Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bonte boeren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bonte boeren
Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-16 - 21:35:55 send message to Galah

Dit jaar hoop ik een koppel bonte boeren te verwelkomen op mijn domein happy :) Ze zullen gehuisvest worden in een 8-hoekige voliere met een diameter van 2,5m, zijn er verder nog tips voor een voliere van bonte boeren?

Welk soort broedblok, van welk materiaal, van welke grootte is nou het beste?

Verder zou ik ook nog willen weten wat je ze best voert, een parkietenmengeling gemengd met zonnepitten en andere, of een papegaaienmengeling?



Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-01-17 - 06:36:31 send message to oli4

De grootte van je voliere is wel Ok. Je voliere zou het best niet van hout zijn. Een van mijn koppels knaagt totaal niet, het andere zit binnen drie dagen door een zitstok met een diameter van 15 cm. Als broedblok kan je een hardhouten blok nemen. Ik heb de bodems nog eens extra verstevigd omdat ze daar steeds door zaten. Het blok is 20 op 20 met 50cm hoogte. Invlieggat van 6cm doorsnee. Als nestmateriaal gewoon wat wilgetakken in het blok steken, die knagen ze altijd fijn. Als voedsel geef ik grote parkietenmengeling zonder zonnebloempitten, of toch zo weinig mogelijk. Nu in de winter wel een beetje. Verder veel fruit waar ze zot op zijn en kiemvoer. Veel succes want het zijn hele leuke vogeltjes.
oli4


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-17 - 11:42:37 send message to Galah

Dank voor de reactie oli4, ook aan de mensen die een pm gestuurd hebben.

De voliere staat er momenteel nog niet, er staat nu een andere voliere, deze word afgebroken, en een nieuwe 8hoek word gezet,

Heeft er nog iemand een mooie foto of voorbeeld van een 8hoekige voliere?


RoofvogelI3oy
Website Member
Posts :5

Website Member
2010-01-17 - 11:58:21 send message to RoofvogelI3oy

Heey Galah

bedankt voor je informatie
over roofvogelswink ;)


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-17 - 12:27:35 send message to Galah

Graag gedaan Lorenzo, ik ben blij dat je uiteindelijk de slimme beslissing hebt gemaakt om geen roofvogel aan te schaffen.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2010-01-17 - 18:27:47 send message to mreyder

Hoop dat ik in deze thread een vraag mag stellen aan Oli4 en evt andere Bonte Boeren-houders. Houden jullie de BB vorstvrij? Ik heb jarenlang BB, Meyers en Bruinkoppen gehouden en gekweekt in kistkooien. Vogels kweekten over het algemeen goed, maar mij beviel t niet: ik vond dat de huisvesting voor de vogels te klein was. Ik heb jaren geleden een roodbuik-bonte boer gezien bij iemand in Zeeland: deze vogel zat in een buitenvoliere, samen met andere vogels die niet gekoppeld waren. Heb nog nooit zo'n mooie BB gezien, heb dat nog steeds op mn netvlies. Veel mooiere bevedering en veel glanzender dan wanneer ze binnen gehouden worden. Ik heb ik de loop der jaren al mn poicephalussen verkocht, vond ze gewoon niet goed gehuisvest. Heb nog 1 koppel Jardines, die zitten wel in een buitenvoliere met nachthok. gaat prima, zitten onverwarmd en als het redelijk vriest, kan ik t in het nachthok ook niet vorstvrij houden. Ze lijken t allemaal goed te vinden. Ze zijn veel mooier dan toen ik ze nog in een binnenkooi hield. Nu ben ik bezig met de nieuwbouw van een aantal oude volieres, als dat klaar is, zullen alle volieres voorzien zijn van dik gaas (dubbel tussen de verschillende vluchten), nachthok helemaal van sandwichplaten, echter wel open aan de voorzijde. Zou tzt graag weer een koppel Bonte Boeren gaan houden in een van deze vluchten. Maar hou is jullie ervaring? BB kweken over het algemeen toch in ons vroege voorjaar en/of ons late najaar, zou het nodig zijn om dan broedblokverwarming aan te leggen (zoals ook wel bij Hooded en Goudschouder gebruikt wordt)? In de kooien waren al mn poicephalussen erg mak (geen handopfokvogels, er was zelfs wildvang bij), zijn ze in volieres rustig of juist schichtiger?


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-01-19 - 09:52:28 send message to oli4

Hoi,
Bij mij zitten de bonte boeren in vlucten van 2 meter met een aangrenzend nachthok. Ze genieten er echt van om in de buitenvlucht te spelen en zich te douchen in de regen. Ik gebruik totaal geen verwarming en dat komt altijd goed. Ik maak geen gebruik van broedblokverwarming. Op de moment liggen ze weer met eieren, hetzelfde moment als vorig jaar. Soms doen ze bij mij in de zomer nog een tweede ronde, maar is niet altijd zo. Het blok hangt bij mij in het nachthok. De pop broed alleen en het mannetje houd de wacht voor het invlieggat.

succes,
oli4


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-01-19 - 14:35:32 send message to Karel

Nick, ik heb je middels pm een linkje gestuurd van een bedrijf dat al eens een fraaie 8 kantige voliere heeft gebouwd.
Mogelijk kun je er iets mee.


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-19 - 18:17:32 send message to Galah

Ja Hans,

Heb de PM inmiddels gelezen, nogmaals dank.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede