Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ik ben nieuw! en zoek een beetje hulp.. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ik ben nieuw! en zoek een beetje hulp..
kwpn
Website Member
Posts :6

Website Member
2010-04-06 - 22:50:21 send message to kwpn

Hallo iedereen,

Sinds vandaag ben ik lid van vogelarena.
Ik zal me even voorstellen,
Ik ben M. Kuyperij, moeder van twee fantastische zoontjes en vrouw van een geweldige vent.

Naast dat ik huismoeder ben (bewuste keus omdat manlief internationaal chauffeur is) geef ik een aantal uren in de week Dressuurles, Voor ik mijn kinderen had was dit een fulltime baan van 5 uur smorgens tot minimaal 12 uur snachts... en ik dacht dat dat zwaar was... appeltje eitje vergleken met twee kinderen wink ;)
Verder ben ik gek op dieren.. we hebben nog net geen paard in de tuin staan. Ik ben wel trotse eigenaresse van 2 jacht honden, een australische terrier en een podenco andaluz,
ook ben ik in t bezit van een tropisch aquarium, of ja, t aquarium is niet tropisch, de vissen erin wel. happy :)
Dan heb ik nog 2 schildpadden buiten in de vijver en dan komt t.. waarvoor ik hier ben..
ik heb sinds vorig jaar een grijze grasparkiet gekregen en een paar dagen later een koppel valkparkieten.
Nu ben ik mij in sneltreinvaart aan t verdiepen in die dieren en al vrij snel kwam ik erachter dat de grasparkiet niet erg lief was (pop) dus die ging appart.. en dat was natuurlijk zielig. (ben wel een moeder he? happy :) ) dus kwam er een mooie wolkjesblauwe man bij. De valkparkieten zijn een erg lief koppel, de man is grijs en de vrouw is wit en dan komt bij deze mijn eerste vraag meteen aan jullie...

Wat is nu de officiele naam van deze dieren want ik heb al zitten kijken bij kleurslagen en mutaties etc. maar ik snap er niet erg veel van want ik kan namelijk nergens vinden hoe t dan komt dat beide geen wangvlek hebben?
ook ben ik stiekem wel een beetje benieuwd naar de waarde van deze dieren (heb ze gekregen van een hobbyist die er teveel had)
Op dit moment zijn ze aan t broeden, de nieuwe buitenvoliere is in aanbouw, die word over een grote fruitboom heen gebouwd, maar tot die tijd moeten ze t even doen met een ietsje minder grote voilere. (wel ruim hoor) ze hebben een groot broedhok en ik voer ze gemengd parkieten zaad, eivoer, kiemzaad krijgen ze 1x per week want dat lijken ze niet zo lekker te vinden, grit, mineralen steen, en hoe heten die stengels ook alweer met al die kleine zaadjes (sorry ben echt een leek nog) ze hebben een sepia erin hangen, en eens per week doe ik knoflookpoeder onder t voer. natuurlijk krijgen ze twee maal daags vers water en ze hebben een bad. verder krijgen ze fruit ed als extra.

dus alle tips zijn welkom!! (please opbouwens commentaar want ik weet dat t misschien niet zo heel verstandig was om onvoorbereid met zulke dieren te beginnen met een nestje, maar ik kreeg ze incl broedhok en eigenlijk meende ik dat t een winterhokje was.. kun je nagaan hoeveel ik wist)

alvast bedankt voor al jullie info!!


kwpn
Website Member
Posts :6

Website Member
2010-04-06 - 22:52:59 send message to kwpn

ps. ze zijn eerste paasdag begonnen met leggen en gisteren had ik 4 eitjes.. ik heb vandaag niet gekeken omdat ik ze niet van t nest af wou halen.. weet niet of dat kwaad kan?


Marc_o
Website Member
Posts :120

Website Member
2010-04-06 - 23:07:23 send message to Marc_o

Hallo en welkom op Vogelarena.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen:
Zonder foto is het bijna onmogelijk om voor een grasparkiet na te gaan welke kleurslag (mutant) het precies is. Omdat grasparkieten veelvuldig gekweekt worden zijn er in de loop der jaren veel verschillende kleuren ontstaan, deze kleuren zijn weer gemengd met elkaar (om in leektaal te blijven wink ;)) zodat er weer nieuwe kleuren ontstonden. Het is dus voor een grasparkiet heel moeilijk na te gaan welke kleur het precies betreft, (tenzij je natuurlijk een makkelijk herkenbare kleur hebt zoals wildkleur, lutino enz.) De parkieten kwekers hier zullen je vast willen helpen maar ben bang dat zij daar toch echt een foto voor nodig hebben. Bij de valkparkieten zal het een stukje makkelijker zijn om te achterhalen welke kleuren zij hebben echter ook hier zal een foto voor nodig zijn. Mijn tip: maak een voliére aan en plaats enkele foto's en zet je vraag in het onderschrift, je zult dan vast reacties krijgen.


kwpn
Website Member
Posts :6

Website Member
2010-04-06 - 23:13:44 send message to kwpn

alvast heel erg bedankt.. zal morgen eens gewapend met fototoestel de voilere induiken happy :)

En idd, de valkparkiet zijn wildkleur en albino zwartoog (heb wel een beetje researge gedaan wink ;) )
alleen ze hebben geen van beide orange of gele wangen.. ik vroeg me af of dat nog wat aan de naam van de vogel veranderd?


Marc_o
Website Member
Posts :120

Website Member
2010-04-07 - 14:22:26 send message to Marc_o

Ik zou eens contact opnemen met briljante valk, hier op vogelarena, hij heeft enorm veel kennis over valken en ook de vererving hiervan.


kwpn
Website Member
Posts :6

Website Member
2010-04-07 - 19:48:45 send message to kwpn

ga ik zeker doen!

Hier de fotos van mijn vogels




kwpn
Website Member
Posts :6

Website Member
2010-04-07 - 19:49:52 send message to kwpn

en natuurlijk nogmaals de vraag wat voor kleur dit is en wat de vogels ong waard zijn (ze gaan er niet uit hoor, maar ben nieuwsgierig)
en natuurlijk wat voor vogeltjes eruit zouden kunnen komen.

thanks alvast!


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2010-04-09 - 00:10:19 send message to BZB

quote
kiemzaad krijgen ze 1x per week want dat lijken ze niet zo lekker te vinden,


dan zou ik daarmee stoppen. Zelfs mensen met ervaring laten kiemzaad vaak achterwege vanwege het risico.

Die stengels met zaadjes is trosgierst


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2010-04-09 - 07:48:23 send message to parkietstijn

Die witkop is een man en die albino is niet te zien op het uiterlijk. Als je dit wilt weten moet je veren opsturen naar een laboratorium waar ze geslachtsbepaling doen...


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2010-04-09 - 09:11:47 send message to Asura

Als die eitjes door de valkparkieten gelegd zijn, dan kun je er (zonder DNA geslachtsbepaling) ook wel zeker van zijn dat de albino dan het vrouwtje moet zijn wink ;)


petro
Website Member
Posts :122

Website Member
2010-04-09 - 10:43:48 send message to petro

witmasker x bonte witmasker eruit gaande dat de pop zwarte ogen heeft.


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2010-04-09 - 16:29:15 send message to parkietstijn

Haha precies, daar had ik overheen gelezen.
Witkop = man
Albino = pop

Voor prijzen van deze vogels zie marktplaats.
Ze zijn niet veel waard.


kwpn
Website Member
Posts :6

Website Member
2010-04-09 - 22:34:34 send message to kwpn

Bedankt voor alle reacties!!

ik wist idd wel dat de lutino een pop was hihi anders zou ze geen eitjes leggen! zo ver was ik dan al wel wink ;)
Maar heel erg bedankt allemaal!
vroeg me alleen af wat dan t risico is van kiemzaad, ben er al mee gestopt overigens.

Groet


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-04-09 - 22:49:47 send message to parrotmaniak

het risico van kiemzaad is schimmel en gisten,maar als je goed schoon werkt en met de juiste zaden gaat dit heel goed en het is een prima voer
.halve dag weken in water ,goed spoelen met handwarm water en dan heb je met 1 dag kiemen op een warme plaats [oude magnetron met alleen een 15 watt lampje aan] heel goed voer ,wel zeer goed naspoelen met koud water


_esther_
Website Member
Posts :38

Website Member
2010-04-10 - 12:09:13 send message to _esther_

Zonde dat je gestopt bent met kiemzaden het zijn echt vitamine bommetjes. Als je het goed doet is er ook niet zoveel aan de hand. Je kunt ook het drinkwater nog wat aanmaken met appelazijn (voorkomt schimmelvorming / gisting)en de kiemzaden na ca. 4 uur weghalen en omruilen voor droogvoer.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-04-10 - 17:56:24 send message to Ubernoob

Toe maar jij bent actief op meerdere forums zie ik. Ik ook dus ook hier welkom.

Kiemzaad is zeer goed voer. Ik geef het buiten de kweekperiode zo'n 1 a 2 keer per week en tijdens de kweekperiode elke dag. Gewoon goed afspoelen en na een dag verversen en er is niks aan de hand. Ik heb bij mij nog nooit iets gemerkt/gezien van schimmelvorming. Afspoelen kan met een fijn zeefje of iets dergelijks. Ik vermeng het met het eivoer. Bij mij eten ze het niet. Ze VRETEN het...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 219 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede