Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kwartels en cavias Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kwartels en cavias
Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-07-27 - 23:23:08

Daar er bij ons de buurt nogal wat muizen ratten zitten (gelukkig geraken ze niet binnen in de voliere maar ze lopen er op enz...)had ik gedacht om enkele cavias in de voliere te plaatsen omdat raten en muizen daar bang voor zijn.

- Ik heb echter ook chinese dwergkwartels in die voliere en ik vraag mij af of die cavias deze niet zouden bijten of de eieren opeten.

- ook zit ik met twijfels over het feit van jonge vogels die net uitvliegen en dus niet in staat zijn om tijdig weg te komen bij een eventuele aanval.

- bevatten de uitwerpselen van cavias geen wormen of andere parasieten die de vogels schade kunnen aanbrengen?


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-28 - 00:08:21

Mario, zelf weet ik niet veel van Cavia's af, maar het lijkt me een vrij uniek probeersel.happy :)

Wat ik lees op vele andere vogelsites onder het hoofdstuk muizen e.d. is dat de meeste antwoorden luiden...... dat Cavia's niet helpen tegen muizen,

Ben wel benieuwd of er idd wel pos. ervaringen zijn met Cavia's en of deze al of niet net zo slecht/schadelijk zijn voor onze vogels en kwartels, als de muizen.



Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-07-28 - 00:11:38

Mijn broer heeft ook een voliere met valkparkieten erin waar cavias bijzitten en dit geeft geen problemen maar bij kleine exoten en kwartels???Daarom ook mijn vraag.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-28 - 00:19:36

Mario, is je broer nu wel van de overlast van muizen en ratten af? of heeft hij ze er preventief bij ingedaan?

Als ik zie dat ik nog wel eens jonge net uitgevlogen vogeljes zoals Goulds, Zebras, Gordels verlies doordat de kwartels er ook belangstelling voor hadden dan denk ik dat je o.a. daar al een probleem punt hebt.

Zijn er meer kwekers in Belgie die Cavias in hun voliere hebben zitten??


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-07-28 - 01:22:08

Hij geeft idd geen last meer van muizen of ratten.
De grote vraag voor mij is eigenlijk hoe gaan de cavia reageren op net uitgevlogen zebravinken,blauwfazantjes ed...


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-28 - 01:36:18

quote
De grote vraag voor mij is eigenlijk hoe gaan de cavia reageren op net uitgevlogen zebravinken,blauwfazantjes ed...
Daar ben ik ook benieuwd naar Mario.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-28 - 11:20:16

hehe eindelijk eens iets waar ik echt over mee kan praten , cavia's ! wink ;)

ten eerste en da's het belangrijkste antwoord op je vraag , cavia's verdrijven muizen en ratten NIET , sterker nog caviafokkers hebben zelf vaak de grootste problemen om hun hokken muis en rat vrij te houden ,dus als iemand cavia's in de voliere heeft lopen en sindsdien geen muizen etc. meer heeft heeft dat echt niets met de cavia's te maken , hooguit dat de cavia's het gemorste voer opeten maar daar kan je beter kwartels voor nemen.

Ten tweede , een cavia en vogels gaat echt niet goed samen een cavia is een prooidier en daarom erg bang voor vogels tuurlijk kunnen ze grotendeels "wennen" maar waarom zou je ..

Verder zijn cavia's zeer zeker geen makkelijke huisdieren om te houden (als je het tenminste goed wilt doen .. )
Veel voorkomende aandoeningen bij cavia's zijn o.a. schurft en schimmel , schimmel is besmettelijk voor o.a. mensen , ook kunnen ze mijt en luizen krijgen.
Verder hebben ze dagelijks een verse bos hooi nodig ( lijkt me ook geen goede combinatie met vogels .. ) ze hebben goede voeding nodig met voldoende vit. C. en verse groente .

Ik vind zelf, cavia's en vogels geen geschikte diersoorten om samen in 1 voliere te houden.



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-28 - 11:22:32

quote
------------------------------------------------
De grote vraag voor mij is eigenlijk hoe gaan de cavia reageren op net uitgevlogen zebravinken,blauwfazantjes ed...
------------------------------------------------

cavia's zijn van nature erg nieuwsgierig maar niet agresief ze zullen de vogels dus niet zomaar gaan aanvallen maar waarschijnlijk wel een kijkje gaan nemen.



timney
Website Member
Posts :66

Website Member
2004-07-28 - 11:47:14

Ik heb in het verleden zo'n 25 cavia's en konijnen onderin de voliere gehad.
In de ene voliere vlogen parkietachtigen en in de andere kanaries.

Nu is mijn ervaring positief, behalve als je echte raskonijnen hebt bij een fokker weg.
Ik heb namelijk vlaamse reuzen gehad en die hebben grasparkieten opgegeten.
Maar deze konijnen waren tegen mij ook zeer agressief. Proberden mij in de voeten en benen te bijten.

Maar met de cavia's zou ik zo weer doen. Maar ik heb nu papegaaien en dit lijkt mij geen goede combinatie.

Ervaring met cavia's en kwartels in 1 voliere heb ik niet.

Je hebt wel veel meer werk met schoonmaken van de voliere.

mvg, Wilbert





marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-28 - 13:07:10

quote
hehe eindelijk eens iets waar ik echt over mee kan praten , cavia's
Ik denk al, waarom mengt Natasja zich zo weinig:laugh :D)



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-28 - 19:55:55

grin ik bemoei me zo ongeveer overal mee waar ik ook maar over denk mee te kunnen praten wink ;)


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2004-07-28 - 20:31:33

hallo mario cavias en kwartels gaat niet samen de kw=artels schieten de hele tijd omhoog als ze er in de buurt komen aleen cavias kan makkelijk een vriend van mij kweekt kanaries en heeft ook een aantal jaar kanaries onder in zijn voliere gehad en nooit geen problemen gehad ik heb zelf ook geprobeert cavias in mijn vlucht te doen maar ze schoten de heletijd omhoog ( de kwartels dan he )


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2004-07-28 - 20:38:36

natasja cavia's verdrijven muizen en ratten NIET , ik ken een gould kweker zijn hok zat helamaal vol muizen hij had een boel muizen gevangen en dood gemaakt sins dien heeft ie cavias in zijn hok en heeft nooit meer last gahad van muizen ik zeg niet dat dat perse door de cavia's moet komen maar toch is het wel heel toevallig groeten dirk


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-28 - 22:45:59

quote
ik bemoei me zo ongeveer overal mee waar ik ook maar over denk mee te kunnen praten
Idd Natasja, is me duidelijk opgevallen hoorhappy :) graag houden zo, is wel zo gezellig en vaak informatief en leerzaam


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-28 - 23:55:03

nou .. leerzaam .. wink ;)

Cavia's zullen gerust veel gevallen voedsel opruimen maar dat ratten en muizen bang zijn voor cavia's is echt een fabeltje .
informeer meer eens bij een caviafokker wink ;)

Ik zal mijn link met cavia's even toelichten , ik heb zelf enige jaren met cavia's gefokt en ben zeer nauw betrokken bij europa's enige medische opvang voor (chronisch) zieke cavia's , ik besteed ook heel wat van mijn vrije uurtjes als webmaster van deze opvang , en nee ik pretendeer helemaal niet alles te weten van cavia's razz :p

Doordat er ervaringen zijn dat de muizen/ratten verdwijnen sinds er cavia's rondlopen in de volieres is de simpele conclusie snel gemaakt en die is dat ze het gevallen voer opeten , bij voldoende kwartels in je voliere heb je dus het zelfde resultaat.

Verder kunnen cavia's ook erg ziek worden van ratten en muizen en om eerlijk te zijn .. ik zou het raar vinden als iemand een totaal ander diersoort aanschaft alleen maar om een bepaald doel te bereiken , de cavia is ook een diersoort die mits je het goed wilt doen niet makkelijk te houden is .
Als kwekers dus tegen alle adviezen voor cavia's in toch cavia's gaan plaatsen in volieres sja .. waar zijn we dan mee bezig ?

enige punten waar kwekers zeker even rekening mee moeten houden zijn de volgende :

-cavia's kunnen dus voor de mens besmettelijk schimmel krijgen en dit is een veelvoorkomende aandoening alleen te behandelen door de cavia's 4 maal om de 4 dagen te wassen met imaverol (geen pretje , geloof me .. )

-cavias urineren vrij vaak en grote hoeveelheden je moet dus een voliere hebben die makkelijk schoon te houden is aangezien de urine ( amoniak geur ) veel vliegen aantrekt.

-cavia's zijn prooidieren en zullen dus bij iedere schrikreactie op de vlucht slaan.

-cavia's kunnen vreedzaam samenleven maar dit gaat gepaard met diverse en regelmatige schermutselingen (tijdens de bronst zijn zeugjes niet bepaald vreedzaam , de bronst komt iedere 14 dagen terug )

het nadeel van cavia's bij vogels plaatsen is dat cavia's erg gevoelige en zwakke luchtwegen hebben bij veel vogels zullen de cavia's dus last krijgen van het stof en een goede eigenaar zou hier dus tegen behoorlijke dierenartskosten aanlopen een slechte eigenaar zou zich gewoon een nieuwe cavia aanschaffen voor een paar euro ....

en nogmaals ratten en muizen zijn echt niet bang voor cavia's , de muizen lopen in veel gevallen gewoon tussen de cavia's door om het voer op te eten, waarom zouden ze er ook bang voor moeten zijn .. de cavia is geen vlees eter , geen agresief dier maar een vluchtdier , ze hebben er simpelweg niets voorte vrezen hooguit dan dat ze de gevallenzaden opeten.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-07-29 - 00:10:56

Ik zou als cavia niet graag onder in een voliere willen wonen waar er geregeld uitwerpselen op mij terecht komen en de kwartels als schietstoelen de lucht ingaan telkens je je smikkel laat zien, ik vind het gewoon niet hygienisch om die dieren daar te zetten, je kan de voliere niet elke dag volledig reinigen en de urine dringt in de grond wat op de duur en onaangename geur zal verspreiden, dit kan toch ook niet gezond zijn voor de longen van de vogelpopulatie die erboven zit, daarbij je hebt geen controle meer wat je kwarteltjes kunnen eten,als die bang zijn zullen ze niet foureren, en de cavia's gaan gegarandeerd hun nesten ondersteboven gooien en de eieren kapot trappen



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 10 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede