Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > worden de kwekers luier of ?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



VGM
Website Member
Posts :89

Website Member
2010-04-30 - 20:54:57 send message to VGM

Als ik de vraag las had ik ook de indruk dat mensen die broedmachines gebruiken lui zijn,maar ik wil er ook eens graag op antwoorden

ik kweek kleine kwarteltjes met mijn zelfgemaakte broedmachine en ook wel eens een krieletje of een eendje ,meestal zijn dit eieren die door de moederdieren zijn achtergelaten of zelf niet broeden

Voor mijn is het de max om deze diertjes groot te krijgen ,dat ik dat beestje zover heb weten te krijgen ,het kost mij meer geld en tijd om ze groot te krijgen als bij natuurbroed.
Ik doe ze dan ook voor een appel en een ei weg ,dus rijk wordt ik er ook niet van ,voor mij is dit gewoon een passie om te doen
Ik weet dat deze beestjes later waarschijnlijk ook niet meer zelf zullen broeden ,maar dat geef ik degene die ze bij mij komt halen ook duidelijk mee

Neen ,ik ben geen luie kweker


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-04-30 - 21:35:55 send message to arjandaf

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

user wiped their message


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-04-30 - 21:47:37 send message to Rogert

Dan is het antwoordt waarschijnlijk: het voorjaar.

Nu vergaard iedereen zijn informatie omdat dit nu ook het moment is dat het speelt.

Het is dus alles behalve lui, omdat mensen er dus energie in steken om deze informatie te achterhalen.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-04-30 - 23:20:05 send message to molineti

Misschien dan toch wel een beetje luihappy :)

men zou ruimschoots voor aanvang kweekseizoen info in moeten winnen over broedmachine en uitkomkast en opfokkooi en die ruim voor broedseizoen uit moeten proberen (zodat men indien nodig nog verbeteringen/correcties toe kan passen).

Ik zie deze hulpmiddellen als een veelal (nood)zakelijkkwaad.

Voor veel vogelsoorten is het ook niet nodig om op een kunstmatige manier meer jongen op ,,de markt,, te zetten,omdat de vraag na vele vogelsoorten (mijn inziens)minder is dan in de afgelopen jaren.

(veelal worden broedmachines gebruikt om het rendement per broedsel te verhogen of om tot een extra ronde jongen te komen)

Groeten Renehappy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-05-01 - 00:07:52 send message to Karel

Ik gebruik mijn broedmachine uitsluitend om zoveel mogelijk (aangekochte) kwarteleieren uit te broeden.

De uitdaging daarbij is om een zo hoog mogelijk uitkomstpercentage te bereiken. Alleen al om die reden is het zaak om de machine door en door te leren kennen en steeds kleine aanpassingen in mijn methodes aan te brengen.

Ik vind de info die via dit forum wordt verkregen daarom zeer interessant en nuttig.

PS Nee, ik verkoop geen kwartels.wink ;)


maewim
Website Member
Posts :159

Website Member
2010-05-01 - 11:33:03 send message to maewim

ik zou toch wel een ander woord dan lui gebruiken want om een vogel met de de hand op te voeden
mag je echt niet lui zijn of anders hen je geen begrip van lui
lui is iemand die niet graag werkt of heb ik het mis


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-05-01 - 12:35:49 send message to sylvain

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

En wat als de pop tijdens het broeden overlijd?
Dan is het legsel toch verloren als je de eieren niet in de broedmachine kan leggen sad :(
Zoals maewim al schreef een vogel met de hand grootbrengen vergt heel wat moeite en geduld.
Mvg Sylvain


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-05-01 - 14:29:48 send message to ParkietenPeter

Lui is dan misschien ene miskozen benaming. Ik kijk eigenlijk verder dan woorden en denk zelf dat in deze vraag doorschemert:

"Wat beweegt de kweker van nu om zo vele gebruik te maken van ee broedmachine?"

"Waarom de vogel niet zelf laten 'leren' om een nest groot te brengen?"

Als het 1 of 2 keer fout gaat neemt de kweker het heft steeds vaker in eigen hand. Zo krijg je natuurlijk nooit vogels die natuurlijk jongen groot kunnen brengen. In het grotere geheel zou je je zelfs misschien zorgen kunnen maken als het ooit zo ver komt dat vogels teruggekweekt moeten worden naar de natuur ivm dreigende uitsterving. oid.

Peter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-05-01 - 15:27:22 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat ben ik met Peter eens, maar als een soort voor de avicultuur verloren dreigt te gaan, ontstaat er een volledig nieuwe situatie en is ingrijpen (broedmachine, handopfok, pleegouders, kunsteieren enz.)vaak onvermijdelijk en in mijn ogen derhalve legitiem.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-05-01 - 15:30:06 send message to Daniel

Hans, Peter ik denk dat jullie gelijk hebben. Er zijn situaties dat het gebruik van een broedmachine legitiem of zelfs nodig is (behoud van soort in avicultuur, natuurbescherming of noodgeval (bijv overlijden pop)) maar ik denk ook dat er door sommigen te snel naar de broedmachine wordt gegrepen.


maewim
Website Member
Posts :159

Website Member
2010-05-01 - 15:36:35 send message to maewim

waarom dwalen julie steeds af van de gestelde vraag
de vraag was of kwekers lui zijn
EN DAAR BEN IK HET NIET MEE EENS
of het nodig is handopfok of natuurbroed te doen
moet iedereen eens voor zichzelf uitmaken en de een weet het toch altijd beter dan de ander maar blijf eens bij de vraag


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-05-01 - 16:51:12 send message to ParkietenPeter

laugh :D En dat heb je duidelijk gemaakt. laugh :D

En afdwalen doen we niet echt, het gaat er nog steeds om wat de intentie van de oorspronkelijke vraag was zonder over een woord te struikelen.
Als we nl. over woorden moeten discussieren kunnen we beter een woordenboekforum openen.

Terug: Natuurlijk zijn er situaties waarin het inderdaad zelfs noodzakelijk is om in te grijpen. Maar wanneer het niet nodig is is het denk ik persoonlijk ook meer ten gunste van de beurs van kweker. Over luiheid zou ik inderdaad ook niet spreken, zelf ooit een papegaai met hand gevoerd en in mijn ogen zeker de moeite niet waard.
Het gaat er wel om, in het nodeloos inzetten van een broedmachine, datveel natuurlijk gedrag in mijn ogen verloren dreigt te gaan. De feiten van veelvuldig inzet van een machine spreekt hiervoor.

wink ;) Peter


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-05-01 - 18:17:40 send message to Niltava

Is het niet zo dat een broedmachine etc eerst als noodmaatregel wordt aangeschaft en later toch maar wordt gebruikt omdat "ie er toch maar staat, en anders de eieren..."

Ik denk dat de luiheid hier niet wordt bedoeld het werk maar de luiheid van het niet verder willen / kunnen onderzoeken van het niet / goed broeden.

Ik denk dat soms het gebruik nodig is maar betwijfel of het in de meeste gevallen om noodgevallen gaat.

Trouwens: de zinnen in de trant van "iedereen moet het voor zichzelf weten" beginnen me steeds meer tegen te staan, ten eerste betreft het levende wezens en ten tweede veroorzaakt dergelijke uitgangspunten nogal eens problemen.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-05-02 - 06:48:14 send message to bert1974

het gebruik van een broed machine bij papegaaien daar kan ik mij niks bij voorstellen.
als men dit doet om soorten te behouden dan is dat natuurlijk wel iets om over na te denken.
want waar krijgen deze babys hun imprenting dan weg.
deze vogels zullen in mijn gedachte dus zelf heel moeilijk zelf jongen groot gaan brengen.
waarom word er dan geen gebruik gemaakt van pleeg ouders.
dit is voor de jonge vogels in mijn gevoel beter dan een broed machine.
als men bijvoorbeeld jonge hyacinth ara,s heeft deze kunnen toch ook door blauwgele ara,s worden groot gebracht.

even voor op gesteld ik ben een natuurbroed kweker en heb mij nog nooit in dit soort dingen verdiept.
ik weet alleen wel dat als men papegaaien in een broedmachine uitbroed en deze zonder soort genoten groot brengt dat je dan een vogel krijgt die niet weet wat hij is en dus met een hele grote kans bang is voor zijn soort genoten.
ik heb dit zelf mee gemaakt met een grijze rood staart uit de machine.
dit was een man en daar is meerdere keren mee geprobeert om er een pop bij te zetten.
als hij de pop zach liet hij zich zo op de grond vallen en ging in een hoekje liggen.
en daar kwam hij ook niet meer uit.
tot dat de pop er weer bij uit de buurt werd gehaald.

groet bert


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-05-02 - 08:32:08 send message to Rogert

Hoi Bert en uiteraard alle andere forumleden,

Kwekers die beweren dat ze er alles aan doen om een diersoort in gevangenschap te kweken om zo de soort te behouden moeten eens goed nadenken of dit ook werkelijk zo is. Dieren in gevangenschap vertonen altijd afwijkend gedrag tov dieren in de natuur en onbedoeld worden er eigenschappen in of uit een diersoort gekweekt die in de natuur wel belangrijk zijn. En daarbij veranderd de natuurlijke leefomgeving van een diersoort door evolutie. De dieren in de natuur passen zich daar op aan maar dezelfde soort in gevangenschap dus niet omdat de natuur geen invloed heeft op deze dieren. Dus kunnen deze dieren nog wel teruggeplaatst worden in hun leefgebied?

Als je praat over voorbeelden: de nesten in de natuur zien er anders uit dan nesten in gevangenschap. Kan een vogel nog wel goede nestplaatsen vinden als deze inprenting mist?

Het voedsel in de natuur is anders dan in gevangenschap. Zijn de darmen nog wel in staat natuurlijk voedsel te verteren, kunnen de vogels het nog wel vinden en wat te doen als ze iets giftig eten. Al deze inprenting mist.

In gevangenschap worden dieren geselecteerd op gedrag, uiterlijk en kweekbaarheid, maar de natuur selecteert op hele andere principes als gezondheid, conditie en sterkte. Dus wij kweken vele zwakkere dieren als dat de natuur zou voortbrengen.

Door evolutie of ontbossing verdwijnen er bomen en planten die voor een diersoort essentieel zijn om te kunnen overleven. Als dieren teruggeplaatst worden hebben hun wilde soortgenoten zich mogelijk wel aangepast aan deze vernieuwde leefomgeving terwijl de dieren uit gevangenschap dat niet hebben.

Al met al: het behoud van soorten in gevangenschap is niet als reserve voor de natuur. Het is misschien wel mogelijk om dieren te herintroduceren, maar het is niet zo makkelijk als dat wij denken. En er zijn heel wat dieren in gevangenschap nodig om een kleine vatbare populatie in de natuur over te kunnen houden.

Dan praat je ook nog over pleegouders. Ook hierbij moet je eens goed nadenken of dit werkelijk de manier is om je jongen groot te brengen. Je legt misschien wel de ene ara soort onder de andere, maar wat dacht je van het verschil in gedrag? Het verschil in voedselvoorkeur en dan niet te vergeten dat de hyacintara de inprenting krijgt dat hij een blauwgele ara is. Ofwel dezelfde afwijkende inprenting als dat hij door de mens groot gebracht wordt. Dus in het paarseizoen kan dit jong in extreme mate gefocust zijn om te willen paren met een blauwgele ara.

Maar ik waardeer het zeker dat je natuurbroed toepast en dat is ook het meest wenselijk. Eigenlijk zou daar een keurmerk voor moeten komen om het afwijkende gedrag dat veel dieren vertonen te minimaliseren.

Ik hoop dat je mijn mening kan waarderen en dat ik je aan het denken gezet heb.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede