Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Roofvogel kopen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Roofvogel kopen
RoofvogelI3oy
Website Member
Posts :5

Website Member
2010-01-15 - 20:28:41 send message to RoofvogelI3oy

Hallo iedereen

ik zou graag een roofvogel willen kopen. Ik weet er nog niet zo veel van en zou wat informatie van jullie willen vragen. als eerste zou ik willen weten wat een goede beginner vogel is. Zelf zou ik graag een torenvalk of een steen uil willen nemen maar ik weet niet of dat goed voor een beginner is.
ik zou ook graag willen weten of je de vogels ook kan nemen als ze net uit het ei zijn, of moet je daar een goede kweker voor zijn? Ik ga binnenkort naar een valkenier en daar even een kjikje nemen.

avb

grt lorenzo


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-15 - 23:07:56 send message to Galah

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

BEZIN, BEZIN, BEZIN !!!

Een roofvogel is absoluut GEEN huisdier en vergt een complete andere verzorging dan parkieten/ papegaaien !

Wijzelf zijn dag en nacht, dag in dag uit, weer of geen weer, ALTIJD met onze vogels bezig, dit is prioriteit, men moet de vogel elke dag zijn vrijheid kunnen geven, anders blijf je er beter vanaf

quote

ik zou graag een roofvogel willen kopen..


De manier waarop je dit zegt laat al merken dat je er niks van kent... ik zeg niet dat er op dit forum geen kennis is van roofvogels, maar als je er meer over wil weten, raad ik je een toch een valkerijforum aan.

quote
als eerste zou ik willen weten wat een goede beginner vogel is.


Wanneer iemand mij die vraag stelt zeg ik altijd : Een gestoorde steenarend die u eens goed toetakelt, zo weet je meteen met wat je bezig bent!

Heus, er bestaat echt niet zoiets als een beginnersvogel. De kleinere en relatief "ongevaarlijke" hebben weer een fragil gewicht, en kleine gewichtschommelingen kunnen dus dodelijk zijn. (lees: zijn dodelijk bij onervarenheid)

De grotere zijn dan weer te agressief en pakken (lees aanvallen) je zeker op je onervarenheid.

quote

ik zou ook graag willen weten of je de vogels ook kan nemen als ze net uit het ei zijn, of moet je daar een goede kweker voor zijn?


Dit noemt met imprint, en is vooral toegepast bij kleinere vogels, vooral als je er goed mee wil vliegen.

Men moet de keuze maken: Als men gaat jagen neemt met een vogel die minstens 16 tot 20 weken bij de ouders heeft gezeten. Dit heeft 2 redenen :

1: dan heeft de vogel al zijn "droge" pluimen
2: dan is hij wild genoeg en beseft hij dat hij "vogel is"

Als de vogel vanaf jongs afaan door jouw gootgebracht word, gaat hij u aanzien als ma of pa. Bij kleine vogels is dit niet echt het probleem, maar dan denk ik aan de grotere..... eenmaal deze geslachtsrijp worden, en u dus aanzien als soortgenoot, kunnen deze vogels in staat zijn tot 2 dingen:

1: De vogel aanziet u als vijand in zijn territorium en gaat u verjagen, en u dus constant willen aanvallen/ pakken als hij de kans krijgt,en geloof me, dat doen ze!
2: De vogel aanziet u als partner en wil met u paren.

Ik garandeer u, geen één van beiden is aan te raden! En trouwens ook niet af te leren.

quote
een valkenier

Daar wil ik dan toch ook nog iets over kwijt.
Een valkenier is iemand die met roofvogels JAAGT, en dus waarschijnlijk alleen jachtvogels heeft, dus geen kleinere als bv torenvalk of steenuil.

Dan heb je de roofvogelHOUDERS, spreekt voor zich denk ik, zijn dus mensen die roofvogels houden.

Dan heb je nog de recreatieve vliegers: dit zijn mensen die één of enkele vogels hebben, ongeacht de soort, en dus enkel gaan vliegen met hun vogels, zonder jachtbedoelingen o.i.d, dat is waarschijnlijk ook de groep waar jij misschien ooit zal toebehoren

Ik geef u één advies; ga geen plotse aankopen doen, dit zal ten nadele zijn van vooral de vogel, maar ook voor uzelf! Maar dit zal vooral te nadele zijn van ons, de andere valkeniers en roofvogelhouders, we moeten zo al een dikke huid hebben door al die pseudo valkeniers die ons een slechte naam bezorgen door telkens een vogel kwijt te spelen o.i.d. Snap je?

Doe eerst kennis op, in boeken, op forums, ga eens langs bij valkeniers/roofvogelhouders, en denk binnen een jaar nog eens na of het echt iets voor je is.
Ikzelf heb 1,5 jaar met een valkenier meegelopen vooraleer ik een eigel vogel kocht, dit is lang, maar na die periode zal blijken of je nog dezelfde interesse hebt als waarmee je gestart bent, en dit is in 80% van de gevallen niet zo


RoofvogelI3oy
Website Member
Posts :5

Website Member
2010-01-16 - 13:35:49 send message to RoofvogelI3oy

Doe maar rustig aan hoor


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-16 - 14:22:32 send message to Galah

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
Doe maar rustig aan hoor


Ik ben rustig hoor,

Ik wil je alleen waarschuwen... vele mensen denken dat het leven van een valkenier altijd maar rozengeur en manenschijn is, maar dat is niet zo. Het is en blijft prachtig om met deze vogels te mogen werken, maar je moet er echt enorm veel, bijna alles voor opgeven.

Bijkomend is dat elke roofvogel/ uil met uitzondering van de palmgier, enkel en alleen vlees eten. En dit vlees moet je bijna altijd in stukken doen, met als resultaat dat je meestal zelf altijd onder het bloed/ ingewanden hangt.

Verder hangt er nog een enorme wetgeving aan vast, momenteel zijn er rapporten verwerkt over het houden van roofvogels in gevangenschap bij particulieren, binnenkort moet iedereen beschikken ovrer volieres van bepaalde afmetingen e.t.c. met zo'n gigantische afmetingen zodat het voor de mens met een beperkte tuin vrijwel onmogelijk word om nog een vogel te houden, ze gaan het ons echt niet makkelijk maken in de toekomst.

Wat is daar de reden van? Wel dan zijn van die pseudo valkeniers zoals hierboven beschreven, meestal van die marginale mensen die het leuk vinden met een uil op hun schouder naar het café of de kermis te gaan, wel daar dient een roofvogel niet voor! Het zijn dan die mensen verkloten het voor de rest van de valkeniers, diegene die wel goede bedoelingen hebben!

LET WEL : IK ZEG NIET DAT DIT OM U GAAT!!

Ik val je niet aan, echt niet, ik probeer je gewoon te waarschuwen


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2010-01-16 - 15:04:39 send message to kakatoe

Lorenzo

Wel een beetje vreemd van jou jij wilt info en die krijg je.
Maar toch meen je dat je in de maling word genomen.
Ik heb het idee dat het je alleen maar om het hebben gaat en verder niks.
Door de reaktie die jij geeft zal ik niet aan roofvogels beginnen komt niet goed de vogels zullen er onder leiden.
Maar mail Karel eens en leg hem de zelfde vraag eens voor denk dat je de zelfde advies krijgt als Galah geeft


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-16 - 16:59:18 send message to Galah

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Inderdaad, net als karel en een paar anderen dat advies indertijd aan mij gaven.

Aangezien het mij altijd enorm gefascineerd had, en ik naar het schijnt op mijn 6de al zei dat ik later met roofvogels bezig wilde zijn, heb ik doorgezet, doorgezet en nog eens doorgezet. Met een prachtig resultaat als gevolg, al zeg ik het zelf.

Roofvogels, maar vooral uilen winnen de laatste jaren enorm aan populariteit, vooral door het harry-potter fenomeen, en mensen die met hun uil over de markt of kermis lopen en zo de anderen het idee geven dat het allemaal maar normaal is en allemaal kan, terwijl dat absoluut niet zo is. Het probleem is dat men tegenwoordig het internet moet opendoen, men kiest een vogel en hup. Das een spijtige zaak. Daar zit al een groot deel van het hele probleem, ik ben voorstander van een algemeen examen, dat men verplicht moet afleggen eer men een vogel koopt. Zou heel wat (vogel)leed besparen.

Afin, ik zeg het nog een keer, voel u niet aangevallen, want dat doe ik niet.



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-16 - 17:14:57 send message to denegon

mooi en duidelijk verhaal galah als je dan nog wilt dan moet je wel een echte liefhebber zijn en dit heeft deze ak van vogels nodig

groetjes egon


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-16 - 17:26:37 send message to Galah

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt egon

quote
dan moet je wel een echte liefhebber zijn


Het probleem is dat men tegenwoordig een roofvogel/ uil als hebbeding bekijkt, om uit te pakken tegen kennissen/vienden : kijk eens wat ik heb! Maar daar dient een roofvogel niet voor, indien je een tamme vogel wilt voor op je schouder en weet ik veel waar te zetten, koop dan aub een papegaai, en laat de roofvogel of uil achterwege. Het zijn en blijven tenslotte wilde dieren, zelfs het tamste vogeltje wat je kan voorstellen haalt regelmatig uit, de arend die hier zit is enorm rustig, plots van het ene op het andere moment, begint die te klauwen en te bijten als een gek, zonder enige reden, dat is gewoon zo, de gier doet alsof hij je niet bekijkt,alsof hij gewoon naar de andere kant zit te kijken en van het moment als je binnen zijn bereik komt : KNAP, en of deze vogel nu in uw hand of gezicht bijt, dat blijft voor hem net hetzelfde hoor, dit zit er gewoon instinctief in, en krijg je er niet uit.

Bij sommige vogels lijkt het zo, maar deze vogels zijn echt niet uw "vriend" of hebben u heus niet graag. De enige reden wat deze vogels aan u interesseert is voedsel, voor de rest niks.



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-16 - 17:34:23 send message to denegon

dat klopt galah ik heb er over zitten denken om uilen te nemen een jaar of 6 terug maar na een paarmaanden voorbereiding en speurwerk op internet zijn het toen pruimekopparkieten geworden want uilen en roofvogels is toch een tak appart en dat moet je niet liggen maar daar moet je toewijding voor hebben
groetjes egon


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-16 - 17:42:27 send message to Galah

inderdaad,

Roofvogels en uilen zijn geen hobby, het is een heuse levenswijze.

Ikzelf heb buiten nog een paar koppels parkieten, bijna alles moeten opgeven om nu met mijn roofvogels te kunnen werken, al mijn sporten en andere hobby's moeten opgeven, ik heb zelfs niet eens de tijd voor een vriendin. En als er toch een meisje naar me toe komt is het toch maar voor een paar dagen... gewoon omdat mijn vogels veel werk vragen, en de meeste daar niet voor openstaan tegenwoordig. De vogels komen bij mij trouwens ALTIJD op de eerste plaats. En dat zou ook moeten vind ik, volledige toewijding, of niks.


RoofvogelI3oy
Website Member
Posts :5

Website Member
2010-01-17 - 11:42:10 send message to RoofvogelI3oy

Sorry van mijn reactie

ik begrijp nu dat het geen diertje is zoals een hamster of een muis(dat snapte ik eigelijk al)
k ga naar een valkenier om les te krijgen voor 1 heel jaar en ga daar ok helpen om zo veel mogelijk leren

BEDANKT VOOR JULIE REACTIES


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-17 - 12:24:47 send message to Galah

Graag gedaan,

Beter voorkomen dan genezen

quote
om les te krijgen voor 1 heel jaar en ga daar ok helpen om zo veel mogelijk leren


Ik vind het positief dat je dit zegt!

Ikzelf heb 1,5 jaar meegelopen eer ik een eigen vogel kocht, is lang, maar dat is het uieindelijk allemaal waard geweest.

Lees enkele boeken over roofvogels, meld je aan op een valkerijforum, leer, leer en leer eer je een eigen vogel aanschaft.

Hopelijk kom je bij een goed valkenier terecht.

Succes nog


waleeed
Website Member
Posts :2

Website Member
2016-02-20 - 13:14:18 send message to waleeed

Heus, er bestaat echt niet zoiets als een beginnersvogel. De kleinere en relatief "ongevaarlijke" hebben weer een fragil gewicht, en kleine gewichtschommelingen kunnen dus dodelijk zijn. (lees: zijn dodelijk bij onervarenheid)
______________________
waleeed


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2016-02-20 - 21:03:27 send message to lapland

Als je het niet met het vorige bericht eens bent kan je hier inhoudelijk op reageren Laplan. Het is niet netjes om het op de man te spelen.


Dit bericht is door moderator Daniel aangepast

rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2016-02-21 - 14:19:20 send message to rajar

Gooi die oude topics eens op slot!!!!!!!!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2016-04-01 - 14:06:34 send message to Karel

Het lijkt me goed om dit topic open te houden, Rajar, omdat inmiddels de inzichten op dit gebied mogelijk wat aanpassing behoeven.

De grote hype -waar jan en alleman opeens een "tamme" roofvogel of uil op de hand wilde hebben- is met de jaren gelukkig wat gesleten en degene die nu nog roofvogels en uilen kweken doen dat nu met een andere instelling en voor een andere doelgroep. Het houden en kweken van dit soort vogels is een serieuze tak van onze liefhebberij geworden en wordt door een groep liefhebbers op zeer kundige wijze en met veel plezier bedreven.

M.a.w. Vragen, ervaringen en inzichten op het punt van houden/kweken zijn hier meer dan welkom.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 238 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede