nog bij kunnen. Het meeste beland zo naast de voerbak. Ook zijn papegaaien vogels welke grote stukken voedsel of een volle ondersnavel met zaden graag mee naar een hogere zitstok nemen om vervolgens daar de grootste helft weer te laten vallen. Je kunt dit voorkomen door fruit of groente zo klein mogelijk te geven waardoor je vogel deze stukjes wel in één keer kan opeten. Dit is natuurlijk niet voor 100% de oplossing. Maar nu even terug komen op de voerbak voor dit mengsel, ik gebruik voor de meeste vogels grote rvs voerbakken met een Ø 25cm. Je zou hier badschalen voor kunnen nemen.
Omdat nu het bodemoppervlak groot is ligt het voedsel niet meer gestapeld waardoor je vogels minder opzij hoeven te gooien als ze naar het lekkerste voedsel zoeken. Zo beland er veel minder naast de bakken en hoeven je vogels niet van de grond te eten als ze daar tenminste nog bij kunnen.
De bakken welke ik gebruik hebben een verschillende doorsnede omdat dit oude rvs voedselschalen uit keukens zijn. Deze schalen zijn gemiddeld 7cm diep en 20 tot 25cm doorsnee. Dit werkt perfect. Ook rvs badschalen gaat prima en werken een stuk beter dan de kleine rvs voerbakjes uit de draaiplateau.

Succes.

Groeten Meyerwink ;)


adjekant
Website Member
Posts :55

Website Member
2010-06-03 - 07:04:02 send message to adjekant

Oke Meyer, bedankt voor uw reactie en tips.
Je leest erg veel over het voeren van de diverse dingen. Ik ben inmiddels begonnen met het verstrekken van zachtvoer s'ochtends en zaadvoer s'vaonds. Hierdoor vind een vermindering van de hoeveelheid aangeboden voedsel per keer plaats. De bakken zitten nu minder vol, en ik moet zeggen dat dit inderdaad scheelt, en dat er ook meer gevarieerd gegeten wordt. Ze laten nu minder zaden liggen, en vooral de kleinere zaden worden nu gegeten. Bedenkt voor de tips en adviezen.

Ad


Eva-Helena
Website Member
Posts :13

Website Member
2010-06-03 - 14:38:20 send message to Eva-Helena

Je kan ook de bakken wat minder vol doen..
Ze gooien alles op de grond omdat ze op zoek zijn naar de lekkerste zaadjes en de rest knallen ze op de bodem.
Ik doe mijn eigen vogel elke dag voeren maar dan maar een kwart bak.
De kweek, voer ik maar om de dag zodat ik zeker weet dat ze alles oppeuzelen.
Ook de minder lekkere zaadjes.
Groetjes



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede