Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Te goed verzorgen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Te goed verzorgen.
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-04-03 - 16:20:22 send message to denegon

Hallo allemaal

Ik post dit Itum omdat ik wil weten of meerdere mensen hier last van hebben.

Ik probeer mijn vogels zo goed mogelijk te verzorgen. Het enige wat ik in mijn ogen nog beter kan doen is op de plaats waar nu 6 kooien staan 2 kooien maken. dus dat de 2 koppels die hier in komen meer ruimte hebben.

Ik kweek caiques en pruimekopparkieten.
met de pruimekopparkieten gaat het redelijk. 3 koppels en elk jaar van 2 koppels jongen zoon 3,4 jongen gemiddeld per jaar. 1 koppel doet weinig alleen graaft de pop soms in het blok.
Dit koppel zit binnen en wil ik naar buiten zetten om te kijken of ze het dan wel gaan doen.

De caiques gaan een stuk minder.
Ik heb al de vogels jong gekocht en de vogels zijn nu al een aantal jaar broed rijp.
3 koppels zwartkop caiques zijn nu 6 jaar en hebben al 3 jaar achter een eieren gehad. 1 koppel heeft daadwerkelijk al jongen groot gebracht. een ander koppel daar worden de eieren van kapot gemaakt en het derde koppel dat voert de jongen niet nu al voor de 2de keer achter elkaar.
Ik voer de vogels een zaadmengling van versele laga met van die pellets erin. elke dag (groenvoer)kiemzaad met fuit/groenten (meestal 1 soort per dag.)
dit in de verhouding Zaad/groenvoer 50% / 50%.
ik heb dus al heel wat eieren en dode jongen in de kliko gegooid. Ik begin langzaam het gevoel te krijgen dat ik de vogels te goed verzorg en dat ze niet voor de jongen willen zorgen maar alleen maar willen eten en paren.
hier wordt ik toch wel moe van.
nu heb ik een koppel witbuik caiques dat waarschijnlijk voor het eerst gaat leggen dus hoop ik maar weer dat dat goed gaat.
ik ben nu het kiemzaad en het fruit aan het minderen omdat ik denk dat de vogels hier veel te fel van worden.
heeft iemand hier dezelfde ervaring en er misschien een oplossing voor.
ik hoor het wel.
al vast bedankt groetjes egon


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-04-03 - 21:18:05 send message to whitebulldog

hoi, jammer voor je , maar volgens mij kun je de vogels niet snel te goed verzorgen, omgekeerd zal vlugger gebeueren denk ik.
feit dat je pruimen het wel doen, zegt genoeg denk ik.
Maar denk dat je met andere kwkeres van deze vogels eens moet gaan mailen, om zodoende wat tips, zien te verzamelen, en dit gaan uitproberen. En ik weet niet over hoeveel tijd je beschikt, maar wellicht is voor het koppel dat niet wil voeren handopfok een optie.

succes met de verdere kweek.


eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2010-04-03 - 21:24:22 send message to eckers

hallo egon,
is het misschien een idee,om bij het koppel wat de eieren kapot maakt,de eieren een tijdje uit te halen,en kunst eieren te plaatsen,totdat ze het laatste ei hebben gelegd,en dan leg je er de echte eieren onder(heb ik vorig jaar ook bij mijn rose,s gedaan en heeft prima gewerkt)
ik voer mijn caique,s zaad van van himbergen,ik geef ze in de winter periode maar een paar dagen in de week fruit,en nu geef ik ze iedere dag afwisselend fruit,vorig jaar hebben ze drie jongen grootgebracht,ik verwacht dat het vrouwtje nu weer gaat leggen(want ze is dik van achter)dus ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat verlopen,
groetjes jan willem


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-04-03 - 22:43:29 send message to whitebulldog

heb trouwens mbt tot slopen van de eieren in aanvulling tot mijn voorganger ook wel eens gehoord/gelezen dat als je een gier eitje er in legt, en ze dit slopen, ze na deze vieze smaak ook "genezen" zouden kunnen zijn.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-04-04 - 20:19:37 send message to denegon

bedankt voor jullie reactie.
de eieren waren de eerste keer na 18 dagen broeden gesloopt door de man en de laatste keer zaten er kleine gaatjes is en waren ze leeg na dat ik na 10 dagen keek.

het koppel dat in januari de jongen heeft dood laten gaan na 11 en 13 dagen gevoerd te hebben is weer op nieuw begonnen dus over 24 dagen weer jongen hoop ik.
de eieren weghalen heb ik ook aan zitten denken en dan na 6 dagen weer terug leggen.
(wisselen met nep eieren) en dan de man wat minder wild voeren.
hopelijk komen er dan jongen.
ik blijf er in geloven maar ja elke keer weer een domper als er 2 jongen dood in de la liggen
groetjes egon


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-04-05 - 21:37:33 send message to patrickprincen

Egon,

Ik weet wat je voelt, je doet er alles aan om je vogels zo optimaal mogelijk te verzorgen. Toch heb je regelmatig tegenvallers. Ik ken het, ik heb ook jongen gehad die de oudervogels aanvraten en ben ook wel eens op adressen geweest waar het een grote t...ngzooi was en toch lagen er mooie gezonde jongen in het blok?

Laat jezelf niet uit het veld slaan, denk niet dat andere kwekers geen pech hebben.Niet iedereen is zo openhartig als jij! Iedere kweker heeft er wel een koppel bijzitten dat problemen geeft. Wanneer Caiques net zo kweekten als zebravinken dan leverden ze ook maar 2,50 euro op moet je maar denken.

Ik zou zeggen hou vol en dan gaat de zon vanzelf schijnen.happy :)


Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2010-04-06 - 15:16:49 send message to Patrick

Je bent niet de enige Egon,kan mij die situatie wel voorstellen dat je bij een ander vogels ziet die slechter gehuisvest zijn en waar de verzorging in onze ogen onvoldoende is en ze hebben de kisten vol liggen.Ik heb zelf 1 kweekkoppel dat het normaliter 2 keer per jaar doet verder nog 2 brr rijpe koppels,de laatste 1,5 jaar geen ei meer gezien of ik mot ze er zelf uit wringen.Ook ik denk dat ze niks te kort komen maar goed we blijven gewoon wachten zal vanzelf wel weer een keer goed komen en zo niet dan niet kan mij ergere dingen bedenken.
gr.Patrick


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-04-06 - 19:27:16 send message to Niltava

Voer je het gehele jaar hetzelfde?
Voor mijn gevoel, en dus voor mijn caiques, werkt een sobere periode goed.
Zo krijgt het koppel bij mij buiten de broedtijd vnl. zaad met 1 a 2 per week wat speciaals, dwz. een appel(hele zodat ze wat te doen hebben) of wat groen etc. Naar het broedseizoen krijgen ze gekiemd zaad, eivoer etc elke dag.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-04-06 - 22:00:15 send message to parrotmaniak

je noemd jongen die na 2 weken niet meer gevoerd worden,dit hoefd niet het probleem van de ouders te zijn ,het kan ook heel goed dat de jongen niet in orde waren en geen voer meer vroegen ,de ouders hebben dan de neiging te stoppen met voeren.en als de koppels nu 6 jaar zijn zijn ze eigenlijk nu pas broedrijp ,dus ik zou zeggen ,geduld hebben,al is dit wel eens moeilijk
.succes


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-04-06 - 23:02:56 send message to denegon

happy :) iedereen bedankt voor de oppeppende woorden.
niltava: dat met het karig voeren in de rust periode heb ik geprobeerd en toen heb ik een jaar geen eieren gezien.
ik voer eigenlijk constand hetzelfde alleen van septembet tot en met januari voer ik minder kiemzaad en geen eivoer.

Parrot:
misschien zijn ze pas net broedrijp maar ik vind het wel raar dat er met jongere vogels gekweekt wordt door mensen die er maar wat zaad bij kwakken. (ja ik weet ook dat ze ook koppels hebben die niets doen)

het koppel dat het eerste nest niet goed heeft afgerond zit weer op 3 eieren. dus wie weet.

de 2 koppels pruimekoppen hebben samen 13 eieren. dus misschien toch nog joonkies.

mijn koppel witbuikcaiques van 4 jaar moet ook gaan leggen dus toch weer wat hoop.

groetjes egon


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-08-08 - 11:11:39 send message to oli4

Hoi Egon,
Het koppel dat met eieren lag, is daar nog iets van gekomen, of weer pech? Veel sterkte alvast en hopelijk kan je nog een knap resultaat behalen met deze prachtige soort.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede