Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wisselen van broedblok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wisselen van broedblok
Lorely
Website Member
Posts :1

Website Member
2010-01-14 - 12:02:13 send message to Lorely

Ik ben in het bezit van een koppel groenneklori's. Deze hebben vorig jaar 2 nesten gehad in een broedblok waar ik zelf niet tevreden over ben. Het broedblok is moeilijk schoon te maken en ook moet ik het nachthok binnen gaan wil ik het broedblok willen inspecteren. Op dit moment wordt het broekblok door hen gebruikt om in te slapen. Naast dit broedblok heb ik sinds 3 maanden een ander broedblok gehangen dat beter is schoon te maken en van buiten het nachthok te inspecteren is. Echter, de vogels kijken niet naar dit broedblok om. Nu is mijn voornemen om het oude broedblok weg te halen zodat zij wel gebruik moeten maken van het nieuwe broedblok.

Is dit reël om te denken of loop ik dan de kans dat de vogels het komende kweekseizoen niet of moeilijk tot broeden overgaan?



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-14 - 12:14:34 send message to denegon

quote
Is dit reël om te denken of loop ik dan de kans dat de vogels het komende kweekseizoen niet of moeilijk tot broeden overgaan?


Dit is zeker mogelijk elke verandering kan dit veroorzaken. Wat ik vaak doe is het oude blok gebruiken dan heeft het nieuwe blok de geur van het oude blok. Vaak is dit rustgevender. (ik heb caiques)Bij caiques kan elke verandering lijden tot een jaar niet kweken.

Echter het geen dat goed gaat zou ik niet veranderen dan maar slecht schoonmaken en het nachtverblijf binnen gaan.

groetjes egon


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-01-14 - 12:21:02 send message to ParkietenPeter

quote
Deze hebben vorig jaar 2 nesten gehad in een broedblok waar ik zelf niet tevreden over ben.

Wie moet er dan in kweken? Jij of de vogels?
Als de vogels ermee tevreden zijn zou ik me maar wat meer moeite doen om te inspecteren en schoonmaken.

Tenminste als je wil kweken. Het gebeurt maar al te vaak dat na zo'n actie de vraag komt, "Mijn vogels kweken opeens niet meer? Wat te doen"

Als iets goed is, zou ik het niet veranderen.

wink ;) Peter


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2010-01-14 - 20:50:36 send message to lorikwekerij

ik zou de nestmatriaal van de oude kast in de nieuwe kast doen en de oude kast even laten hangen en de nieuwe er bij hangen
en de invlieggat van de oude kast dicht maken
vaak accepteren ze de nieuwe kast dan wel

mvg willem


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-01-15 - 07:03:47 send message to bert1974

ik heb dit zelf ook meerdere keren gehad met een koppel grijze roodstaarten.
dit koppel had iedere twee jaar weer een nieuw blok nodig omdat de oude dan vaak bijna geen bodum meer had.
ze vraten iedere keer weer de bodum op tot dat er alleen nog een smal strookje over bleef waar ze dan nog net op konden staan.
ik heb er iedere keer een nieuw blok naast gehangen en dan duurde het een paar dagen en dan zaten ze daar wel in.
en als ze er eenmaal in gingen dan haalde ik de oude nest kast weg en hing het nieuwe blok op de plaats van de oude.
dit ging best.
ik had een import koppel en met name de pop zat altijd in het nest als ik in het verblijf was.
ook de grijze roodstaart is zeer gevoelig voor verandering.
deze zijn in staat om een nest jongen dood te laten gaan als je alleen maar een zit stok anders neer hangt.
dit heb ik zelf ondervonden helaas.
ik spreek nu over een import koppel en weet natuurlijk niet of dit ook bij ek vogels zo erg is.
deze zijn natuurlijk wat rustiger.
ik heb dit koppel ondertussen geruild tegen een bewezen koppel blauwvoorhoofd amazone.
in mijn beleving zijn amazones wat makkelijker in de voliere te houden deze trekken zich met name tijdens de kweek weinig van hun omgeving aan.


groet bert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede