Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > plukken in het blok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : plukken in het blok
patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-01-15 - 21:15:31 send message to patrickprincen

Ik heb sinds kort een nieuwe bruinkop pop bij mijn bruinkoppapegaai man geplaatst. Nu is de man zo ie zo wat zenuwachtiger dan het popje.
Sinds een paar weken plukt de manhappy :) zich op de borst. Hij doet dit alleen maar in het blok, niet in de voliere zelf. Zou het wijs zijn om het blok te verwijderen? Met andere woorden zou dat het plukgedrag van de man kunnen verminderen.
Hopenlijk is het tijdelijk en komt het weer goed na de rui?
Jullie gedachtengang/mening hierover wordt zeer op prijs gesteld.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-01-16 - 06:32:05 send message to bert1974

dit kan natuurlijk ook gedrag zijn dat de man heeft als hij in broedstemming komt.
hij kan bij wijze van spreken het nest aan het klaar maken zijn omdat hij alleen in het blok plukt.

groet bert


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2010-01-16 - 08:57:13 send message to kaapsen

.Dag Patrick,vertel eens wat meer over het blok dat je geplaaatst hebt,dus de evt inhoud daarvan.

Gr Kees.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-01-16 - 11:00:26 send message to meyer


Dit kan een probleem zijn dat niet is op te lossen, maar als je achter de reden kunt komen waarom hij ineens is gaan plukken is het een ander verhaal en misschien wel makkelijk op te lossen.
Maar daar is veel en duidelijke informatie nodig.
Je voorbeeld Ik heb sinds kort een nieuwe en Sinds een paar weken plukt Is al geen duidelijke informatie omdat het tijdverschil niet duidelijk genoeg is.
Maar waarom een broedblok plaatsen bij twee voor elkaar totaal vreemde vogels. Laat eerst deze twee goed aan elkaar wennen, dat blok kan later ook best en je bent gelijk van het plukken af (nu). Meestal is het bij plukkers zo dat je zelf wat veranderd hebt wat de vogel niet aanstaat.
Ik heb namelijk een koppel Roodbuik papegaaien zitten welke ik niet op kan sluiten in het nachthok. De vogels zitten gewoon in dit nachthok en kunnen vrij naar buiten maar zodra ik het schuif laat zakken en de man niet meer naar buiten kan begind hij te plukken.
Ik ben hier ook een tijd mee bezig geweest voor ik het probleem had gevonden. Maar deze man plukt al jaren niet meer omdat ik hem niet meer opsluit.wink ;)

Succes.

Groeten Meyerwink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-16 - 18:39:57 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

het is volgens mij voor deze soort wel het broed syzoen echter als de vogels jong zijn en eigenlijk niet hoeven te kweken zou ik het blok
weg halen. groetjes egon


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-01-16 - 19:49:01 send message to patrickprincen

Ik zal even wat meer gegevens geven,...ik besef dat dit niet voldoende info is.
Deze zomer heb ik een koppel bruinkoppen gekocht. De man was is van 2007 (broedrijp) en de pop was van begin 2009. Ik heb beide vogels in een voliere van 1 bij 1,5 bij 2 hoog geplaatst.
De man was beduidend schuwer dan de pop, tot overmaat van ramp is deze pop in oktober komen te overlijden. Na sectie bleek dit pseudotuberculose te zijn geweest. Op aanraden van Hetwig van der Horst heb ik al mijn vogels gekuurd met amoxicycline voor een periode van 14 dgn. Het is gelukkig bij deze ene pop gebleven, de andere vogels hebben geen ziekte verschijnselen getoond. Ik heb voor een periode van twee maanden geen vogels bijgekocht. De man heeft deze periode alleen gezeten. En is toen een klein beetje begonnen met plukken (nauwelijks zichtbaar). Begin december heb ik een nieuwe pop kunnen bemachtigen ook van begin 2009. Deze vogel heeft eerst zes weken maanden in quarantaine gezeten in de garage.
Omdat ik de voliere waar de man in zat wilde ontsmetten met halamid heb ik de man uitgevangen en na die periode van 6 weken bij de pop in de garage geplaatst. Na drie dagen heb ik beide vogels, toen de halamid damp verdwenen was in de voliere terug geplaatst. Toen de man in de garage zat is hij begonnen met plukken, dit is door gegaan in de voliere. Hij plukt alleen maar in het blok.
Zo,zo een hele lap tekst, jullie reacties gezien hebbende lijkt het mij verstandig om het blok weg te halen. De pop is immers nog lang niet broedrijp.
De man is een enorme zenuwpees, ik zelf geloof niet dat dit broedgedrag is. Wat me trouwens wel opviel is dat de veertjes niet uitgetrokken zijn, maar afgebeten. Met andere woorden de wortel van de borstveertje zitten nog in de huid.
Het koppel zit wel bijelkaar op stok. De vogels lijken elkaar goed te verdragen dus...
Hopenlijk kunnen jullie iets met deze info...

Al vast bedankt voor de reactie's. Oh ja het blok is 25 cm bij 25 cm bij 50 cm en hangt met de opening van het licht af.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-16 - 19:58:40 send message to denegon

blok weg halen tot de vogelas volledig gewend zijn al is dit een jaar lang

groetjes egon


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-01-17 - 20:28:29 send message to patrickprincen

Blok is weg, nu afwachten of het beter gaat!wink ;)


JoskeVD
Website Member
Posts :96

Website Member
2011-03-11 - 10:25:13 send message to JoskeVD

En?
Hoe gaat het nu met het koppel?
Nog steeds plukgedrag of al heel wat verbetering?


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-03-11 - 16:03:28 send message to Ruben31

Mijn koppel pyrrhura plukt zich ook in het blok.
Ik wijt dit aan broeds gedrag.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2011-03-11 - 19:13:13 send message to patrickprincen

Joske,

De man heb ik niet meer in mijn bezit, heb deze met behoorlijk wat korting verkocht. De pop zit nu bij mij in de garage. Deze pop is overduidelijk handopfok, dit heeft de kweker mij niet verteld. Achteraf geen wonder dat deze man is begonnen met plukken.
De pop is zo tam, ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Van de ene kant zou ik het nog een keer kunnen proberen met een nieuwe (jonge) man?
Maar ook dat is niet geheel zonder risico. Kweken met tamme afrikanen is niet makkelijk, zo niet in de meeste gevallen onmogelijk.
Ik wil ook niet dat de vogel in de massa verdwijnd, het liefst zou ik een goed adres vinden of een jonge niet al te schuwe bruinkop man. De vogel zit nu ook maar alleen.



Valkman
Website Member
Posts :107

Website Member
2011-03-11 - 19:21:51 send message to Valkman

of je neemt heb mee naar binnenrazz :p


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2011-03-12 - 19:20:05 send message to patrickprincen

Valkman,

Ja, inderdaad een goed idee! Alleen mijn vriendin klaagt nu al dat ze elke dag moet stofzuigen, doordat we een hond hebben. Ik opper zo nu en dan dat de vogel naar binnen moet. Wellicht gaat het lukken. Zou voor de vogel fantastisch zijn, ze is helemaal gefocust op mensen. Ze blijft de hele dag op je schouder zitten.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2011-03-13 - 13:06:25 send message to mreyder

Ik heb jarenlang gekweekt van een koppel Bonte Boeren: man was handtam, popwas wildvang, in het begin bang, na verloop van tijd werd ze heel mak, zelfs tammer dan de man. Brachten ieder jaar 2 ronden jongen op stok (natuurbroed!). Wel een ramp met voeren en schoonmaken: ze waren alle angst kwijt, dus het voeren ed ging met risico voor m'n vingers. Dus kweken met handtamme Afrikanen is heus niet onmogelijk.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-03-13 - 13:29:59 send message to denegon

Hey patrick ik heb nu een koppel bonte boertjes en de pop is ook zo tam als het maar zijn kan.
de man is een stuk wilder echter de laatste tijd begind ook deze makker te worden. nog wel fladderen als ik de kooi open maak maar al heel veel minder dan eerst. hopelijk kweek ik er mee maar het ziet er goed uit dus ook ik ben van menig dat het kan. groetjes egon


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2011-03-15 - 22:08:06 send message to patrickprincen

Heren,

Bovenstaande berichten geven hoop! Zo als ik al zei, ik kan nog geen afscheid nemen van de pop.
Ik zal deze zomer toch eens uitkijken naar een nieuwe man. Deze mag niet zo schuw zijn als de vorige!
En wie weet, wie niet waagt die niet wintwink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 247 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede