Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweek binsenastrildes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweek binsenastrildes
robertje
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-03-01 - 20:42:58 send message to robertje

Hallo, ben al jaren kweker van australische prachtvinken, maar het lukt me nog niet om binsen te kweken in de broedkooien. Het zou misschien wel gaan in koloniebroed in de voliere, maar hoe gaat het dan met ringen, en het bepalen van welke oudervogels ze zijn?


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2010-03-02 - 06:18:16 send message to casehulsebosch

Hallo. Ik kweek dit jaar voor het eerst geelkop binsen in kolonie verband in een binnenvlucht van 3 meter x 1.8 x 2.4 meter hoog. Zitten op 15 uur licht. de paartjes kun je uit elkaar houden door ze kleur ringetjes aan te doen en dan gewoon goed observeren. Van mijn slechts geringe ervaringen kan ik zien dat de vogels dol zijn op rijpe en halfrijpe graszaden. Daarvan pluk ik dagelijks een grote bos en hang dit in de vlucht. Ze prefereren dit boven trosgierst, waar ze trouwens ook dol op zijn. Levend voer nemen ze bij mij maar heel beperkt op. En ze maken bij mij hun eigen nestjes van wat gedroogde gras halmen en hooi en vooral veel veertjes. nestkastjes of korfjes gebruiken ze bij mij niet.Groet, Kees, Nieuw Zeeland.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2010-03-02 - 07:40:20 send message to digipeet58

ik heb slechts 1 koppel.
die zitten in de buitenvoliere.
ook tijdens de vorst.
zijn nu al weer volop aan het paren.
verleden jaar veel nesten gehad.
vond zelf 3 achter elkaar genoeg.
dus alle kastjes en korfjes weggehaald.
maar gingen zelf een nestje maken.
zijn zeer levendig, nog steeds.
eten tijdens de broedtijd, bij mij,
wel veel levend voer, weinig groenvoer.
en badderen elke dag.
komen alleen in het nachthok om te eten en drinken.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2010-03-02 - 21:23:51 send message to cocobar

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hoe je het draait of keert (lees: kleurringen)
nimmer of te nooit zal je met koloniebroed kunnen zeggen wie de ouders zijn en zeker niet met binsenastrildes want wanneer de pop er zin in heeft laat ze zich gewillig door meerdere mannen bespringen. En dat mocht ik meermaals aanschouwen. Daarenboven had ik 1 superdominant binsenastrilde mannetje die ook steeds de bichenowastrilde poppen besprong met kruisingen tot gevolg. Dus vreemdgaan à volonté...

Vermits ik richting een mutatie wilde kweken zorgde ik ervoor dat alle poppen mutanten waren en de heren waren roodkop of geelkop wildkleur of roodkop mutant. Zo was ik steeds zeker van de splitfactoren bij de jongen (enkel split geelkoppen konden er zo insluipen maar dat vond ik zeker niet erg).

Zelf bleef ik de eerste ronde met de handen uit de nesten, maar daarna bleek dat ringen geen probleem gaf. Maar ga eerst voor zekerheid zodat je iets op stok hebt, want soms zijn binsen wel gevoelig voor nestcontrole.

Naast de extra ruimte en vrije partnerkeuze (wat je kansen op nakweek als serieus zullen verhogen), valt het ook aan te raden om tijdens de kweek halfrijpe graszaden aan te bieden.
Samen met eivoer en wat diepvries pinkies/buffalo's is dat een ongelooflijke kweekstimulans... uiteraard met elke dag badwater!!

succes ermee

PS Mijn binsen hadden een enorme voorkeur voor bamboenestjes (85% van de keren) of vrijstaande nesten... andere nestkastjes werden haast steeds genegeerd.

Kijk ook eens op mijn site www.veugelkoer.be


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2010-03-03 - 02:02:06 send message to casehulsebosch

Hallo Cocobar. Merv (Nelson NZ) heeft me gisteren nog effe gebeld. Heeft meer dan 40 jongen Binsen op stok dit seizoen. Zijn binsen maken enkel en alleen hun eigen nestjes en accepteren geen korfjes etc. Omdat hij ook imker is geeft hij zijn Binsen ook veel pollen. Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2010-03-03 - 07:50:24 send message to cocobar

Dat is goed nieuws! Ik kan mij vrij goed inbeelden dat het Australisch/NZ systeem met takken (bush) in een draden contructie, een groot succes is bij de binsen.

En indien hier de keuze gegeven, ze ook veel meer vrijstaande nesten zouden bouwen.

mvg
koen


robertje
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-03-05 - 22:53:06 send message to robertje

Beste cocobar,
heb gelijk ook even je site bezocht, ziet er super uit, en is zeer leerzaam. Bedankt voor je advies
Gr Robert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede