Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > kans op ziektes? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kans op ziektes?
v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2010-04-03 - 14:22:00 send message to v.dijck

effe een vraagje, mijn zoontje van 4 jaar wil als hij dadelijk een goed rapport heeft[ niet zo heel moeilijk op kleuterschoollaugh :D] in plaats van iets van speelgoed een koppel vogeltjes.
Hij had eerst blauwgele ara's in gedachten want die vond hij mooi, maar dat gaat niet gebeuren. maar de vraag wat is het risico op ziektes voor mijn kaketoes als ik er een gezeldsschap voliere naast zet met wat parkieten, valkparkieten, en wat neophema's?


Peggy
Website Member
Posts :153

Website Member
2010-04-04 - 01:12:06 send message to Peggy

die kans heb je altijd tenzij je de vogels eerst laat testen op ziektes.
gr.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-04-04 - 08:59:04 send message to whitebulldog

het ligt er ook maar aan hoe jou situatie is.
Even een voorbeeld, stel dat de vlucht/kooi van jou kakatoes van boven open is ( dus enkel gaas) , dan kan je jezelf druk maken om de nieuw aan te schaffen vogels naast je kakatoes, maar wat denk je van bijv een ziek vogel van buiten die net boven jou dak schijt ( vaak zit er wel een musje boven, of een spreeuw etc) deze uitwerpselen kunnen dan ook in jou vlucht komen waardoor je bijv onterecht de nieuwe vogels zou kunnen verdeneken terwijl je het dan in dit geval in iets anders zou moeten zoeken.

Maar om even terug te komen op je vraag.
Start met gezonde vogels, waarvan je weet waar ze vandaan komen, en hoe ze bij de vorige eiegenaar verzord werden ( zegt al heel veel!!!!!) zijn ze levendig, goed verenpak, glanzende ogen etc etc.
desnoods eers een poosje in quarantene als je nog meer uit wilt sluiten. Het is maar net hoever je wilt gaan, maar een (klein) risico houdt je altijd wel thats life.


Peggy
Website Member
Posts :153

Website Member
2010-04-04 - 09:30:53 send message to Peggy

ik heb 2 keer te maken gehad met papegaaien ziekte, de eerste kwam bij een gezin met kindje vandaan, die hadden hem ooit bij pets place gekocht, en de 2e bij een kweker die het samen deed met een maat van hem, en die had heel wat soorten parkieten en papegaaien, dus zou je denken die nemen geen risico's??
maar omdat ik hier wel alles laat testen kon ik die mensen toch een vervelend telefoontje bezorgen.

het testen kost een paar centen, maar dan weet je ook wat je in huis heb, en inderdaad als je vogels buiten heb zitten waar wilde vogels hun bacteriën los kunnen laten loop je altijd de kans dat ze iets oplopen.

succes wink ;)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-04-04 - 10:25:55 send message to Rik

Kans op besmetting is er altijd, hoewel het besmettingsgevaar in de openlucht vele malen kleiner is dan in een dichte ruimte.

Wel is er denk ik het gevaar dat je in de loop der tijd minder waakzaam wordt.

voorbeeld: Je zoontje helpt eerst z'n eigen vogels voeren, daarna de kakatoes (zonder handen te wassen).
voorbeeld: Andere mensen moeten een tijdje op de vogels passen.
voorbeeld: Je haalt eens een zieke vogel of een jonge vogel uit de gezelschapsvoliére naar binnen.

Ook is het op dit moment nog niet helemaal bekend hoe bepaalde ziektes zoals KDS zich precies verspreiden.

Mijn advies: Koop een mooi koppel vogels voor je zoontje (bijvoorbeeld Valkparkieten). Laat ze testen en zorg dat die gesteste vogels zich vermenigvuldigen in de voliére. Da's leuk en leerzaam.


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2010-04-04 - 15:26:55 send message to v.dijck

wat kost het eigenlijk dat testen? en is dat veel stres voor de vogels?


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2010-04-04 - 16:24:09 send message to P.Rooth

Doe je zoon nu een plezier en schaf een stelletje ara's aan het testen op ziektes is gewoonlijk bij ara's normaal
Koop geen vogels bij een pets place zoals Peggy overkomen was de kans op ziektes is groter bij samenbrengen van " HANDEL " die door stress nog beroerder worden .

Ara's hebben het voordeel dat je zoon er nog het langst van ken genieten en dat heb je niet met valkparkieten want die worden vaak slechts 20 jaar .
Heeft tenslotte niet voor niks zich uitgesloofd op school laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Paul


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-04-04 - 17:02:59 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kijk eens op:

http://www.tauros-diagnostik.de/web/flyer_niederlande/index.html

Polyoma + Circovirus (PBFD) = € 28,-- per vogel
Polyoma + Circovirus (PBFD) + geslachtsbepaling = € 43,-- per vogel

Je hoeft alleen een veer te trekken en op te sturen. De meeste vogels kunnen dit goed hebben.

De kosten vallen in ieder geval in het niet bij de kosten die je moet maken bij een besmet vogelbestand.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2010-04-04 - 18:13:16 send message to kakatoe

Of even bloed afnemen en veren erbij opsturen is volgens hun het beste geeft de meeste zekerheid.
Test dan wel polyoma chlamidia en circovirus.
Je kunt tauros ook bellen je hoeft niet in het duits te praten ze spreken ook nederlands



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 248 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede